Bästa mineralerna?

Sv: Bästa mineralerna?

Det gör jag också. Undrar om det inte vore lämpligare att ge vanligt salt och ett jodtillskott.

Delvis kl
Jag funderar på att ge vanligt bordssalt med jod i men det är 5 mg per 100g så det kanske blir väl salt;) Bor dock på en ö så jag får se vad analysen visar först.

*kl*

Alltså hur bär man sig åt när man genom enbart grovfoder får värdena Ca 49,1g och P 15,25g? Behov Ca 32 och P 24. Kvoterna blir ju fucked up när det är så jäkla mycket ca i grovfodret. Dessutom har vi kalkrikt vatten så jag kan tänka mig att verkligheten är fan så mycket sämre? :meh:

Spader har skrivit tidigare att kvoterna ska vara 3:3:3:1 vilken ordning är det på mineralerna och vilka? Och att man inte skulle labba själv med detta. Men hur bär man sig åt med så mycket Ca i fodret? Ska man trycka i hästen väldigt mycket mer av allt annat för att komma upp i Ca's värde? Jag hatar det här :arghh:

Amen kära nån, vilka värden! Är det verkligen per kg/fodervara?
En kvot på 3.2!
Du behöver ge massor med vetekli och absolut inget lusern.

3:3:3:1 gäller Järn:Mangan:Zink:Koppar.

Ca/P-kvot ska ligga mellan 1.2-1,8.

En kvot på 3.2!

Ja per kg foder. Vi har grymt mycket kalk i markerna. Alla glas och vattenhinkar blir vita av beläggningar. :crazy: Jämtland är ett jäkla kalkhål!

Vågar man ge vetekli till en häst som mt vara IR? dessutom lättfödd deluxe! Men då är det ju alltså att bara ösa på med fosfor?

Senast ändrad:

Nu ljuger jag ser jag!! Kvoten och resultatet är med halm, 0,5kg muskel, linfrökaka och lite urlakad
betfor.

Höts
värde är ännu värre :yuck:
20130910_184514_zpsa325652d.jpg

Året innan låg det på Ca 5,4 och P 1,2. Så det är inget undantagsfall...

Senast ändrad:

Jag gör inte det än. ;)

Ger såpass mkt salt att det bör täcka jodbehovet också till min stora (han får nästan inte i sig något från saltsten), men den lilla älskar sina saltstenar och då känns det inte bra att ge full mängd salt i maten. Vill inte ta ifrån honom dem heller.

På iherb finns det 1 g tabletter med jod, kollade precis.

Proteininnehållet är ju inte tokigt alls, men det ställer ju till det med 10 MJ... Det är så intressant att jämföra analyser, jag lägger upp min här också för att illustrera hur fel det kan bli att inte analysera mineraler och ge standard mineraltillskott. Kolla på din kalcium/fosfor kvot jämfört med min.

540100_10151553817530882_836251821_n.jpg

Också intressant att notera för mig som köper hö från samma bonde varje år är att årets hö har mer protein och mindre socker än förra årets, men mineralerna ligger på ungefär samma nivå.

Omräknat till svenska värden är det 60 g smbrp och ca 7.3 MJ omsättningsbar energi per kilo ts, vilket ger en kvot på över 8.

Senast ändrad:

Om jag inte missuppfattat spaderäss fullständigt så är vetekli ok att ge. Stärkelsen är "bra" stärkelse. Dessutom är det nåt i vetekliet som gör att kalcium tas upp i mindre grad.

Nja, jag måste hålla båda så strikt att grovfodret inte räcker till. Behöver extra Ca, P, Mg, Cu, Se och Zn. Jod är känsligt med den ena (han har (haft?) fel på sköldkörteln..) men det behövs också lite extra.
Har inte räknat klart foderstaterna helt än, velar fortfarande om proteintillskott och så där.

Fr polen kan du kan beställa en blandning utifrån ditt specifika behov.

Nu kommer jag inte åt hemsidan, men det blev väl ganska saftigt i pris om jag inte minns galet. Och små säckar..

En kvot på 3.2!

Varför ge en massa vetekli när man kan tillsätta enbart fosfor?

Nu kommer jag inte åt hemsidan, men det blev väl ganska saftigt i pris om jag inte minns galet. Och små säckar..

6 euro kostar det att få sin egen blandning. Vill man ha dem granulerade kostar det 3 euro till.

Ex på fraktkostnad.

upp till 15 kg kostar 34 euro i frakt och upp till 30 kg 41 euro.

Nej, 6 euro för är bara grunden. Priset beror på vad man ska ha i. Så det kan sticka iväg rätt ordentligt..

Då kostar det ju knappast 6 euro att få sin egen blandning ;)
Kikat runt lite, det skulle kosta över 700 kr/månad med en blandning därifrån.. Det måste väl finnas fler som säljer "lösa" tillskott än ett enda företag i Polen?

Då kostar det ju knappast 6 euro att få sin egen blandning ;)
Kikat runt lite, det skulle kosta över 700 kr/månad med en blandning därifrån.. Det måste väl finnas fler som säljer "lösa" tillskott än ett enda företag i Polen?

Jag angav väl inte 6 euro / x antal kg eller hur....

Du får gärna berätta hur du räknat. När jag kollade på zink + koppar enbart så skulle det gå på nån krona eller två /dag. + frakt. man beställer ju rimligen för hela säsongen på en gång.

Det lär knappast bli billigare att beställa från USA eller GB men du kan ju alltid försöka.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 483
Senast: Mabuse
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 861
Senast: Trix
·
Hundhälsa Hej! Nu tänkte jag be om lite hjälp. Det är så att våran grannes hund, en liten chihuahua, sitter och skäller så fort den är ensam...
Svar
5
· Visningar
988
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 941
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar