Bästa mineralerna?

Sv: Bästa mineralerna?

Jag ger Dodson&Horells Daily Vits&Mins! :) Det är kanon! Ger 1dl om dagen och det säkerställer ALLA vitaminer & mineraler som dom öht behöver! :love:

Jag brukar se till att hö & eventuellt kraft innehåller det som behövs men vill ändå ge ett "allmineral" för att säkerställa att ingenting fattas :)

Känns trygg och hästen mår prima! :)

Du har inte läst tråden va?

Jag ger Dodson&Horells Daily Vits&Mins! :) Det är kanon! Ger 1dl om dagen och det säkerställer ALLA vitaminer & mineraler som dom öht behöver! :love:

Jag brukar se till att hö & eventuellt kraft innehåller det som behövs men vill ändå ge ett "allmineral" för att säkerställa att ingenting fattas :)

Finns det med olika kvoter eller hur anpassar du mineralerna till höet?

Om man bara har en häst, vart kan man få tag i ett färdigblandat tillskott som passar grovfodret? (Har en vän som tvärvägrar "pytsa" olika mineraler och hen faller för alla foderreklamer, inser ofta dock nackdelen med dessa köp och skulle gärna betala bra för ett tillskott som passar.)

Det går bra att beställa ett färdigt mineralfoder ifrån Polen utifrån höanalysen. Det kostar lite mer än att köpa lösa mineraler men man slipper ju att pytsa ur flera burkar.

Fast om hästen redan får vad den behöver ifrån hö och kraftfoder så finns det ingen anledning att ge ännu mer mineraler. Vissa mineraler är inte alls bra att överdosera heller. Den innehåller ju dessutom järn och det tror jag verkligen inte att din häst behöver mer av. Snarare mindre. Överdosering av t.ex järn och selen är absolut inte nyttigt utan gör snarare hästen sjuk på sikt.

Vad vet du om vad min häst behöver? :confused:

Jag vet inte vad just din enskilda häst behöver men jag vet att det är ett mycket litet antal (och då sjuka hästar) som behöver ett extra tillskott av järn efter att deras tabellbehov är täckt. Det är vanligt att enbart grovfodret ger ett överskott. Eftersom du skriver att mineralbehovet är täckt av övrigt foder så blir det ju ett överskott om du då ger ännu mer mineraler. Endel mineraler ger förgiftning när det blir ett överskott och i förlängningen ger det en sjuk häst. Jag vill inte på något sätt vara otrevlig. Jag vill bara upplysa dig om det så att din häst inte blir sjuk i framtiden. Sök på ironoverload här på buke eller på google så hittar du intressanta fakta.

Men snälla du, efter min egna hästs sjukdom (eller skada snarare) är jag högst insatt i "mineral & tillskottsvärlden" vill jag bara påpeka! ;)

Jag skulle GIVETVIS inte ge henne något som skadar henne och jag har full koll på kvoterna ang att toppa för mycket eller ge för mycket.

Jag gav ett TIPS om hur jag gör och vad som passar min häst.

Oh mye.... :cautious:

Men snälla du, efter min egna hästs sjukdom (eller skada snarare) är jag högst insatt i "mineral & tillskottsvärlden" vill jag bara påpeka! ;)

Jag skulle GIVETVIS inte ge henne något som skadar henne och jag har full koll på kvoterna ang att toppa för mycket eller ge för mycket.

Vad har du för värde på mikromineralerna i grovfodret?

Sjukt vad problemet med Järn ökat enligt bukefalos senaste halvåret ... ;) verkar vara ett helt nytt höjdarproblem här .

Vad trevlig du är :meh: Eftersom du ger din häst mineraler med järn i så verkar det inte som att du har koll men ursäkta att jag försökte ge dig ett tips så att din häst inte blir sjuk.
Att skriva att man själv ger ett visst mineralfoder utan att skriva ut sitt grovfoders analysresultat blir bara märkligt. Bara för att ett mineralfoder har ett flashigt namn så innebär inte det att det passar till alla sorters grovfoder och när du inte skriver ut ditt analysresultat så att man kan jämföra med sitt eget analysresultat så faller det helt platt.
Vad mer för mineralfoder ger du henne? För det gör du väl för att få ner skadeverkningarna av järnet?

Sjukt vad problemet med Järn ökat enligt bukefalos senaste halvåret ... ;) verkar vara ett helt nytt höjdarproblem här .

Det har inte ökat det senaste halvåret. Det har funnits bra mycket längre än så. Däremot kanske det är så att kunskapen om problemet har ökat den senaste tiden så att det har skrivits mer om det så att du har blivit uppmärksammad på det.

Ja jag behöver nog bli upplyst för aldrig har jag skådat järn överskott som ett så akut problematiskt katastrof problem som här sista månaderna när någon skrivit om det och det sen blivit ngn allsanning.

Att folk använder sig av analys på grovfoder och sätter ihop övrig foderstat utifrån det förutsätter jag , tolkar även vogue som att hon gör det så katastrof rama skrien förstår jag öht inte .

Har du analyserat järn sista åren i din totala foderstat eller räknat zink och Micro ?

Hur länge sen är det du började analysera ditt grovfoder ?

Har du upplevt många problem ang järn överskott på häst ?
Hur förhåller det sig med järn överskott för andra varelser utöver häst ? Och din egen sammansatta kost har du mikro analys på den? Är grymt nyfiken .

Senast ändrad:

.................:banghead:

Eh va?

Om du har analys är d väl inget at t dunka huvudet för. Och om du inte vet kanske du inte ska uttala dig så tvärsäkert. Men jag förutsatte att du visste eftersom du skrev att du hade koll på alla kvoter.

Vi hade lite väl mkt järn men inte katastrofvärden.

Du säger att det säkerställer alla vitaminer&mineraler som hästar behöver och sedan säger du att du har koll på dina kvoter&behov som det täcker vilket är hur bra som helst... Men det gör ju inte att det passar alla hästar vilket du får det att låta som?

Och jag har aldrig varit med om för mycket järn i ett grovfoder så jag undrar vad ni pratar om! O_o

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 483
Senast: Mabuse
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 861
Senast: Trix
·
Hundhälsa Hej! Nu tänkte jag be om lite hjälp. Det är så att våran grannes hund, en liten chihuahua, sitter och skäller så fort den är ensam...
Svar
5
· Visningar
988
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 941
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar