Bästa mineralerna?

Sv: Bästa mineralerna?

kl
http://www.equineproducts-ukltd.com/product/performance-products/selenavite-e-liquid

detta har våra (6 hästar) ätit i flera års tid och är otroligt fina och mår jättebra. Jag tror att om man håller på att jamsa för mycket med mikro/kromosom/molekyl-värden mår ingen bra av.

Jag kan, med handen på hjärtat, säga att jag aldrig analyserat grovfodret. Vi har (ta i trä) alltid haft välmående hästar. Det enda problemet har varit min 31-åring som lätt gått ner i vikt på vintrarna. Men efter ett tag fick jag kontroll över det och han är nu fin i hull och muskler året runt. ;)

Till viss del kan jag hålla med, dock inte alls vad gäller analyseran grovfoder och makromineraler.

Mitt jobb odlar en modifierad bakterie som producerar ett specifikt protein. Det är inte många ingredienser i soppan den käkar men det är väldigt precist vägt vad gäller spårämnen o liknande. Väldigt optimerad process alltså.

En häst är självklart mer komplex och vad den får i sig i hage osv har man såklart inte stenkoll på. Men jag tror fortfarande man kan göra ganska mycket för att optimera hästens levnadsförhållanden och välmående. Och varför inte liksom?

kl
http://www.equineproducts-ukltd.com/product/performance-products/selenavite-e-liquid

detta har våra (6 hästar) ätit i flera års tid och är otroligt fina och mår jättebra.

Om dina hästar är “otroligt fina och mår jättebra” så inte beror det på att du ger detta tillskott. Produkten innehåller en massa vitaminer som hästen inte behöver tillskott av om den får ett hyggligt grovfoder. Den enda vitamin som hästen normalt behöver tillskott av är E-vitamin och denna produkt innehåller så lite av denna vitamin att man skulle behöva ge minst den dubbla rekommenderade dosen för att täcka minimibehovet.

Beträffande mineraler så innehåller produkten både tillsatt järn och mangan som det nästan alltid finns överskott av i ett grovfoder och är direkt skadligt för hästen. Dessutom vet man inte hur mycket mineraler produkten innehåller eftersom detta inte finns angivet. Ska man som hästägare behöva sitta och t.ex. räkna ut hur mycket järn det finns i järnsulfat?`

Du har även gett rekommendationer med länkar till andra produkter från ett visst engelskt företag med återförsäljare i bl.a. Göteborg i en annan tråd. Det skulle inte förvåna mig alls om du är återförsäljare för de produkter du rekommenderar.

Jag kan, med handen på hjärtat, säga att jag aldrig analyserat grovfodret.

Nej, det kan man förstå av din totala okunskap i ämnet.

kl
Har efter en tids "forskande" i mineraldjungeln beställt koppar, selen och zink från Polen. Har inte någon analys på mikromineralerna ännu men funderar på att göra det när jag öppnat första balen. Vanlig grundanalys har jag från leverantören. Däremot har vi mycket mangan och järn i vårt vatten. Båda mina hästar har eksem. Den ena är sedan ett par överviktigt ev, IR dock ej konstaterat men jag misstänker detta. Jag fick upp ögonen för järnöverskott när den ena (tjockisen) i vintras var lös i magen hela vintern och jag prövade i stort sett allt. På vårvintern när mineralerna tog slut prövade jag att ge mineralbalja (bara för att det var det enda jag fick tag på utan järn i) Vad hände? Magen blev bra. Efter detta har jag sökt efter mineraler att ge utan järn i. Beställde som sagt dessa rena mineraler. De har fått dem ett kort tag och den enas eksem läkte ut på några dagar. Ingen av dem har några mängder efter att jag kommit på hur jag skall sköta dem och vad jag skall ge. Men den ena har haft några envetna eksem i nacken där täcket slutar.

Jag är inte ett dugg förvånad över att hästens hudproblem minskade efter att du hade tillfört koppar och zink till foderstaten. Järn och mangan är proinflammatoriska och en obalans mellan olika mikromineraler i kroppen förvärrar ett inflammationstillstånd. Har du överskott av järn och mangan i foder och vatten så uppstår en obalans och en brist på koppar och zink kan uppkomma i kroppen. När du tillför koppar och zink till foderstaten så åtgärdar du dessa brister vilket stärker immunförsvaret. Ett annat viktigt mineral är magnesium:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17928798

“Clinical observations show the beneficial effect of topical and oral administration of magnesium salts in patients with skin allergy. All the presented data point to an important role of magnesium in allergy reactions.”

Magnesium är ett mycket viktigt mineral både för IR-hästar och för hästar med hudallergi.

Det brukar dock ta tid för immunförsvaret att rätta till eventuella problem och ibland måste det mer till än en balanserad foderstat. En balanserad foderstat är dock grunden för att immunförsvaret ska fungera tillfredsställande. Har man inte en näringsriktig och balanserad foderstat som grund så brukar speciella tillskottsprodukter mot hudallergi såsom omega-3 fettsyror och kondroitinsulfat ha dålig effekt eller t.o.m. ingen alls.

