Bästa mineralerna?

Sv: Bästa mineralerna?

”Äkta” kelaterade mineraltillskott är mineraler som är hårt bundna vid en eller upp till tre individuella aminosyror. Eftersom mineralet är bundet vid aminosyror klassas det som organiskt mineraltillskott (alla aminosyror innehåller grundämnet kol).

Kelatering är en naturlig process som förekommer i hästens tarmkanal där en fri metalljon kan binda vid en aminosyra och sedan tas upp genom tarmväggen. De kelaterade mineraler som finns på marknaden är dock inte ”naturliga” utan tillverkas på laboratorier.

Det är en väsentlig skillnad mellan kelaterade mineraltillskott och andra typer av mineraltillskott. Aminosyra kelaterade mineraler tas upp som dom är, dvs. mineralet tas upp i tunntarmen tillsammans med aminosyran. Kelaterade mineraler kan i princip inte tas upp i grovtarmen. Tas dom inte upp i tunntarmen så är dom så att säga ”förlorade” och hamnar i träcken. För alla andra typer av mineraltillskott måste mineralet först frigöras från sin ligand och bilda fria metalljoner innan de kan tas upp genom tarmväggen. Fria metalljoner kan tas upp både i hästens tunn- och grovtarm. Eftersom aminosyra kelaterade mineraler inte kan tas upp i grovtarmen har de ofta sämre biotillgänglighet än övriga mineraltillskott hos häst (men inte hos människor).

En fördel med aminosyra kelaterade mineraler är dock att eftersom mineralet inte frigörs i tarmen konkurrerar olika mineraler inte med varandra. De påverkas inte heller av andra ämnen som kan binda vid mineraler och göra dessa oåtkomliga för hästen.

Kelaterade mineraltillskott är dyrare och eftersom de oftast har sämre upptag hos häst är användningen av dessa mineraltillskott tveksamma till häst.

Jag kanske är trög, men betyder det att chelat (och därmed hippo hov som zink och koppartillskott) är värdelöst eller inte? Förstod inte vad om var vad?

betyder det att chelat (och därmed hippo hov som zink och koppartillskott) är värdelöst eller inte?

Nej, kelaterade mineraler är inte värdelösa men de är dyra och har ofta sämre biotillgänglighet än oorganiskt bundna mineraler. Man kan inte generellt säga att de är lämpliga eller olämpliga. Det beror på den aktuella situationen.

“Proteinates” (engelska) är mineraler som också är kelaterade men till en hydroliserad proteinmolekyl. Dessa mineraltillskott har större molekyler och mineralet är inte så hårt bundet vid liganden. De kan inte tas upp genom tarmväggen utan mineralet måste först frigöras från liganden vilket sker i den undre delen av magsäcken där pH är mycket lågt. De fungerar således ungefär som oorganiskt bundna mineraler (fast eftersom de är bundna vid ett protein så klassas de som organiskt bundna mineraler).

”Äkta” aminosyra kelaterade mineraler tillverkas vad jag vet endast av detta företag:

http://www.albionminerals.com/

Vilket slags mineraler som finns i Hippo Selection Hov vet jag inte. Det kan både vara ”äkta” aminosyra kelaterade mineraler eller proteinater. Man kan alltid ringa/mejla och fråga om man nu är intresserad av detta fodertillskott.

Hmm då må jag ju försöka få reda på det. Jag ger det då det är det enda tillskottet jag hittar med mycket koppar och zink utan järn. Men frågan är ju då om man kastar pengarna i sjön?

Problemet med våra marker idag är att de är försurade och försurningen påverkar tillgängligheten av mineraler i jorden. Zink och koppar blir mindre tillgängliga för växterna medan aluminium, järn och mangan blir mer tillgängliga. Grovfoder innehåller därför ofta höga halter av järn och mangan och låga halter av zink och koppar. Det man vill tillföra till foderstaten är därför mer zink och koppar och undvika att tillföra mer järn och mangan.

Jag känner bara till ett fodertillskott på den svenska marknaden som innehåller natrium, selen, jod, zink och koppar men inte järn och mangan. Andelen zink och koppar är dock rätt låg (5750 mg zink och 4500 mg koppar per kg foder). Jag har ingen koppling till företaget men vill ändå inte rekommendera detta tillskott. Fodertillskottet är importerat och förmodligen dyrt eftersom det utöver mineraler även innehåller vitaminer (som ofta inte behövs tillskott av) och aminosyror (lysin och metionin).

Jag rekommenderar istället att sätta ihop ett eget mineraltillskott baserat på hästens behov och en grovfoder- eller betesanalys. Natrium och klorid är koksalt och ger man jodsalt istället så får hästen i sig lite jod “på köpet”. Så jodsalt är lätt att ge separat blandat i lite annat foder. Selentillskott finns det gott om på marknaden. Zink och koppar är det tyvärr värre med. Det får man beställa utomlands.

Vad heter mineralfoddet du pratar om här?

Jag ger det då det är det enda tillskottet jag hittar med mycket koppar och zink utan järn. Men frågan är ju då om man kastar pengarna i sjön?

Om ditt grovfoder har ett stort överskott av järn och/eller mangan och du vill minska upptaget av dessa mineraler så kan du inte använda aminosyra kelaterade zink-och koppartillskott eftersom dessa inte påverkar upptaget av andra mineraler.

Har du däremot inte något stort överskott av järn och/eller mangan i din foderstat men brist på zink och koppar och vill bara avhjälpa denna brist så kan du använda aminosyra kelaterade zink-och koppartillskott. Du behöver då inte bry dig om kvoter mellan mikromineralerna utan ge bara ca. 20 - 30% mer zink och koppar än hästens minimibehov.

Men kontakta företaget och ta reda på exakt vilket slags mineraler man använder i sitt hovtillskott.

Det finns en video på hemsidan hos det företag som tillverkar aminosyra kelaterade mineraler (se länk i tidigare inlägg) som är ganska intressant och belysande. Den är avsedd att visa skillnaden mellan hur oorganiskt bundna mineraler och kelaterade mineraler tas upp i kroppen. Klicka på ”Products” under ”Human nutrition” och titta på videon men tänk på att detta är reklam.

Det som är illustrativt är hur reklam fungerar. Utan att egentligen ljuga (bortsett från vissa grova överdrifter) vilseleder man betraktaren genom olika manipulationer. Bildspelet visar t.ex. att endast var tredje mineral i fri form tas upp genom tarmväggen medan samtliga, dvs. 100%, av företagets kelaterade mineraler tas upp genom tarmväggen! Så är det naturligtvis inte. Man ”glömmer” dessutom att säga att de fria metalljoner som inte tas upp i tunntarmen får en ny chans att tas upp i grovtarmen där de fria metalljonerna kan binda vid de kortkedjiga fettsyror som produceras av mikroorganismerna. Man framhåller i videon att fria mineraler kan binda vid andra substanser och därigenom göra mineralet oåtkomligt för hästen. Detta är sant. De fria mineralerna är elektriskt laddade och kan därför binda vid ämnen med motsatt laddning. Metalljoner kan t.ex. binda vid fytat som finns i bl.a. vetekli i tunntarmen och kan då inte tas upp där. Vad man ”glömmer” att säga är att mikroorganismerna i hästens grovtarm fermenterar fytat varvid mineralet frigörs och kan tas upp där. Albions kelaterade mineraler som inte tas upp i tunntarmen är däremot förlorade. De kan inte tas upp i grovtarmen utan hamnar i träcken. Sammantaget gör detta att aminosyra kelaterade mineraler ofta har en något sämre upptag hos häst än oorganiskt bundna mineraler.

Genom att bara redovisa vad som händer i tunntarmen och inte belysa vad som händer i grovtarmen samt att kraftigt överdriva upptaget av ”sina” kelaterade mineraler ger man en falsk bild av vad som egentligen händer i tarmarna. Nu ska man säga till företagets försvar att videon avser ”Human nutrition”, dvs. upptag hos människor, och inte hästar. Vad många fodertillverkare dock inte tycks förstå är att det är en väsentlig skillnad mellan hur en människa och en häst tar upp mineraler. Man kan därför inte utan vidare ta forskningsresultat från studier på människor och tillämpa dessa på hästar. Det är mycket som fungerar lika när det gäller näringsupptag hos människa och häst men det är också mycket som fungerar olika.

Man får aldrig glömma att de foderförsäljare man träffar på vid olika hästevenemang är där för att sälja sina produkter inte för att sprida saklig, opartisk information. Samma sak med den information som fodertillverkare ger på sin hemsida. Det är reklam för produkterna och ingenting annat. Positiva faktorer överdrivs gärna och ofta medan negativa egenskaper inte redovisas.

Vad heter mineralfoddet du pratar om här?

Jag vill inte namnge detta fodertillskott eftersom jag inte rekommenderar det. Jag vill inte senare läsa att ”SpaderÄss” har rekommenderat detta tillskott. Det gör jag inte! Det var bara ett svar till någon som frågade varför alla mineraltillskott innehåller järn.

Det finns några mineraltillskott som inte innehåller järn, åtminstone inte tillsatt järn. De kan dock innehålla en viss mängd järn ”oavsiktligt” som inte redovisas i innehållsförteckningen. Det enda säkra sättet att ta reda på om ett fodertillskott innehåller järn eller inte är att göra en analys av produkten.

Men det kan ju vara rätt döfött att försöka hitta ett tillskott utan järn och mangan, om man nu vill ha det menar jag.

Jag är less på att leta mig blå på ett mineralfoder som skulle funka. Vi har mycket järn och mangan i vattnet här, det vet jag pga vattenprov och pga avlagringar i diskmaskin, på vita kläder, i handfat, dusch osv.

Inget mineralfoder verkar ju bra, hur man än vrider och vänder på det. Pelleterade mineralfoder är det som verkar vara i särklass vanligast, och det påstås ju innehålla mer järn pga pelleteringsprocessen.

Det är väl bättre att låta bli att köpa något mineraltillskott alls eftersom balanserna är så galna, och tro att de får i sig tillräckligt via bete och hö... ;)

Jag vill inte namnge detta fodertillskott eftersom jag inte rekommenderar det. Jag vill inte senare läsa att ”SpaderÄss” har rekommenderat detta tillskott. Det gör jag inte! Det var bara ett svar till någon som frågade varför alla mineraltillskott innehåller järn.

Det finns några mineraltillskott som inte innehåller järn, åtminstone inte tillsatt järn. De kan dock innehålla en viss mängd järn ”oavsiktligt” som inte redovisas i innehållsförteckningen. Det enda säkra sättet att ta reda på om ett fodertillskott innehåller järn eller inte är att göra en analys av produkten.

Okej. Du kan inte tänka dig att Pma? Har försökt googla men får ingen träff.

Så nu ska man behöva skicka analys på en redan innehållsdeklarerad produkt. :banghead:

Jag måste säga att det börjar kännas som rymdfysik att försöka få i hästen en bra foderstat. Helst ska man odla sitt eget grovfoder, ta analys både på jorden och det färdiga fodret. Sen så finns det inga mineralprodukter på den svenska marknaden som kan tänkas passa (eftersom alla innehåller järn och för lite zink och koppar), så då måste man beställa från utlandet.

Om man står uppstallad så måste man i praktiken skicka iväg en egen analys för mikromineralerna är sällan med på standardanalysen (om det ens finns någon) och dessutom vet man inte om provmaterialet är taget på ett korrekt sätt. Är det hö så är det bra mkt enklare än om det handlar om ensilage för då tar det ett bra tag innan man fått prov från tillräckligt många balar. Sen så vet man inte om alla balar kommer från samma åker så om analysen stämmer de första månaderna så gör den det kanske inte alls senare på säsongen (eller ens efter en vecka).

Det vekar vara bra mkt mer komplicerat att fodra sin häst än sina barn....

Om ditt grovfoder har ett stort överskott av järn och/eller mangan och du vill minska upptaget av dessa mineraler så kan du inte använda aminosyra kelaterade zink-och koppartillskott eftersom dessa inte påverkar upptaget av andra mineraler.

Har du däremot inte något stort överskott av järn och/eller mangan i din foderstat men brist på zink och koppar och vill bara avhjälpa denna brist så kan du använda aminosyra kelaterade zink-och koppartillskott. Du behöver då inte bry dig om kvoter mellan mikromineralerna utan ge bara ca. 20 - 30% mer zink och koppar än hästens minimibehov.

Men kontakta företaget och ta reda på exakt vilket slags mineraler man använder i sitt hovtillskott.

Om man inte har analys på mikromineralerna men vill komplettera med ex zink (ge motsvarande grundbehovet som tillskott), ska man då välja zink i form av zinkoxid eller en kelaterad variant?

Så nu ska man behöva skicka analys på en redan innehållsdeklarerad produkt. :banghead:

Jag måste säga att det börjar kännas som rymdfysik att försöka få i hästen en bra foderstat. Helst ska man odla sitt eget grovfoder, ta analys både på jorden och det färdiga fodret. Sen så finns det inga mineralprodukter på den svenska marknaden som kan tänkas passa (eftersom alla innehåller järn och för lite zink och koppar), så då måste man beställa från utlandet.

Om man står uppstallad så måste man i praktiken skicka iväg en egen analys för mikromineralerna är sällan med på standardanalysen (om det ens finns någon) och dessutom vet man inte om provmaterialet är taget på ett korrekt sätt. Är det hö så är det bra mkt enklare än om det handlar om ensilage för då tar det ett bra tag innan man fått prov från tillräckligt många balar. Sen så vet man inte om alla balar kommer från samma åker så om analysen stämmer de första månaderna så gör den det kanske inte alls senare på säsongen (eller ens efter en vecka).

Det vekar vara bra mkt mer komplicerat att fodra sin häst än sina barn....

Jag har en känsla av att vi börjar krångla till allt för mycket nu. Inte fan verkar hästarna hålla eller bli bättre för det.

Jag har en känsla av att vi börjar krångla till allt för mycket nu. Inte fan verkar hästarna hålla eller bli bättre för det.

Jo, det har faktiskt betydelse vad vi stoppar i oss och vad vi ger våra hästar.

Människor äter en mer varierad kost än vad hästar gör så vi är inte lika känsliga. Hästar får ofta samma foder dag in och dag ut. Denna ensidiga foderstat leder oundvikligen till obalanser och näringsbrister som påverkar hästen på olika sätt. Immunförsvaret försämras vilket gör hästen mer mottaglig för infektioner och andra sjukdommar och den har svårare att bekämpa dessa. Nerbrytningen av muskelceller kan vara större än muskeltillväxten vilket leder till förlorad muskelmassa och styrka med nedsatt prestationsförmåga. Skelettet kan utarmas på mineraler vilket leder till benskörhet, ligament och senor kan försvagas, hudens kvalitet kan försämras vilket leder till ökad känslighet för insektsangrepp med hudutslag, allerier och ökad inflammationsbenägenhet som följd, hår- och hovkvaliteten kan försämras vilket kan leda till håravfall, hovsprickor, tunna hovväggar och sulor m.m. Listan kan göras lång. Ofta sker förändringar inne i kroppen utom synhåll för det mänskliga ögat varför man inte kan “fodra med ögat”.

Hästen är helt enkelt beroende av foderstaten för att överleva, reparera skadade vävnader och bygga nya. Jag har sett så många positiva förändring när en häst sätts på en näringsriktig och balanserad foderstat så för mig finns inget alternativ. Har du en hög järn- och manganhalt i både foder och vatten finns det tyvärr en uppenbar risk att din häst med tiden kommer att bli allvarligt sjuk om du inte gör något åt problemet.

Varför fodermarknaden ser ut som den gör kan man fundera över. Det verkar som om fodertillverkare saknar både kunskap och vilja att anpassa fodertillskott efter hur en normal grovfoderanalys ser ut. Hästägare får väl också ta på sig en del av ansvaret. Så länge man fortsätter att köpa dessa färgglada färdigfoder utan att ens bry sig om att läsa innehållsförteckningen så finns det inget incitament för tillverkarna att ändra på någonting.

Vi är väl alla medskyldiga till den försurning av marker och vattendrag som industialiseringen har medfört. Denna försurning har konsekvenser för de växter som tar näring från marken och för djur som lever av dessa växter. Även utsläpp av miljögifter kan störa det ekologiska systemet och drabba växt och djurliv. Senast idag var det ett repotage i SR som handlade om fågeldöd och älgdöd i Blekinge som kan bero på tiaminbrist.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/vitaminbrist-bakom-algdod/

Nu är det väldigt sällsynt att ett djur dör p.g.a. brist på ett enskilt näringsämne (i detta fall en B-vitamin) men om man vill ha en frisk häst som presterar maximalt så gör man klokt i att avhjälpa obalanser och brister i foderstaten.

För att svara kort:

Du kan beställa de mineraler du behöver för att balansera din foderstat och blanda ett eget mineraltillskott. Du kan också beställa ett färdigblandat tillskott efter dina egna specifikationer som är skräddarsytt till din hästs foderstat. Det blir dessutom billigare. Så jag förstår inte varför folk envisas med att leta efter färdigfoder som ändå aldrig passar till något grovfoder.

Aminokelaterade mineraler är High-Tech produkter men DET FINNS INGEN ANLEDNING ATT ANVÄNDA DESSA TILL HÄST!

Nu förstår jag nog inte koplingen mellan ditt svar och mitt inlägg.

Det stora problemet som jag ser det är inte att anpassa mineralerna efter grovfodret utan hur man ska vara säker på att man får en korrekt analys på sitt foder, speciellt om man inte odlar sitt grovfoder själv och därför inte kan vara säker på att analysen är tagen på ett adekvat sätt eller att balarna kommer från samma åker osv. Det finns väldigt många möjliga felkällor.

Om man bara har en häst, vart kan man få tag i ett färdigblandat tillskott som passar grovfodret? (Har en vän som tvärvägrar "pytsa" olika mineraler och hen faller för alla foderreklamer, inser ofta dock nackdelen med dessa köp och skulle gärna betala bra för ett tillskott som passar.)

Jag ger Dodson&Horells Daily Vits&Mins! :) Det är kanon! Ger 1dl om dagen och det säkerställer ALLA vitaminer & mineraler som dom öht behöver! :love:

Jag brukar se till att hö & eventuellt kraft innehåller det som behövs men vill ändå ge ett "allmineral" för att säkerställa att ingenting fattas :)

Känns trygg och hästen mår prima! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 483
Senast: Mabuse
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 861
Senast: Trix
·
Hundhälsa Hej! Nu tänkte jag be om lite hjälp. Det är så att våran grannes hund, en liten chihuahua, sitter och skäller så fort den är ensam...
Svar
5
· Visningar
988
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 941
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar