Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
kl
http://www.equineproducts-ukltd.com/product/performance-products/selenavite-e-liquid
detta har våra (6 hästar) ätit i flera års tid och är otroligt fina och mår jättebra.
Jag kan, med handen på hjärtat, säga att jag aldrig analyserat grovfodret.
kl
Har efter en tids "forskande" i mineraldjungeln beställt koppar, selen och zink från Polen. Har inte någon analys på mikromineralerna ännu men funderar på att göra det när jag öppnat första balen. Vanlig grundanalys har jag från leverantören. Däremot har vi mycket mangan och järn i vårt vatten. Båda mina hästar har eksem. Den ena är sedan ett par överviktigt ev, IR dock ej konstaterat men jag misstänker detta. Jag fick upp ögonen för järnöverskott när den ena (tjockisen) i vintras var lös i magen hela vintern och jag prövade i stort sett allt. På vårvintern när mineralerna tog slut prövade jag att ge mineralbalja (bara för att det var det enda jag fick tag på utan järn i) Vad hände? Magen blev bra. Efter detta har jag sökt efter mineraler att ge utan järn i. Beställde som sagt dessa rena mineraler. De har fått dem ett kort tag och den enas eksem läkte ut på några dagar. Ingen av dem har några mängder efter att jag kommit på hur jag skall sköta dem och vad jag skall ge. Men den ena har haft några envetna eksem i nacken där täcket slutar.
En fråga då. Både zinket och kopparn är sk proteinates. Vad innebär det? Att de tas upp men inte samverkar/konkurrerar med övriga mineraler? Är upptaget bättre än för s.k. aminosyrakelaterade mineraler eller är det sämre?
Om dina hästar är “otroligt fina och mår jättebra” så inte beror det på att du ger detta tillskott. Produkten innehåller en massa vitaminer som hästen inte behöver tillskott av om den får ett hyggligt grovfoder. Den enda vitamin som hästen normalt behöver tillskott av är E-vitamin och denna produkt innehåller så lite av denna vitamin att man skulle behöva ge minst den dubbla rekommenderade dosen för att täcka minimibehovet.
Beträffande mineraler så innehåller produkten både tillsatt järn och mangan som det nästan alltid finns överskott av i ett grovfoder och är direkt skadligt för hästen. Dessutom vet man inte hur mycket mineraler produkten innehåller eftersom detta inte finns angivet. Ska man som hästägare behöva sitta och t.ex. räkna ut hur mycket järn det finns i järnsulfat?`
Du har även gett rekommendationer med länkar till andra produkter från ett visst engelskt företag med återförsäljare i bl.a. Göteborg i en annan tråd. Det skulle inte förvåna mig alls om du är återförsäljare för de produkter du rekommenderar.
Nej, det kan man förstå av din totala okunskap i ämnet.
Haha, jag är inte återförsäljare för det. Jag jobbar på demensboende, där säljer vi inget hästfoder..
Du vet att man inte får göra reklam va? Det strider emot forumreglerna.Vad blandar du för något då? Jag är väldigt intresserad av foder och jobbar till viss del med det så skulle vara intressant att höra.
Haha, jag är inte återförsäljare för det. Jag jobbar på demensboende, där säljer vi inget hästfoder..
Men mina hästar äter av det fodret och jag tycker att dom mår väldigt bra av det. Sen har jag ingen utbildning inom området utan det är mina tankar och åsikter.
Tycker inte att du har rätt att vara oförskämd bara för att du tycker att du har rätt och ingen annan.
Du vet, alla behöver inte tycka som du.
Mår mina hästar bra så ändrar jag ingenting. Skulle dom må sämre, SJÄLVKLART kollar jag deras näringsbehov. Jag är inte dum i huvudet.
Har du överskott av järn och mangan i foder och vatten så uppstår en obalans och en brist på koppar och zink kan uppkomma i kroppen. När du tillför koppar och zink till foderstaten så åtgärdar du dessa brister vilket stärker immunförsvaret.
Finns det någon rek dos av koppar och zink som det gör för selen? Då tänker jag på selevitan.
Hittade detta i St Hippolyts katalog: Pre Alpin (hö som ska ínnehålla massa olika grässorter och örter). Järn 738,0 mg/kg. http://hippolyt.dk/files/AGROBS_2012_13_SE.pdf s.9
Behovet enl NRC 2007 är 500 mg för en 500-kg-häst...
St Hippolyts rekommendation: Som ersättning för vanligt grovfoder:
dagligt 1,2–1,5 kg per 100 kg kropps vikt
Ytterligare ett skäl att hålla sig borta från kvacksalverifirman St Hipplyt alltså.