En fråga då. Både zinket och kopparn är sk proteinates. Vad innebär det? Att de tas upp men inte samverkar/konkurrerar med övriga mineraler? Är upptaget bättre än för s.k. aminosyrakelaterade mineraler eller är det sämre?

“Proteinates” är mineraler som är bundna (kelaterade) till en delvis hydrolyserad proteinmolekyl. Dessa molekyler är för stora för att ta sig igenom tarmväggen så de måste spjälkas innan de kan absorberas. Mineralet frigörs då och existerar i tarmen i joniserad form. När mineralet är i joniserad form konkurrerar det med andra mineraler om att tas upp av kroppen. Mineraler i joniserad form kan tas upp både i hästens tunn- och grovtarm.

Både proteinater och aminosyrakelaterade mineraler är organiska mineraltillskott men aminosyrakelaterade mineraler består av mindre molekyler som kan tas upp som dom är, dvs. utan att först spjälkas. De konkurrerar därför inte med andra mineraler men kan endast tas upp i hästens tunnarm. Det finns således både för- och nackdelar med dessa båda mineraltillskott och det finns inte vetenskapligt underlag för att säga att den ena formen tas upp bättre än den andra. I ditt fall, när du vill minska hästens upptag av järn och mangan, så är definitivt proteinater att föredra framför aminosyrakelaterade mineraler. Ett alternativ till proteinater är oorganiska mineraltillskott, t.ex. kopparsulfat och zinksulfat (som jag själv använder f.n.).

Om dina hästar är “otroligt fina och mår jättebra” så inte beror det på att du ger detta tillskott. Produkten innehåller en massa vitaminer som hästen inte behöver tillskott av om den får ett hyggligt grovfoder. Den enda vitamin som hästen normalt behöver tillskott av är E-vitamin och denna produkt innehåller så lite av denna vitamin att man skulle behöva ge minst den dubbla rekommenderade dosen för att täcka minimibehovet.

Beträffande mineraler så innehåller produkten både tillsatt järn och mangan som det nästan alltid finns överskott av i ett grovfoder och är direkt skadligt för hästen. Dessutom vet man inte hur mycket mineraler produkten innehåller eftersom detta inte finns angivet. Ska man som hästägare behöva sitta och t.ex. räkna ut hur mycket järn det finns i järnsulfat?`

Du har även gett rekommendationer med länkar till andra produkter från ett visst engelskt företag med återförsäljare i bl.a. Göteborg i en annan tråd. Det skulle inte förvåna mig alls om du är återförsäljare för de produkter du rekommenderar.

Nej, det kan man förstå av din totala okunskap i ämnet.

Haha, jag är inte återförsäljare för det. Jag jobbar på demensboende, där säljer vi inget hästfoder.. ;)
Men mina hästar äter av det fodret och jag tycker att dom mår väldigt bra av det. Sen har jag ingen utbildning inom området utan det är mina tankar och åsikter.
Tycker inte att du har rätt att vara oförskämd bara för att du tycker att du har rätt och ingen annan.
Du vet, alla behöver inte tycka som du.
Mår mina hästar bra så ändrar jag ingenting. Skulle dom må sämre, SJÄLVKLART kollar jag deras näringsbehov. Jag är inte dum i huvudet.

Haha, jag är inte återförsäljare för det. Jag jobbar på demensboende, där säljer vi inget hästfoder.. ;)

Vad märkligt att du då i en annan tråd skriver:
Vad blandar du för något då? Jag är väldigt intresserad av foder och jobbar till viss del med det så skulle vara intressant att höra.
Du vet att man inte får göra reklam va? Det strider emot forumreglerna.

Ja, jag är och hjälper till hos en vän till mig. Hon säljer sitt egna foder, inte det foder som jag rekommenderar. Jag får alltså inga pengar för det utan jag är hos henne och hjälper till och får lära mig mycket om foder och näringstillskott.
Så nej, ingen reklam. Jag bara tipsar som alla andra! :)

Nu har jag änteligen fått tummarna loss och beställt mineraler. Dessa mineraler är proteinater. Är det då viktigt att hästen får rätt kvoter vid varje fodringstillfälle eller kan man ge exv. koppar på morgonen och zink på kvällen?

Men mina hästar äter av det fodret och jag tycker att dom mår väldigt bra av det. Sen har jag ingen utbildning inom området utan det är mina tankar och åsikter.
Tycker inte att du har rätt att vara oförskämd bara för att du tycker att du har rätt och ingen annan.
Du vet, alla behöver inte tycka som du.
Mår mina hästar bra så ändrar jag ingenting. Skulle dom må sämre, SJÄLVKLART kollar jag deras näringsbehov. Jag är inte dum i huvudet.

Fast skillnaden är att du bara "tycker"saker, SpaderÄss backar upp mem alla sina påståenden med forskningsstudier.

Om man uppenbarligen inte har en aning om vad man stoppar i sin häst så kanske man inte ska komma med råd i en sån här tråd.

Eller hur... När råden man ger är direkt skadliga är det kanske bättre att vara tyst...

Det Spaderäss skriver är väl underbyggd, det är inget han "tycker".

KL
Sitter och räknar på mineralerna för årets foderstat, jag behöver tillföra 9 g magnesium (för att få kvoten C/M=1.5/1), 1265 mg zink och 355 mg koppar, 1.5 mg selen, 3 mg jod och 2000 iu E-vitamin. Passar rätt så bra med mineralblandingen jag ger.

Tråkigt nog har höet fina värden, får en kalsium/magnesium kvot på 1.6 vilket är nästan idealisk. Men måste ge några kilo betfiber för att få tillräckligt med energi (hull) och den ställer ju till det rejält med det höga kalciuminnehållet.

Fast att jag råder om "skadliga" saker är väl kanske lite överdrivet? Men jag delar som sagt bara med mig om vad JAG har och vad JAG tycker. Om det är så himla dåliga idéer så behöver ni ju faktiskt inte ens lägga ner tid på att säga nått om det.

Jag är knappast den enda som ger dessa vitaminer till mina hästar.

Det är väl klart att man måste säga något om det du skriver för annars kan ju andra som inte kan så mycket tro på att det du skriver stämmer och då ger ju de inte heller sina hästar det de behöver. Lika viktigt som att skriva om vad en häst behöver är det ju att dementera felaktiga uttalanden. Om jag hade fattat något fel eller så så hade ju iallafall jag blivit glad om någon rättade mig så att jag inte sprider felaktig information. Dessutom så tackar ju mina hästar mig om jag istället för att göra som jag alltid har gjort ändrar mig och istället ger dem det de behöver :)

Har du överskott av järn och mangan i foder och vatten så uppstår en obalans och en brist på koppar och zink kan uppkomma i kroppen. När du tillför koppar och zink till foderstaten så åtgärdar du dessa brister vilket stärker immunförsvaret.

Vi tog just en vattenanalys av helt andra anledningar och upptäckte att det var mycket järn i vattnet. Det skulle kanske förklara varför båda mina eksemhästar haft så stora problem i år, trots att jag varit lika noggrann som alltid med täckning osv.. Flyttade till det stallet för ett år sen.
Hmm. Värt att tänka på.

Dags att ge sig ut på mineraljakt igen!

Vad har ni för rör? Jag hade mkt järn i vattnet tidigare, det blev rostfärgat belägg i katternas vattenskål trots att jag alltid byter varje dag och vattnet smakade sött.

Så fick vi en vattenläcka här och var tvungen att lägga nya rör. Visade sig att järnrören som gick från brunnen var nästan igenrostade! Inte konstigt att det var mkt järn i vattnet.... :crazy:

Nu är det plaströr och vattenskålarna blir inte längre röda.

Finns det någon rek dos av koppar och zink som det gör för selen? Då tänker jag på selevitan.

Hittade detta i St Hippolyts katalog: Pre Alpin (hö som ska ínnehålla massa olika grässorter och örter). Järn 738,0 mg/kg. http://hippolyt.dk/files/AGROBS_2012_13_SE.pdf s.9

Behovet enl NRC 2007 är 500 mg för en 500-kg-häst...

St Hippolyts rekommendation: Som ersättning för vanligt grovfoder:
dagligt 1,2–1,5 kg per 100 kg kropps vikt

Ytterligare ett skäl att hålla sig borta från kvacksalverifirman St Hipplyt alltså.

Skulle väl tro att St Hipp aldrig tänkt på det där med järn ^^.

Jag har själv kliat mig i skallen över dom skyhöga järnvärdena (ger Agrobs till kaninerna som kraftfoder), men eftersom det är ett rent grovfoder så måste det ju bero på att dom har ännu mer försurade marker i Tyskland?

Man kanske borde maila Agrobs och be dom kalka sina marker en sväng :D.

---

Förresten, hur är det för hästfolket på Gotland? Med deras kalkhaltiga marker måste dom väl ha helt andra värden på sitt grovfoder?

Oj det vet jag inte :p Vet att det är nya plaströr en bra bit, men resten vet jag inte. Men det är vattnet som är järnrikt, prov tog direkt i brunnen. Det är mycket järn i bäckarna som rinner runt omkring också.

Hur jag än räknar på min foderstat får jag för mycket Mn och Fe :rage: Och för lite Zn och Cu..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 483
Senast: Mabuse
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 861
Senast: Trix
·
Hundhälsa Hej! Nu tänkte jag be om lite hjälp. Det är så att våran grannes hund, en liten chihuahua, sitter och skäller så fort den är ensam...
Svar
5
· Visningar
988
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 941
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar