Bästa mineralerna?

Sv: Bästa mineralerna?

Jag satte helt enkelt ihop en mix med koppar, zink, magnesium och linfrö som bas + frakt. Då blev den totala summan 730 kr och skulle ändå inte räcka mer än ungefär 40 dagar till två hästar. Schablonvärden så klart, jag vet ju inte hur den färdiga analysen skulle se ut. Hittar inte sån info på engelska sidan och min polska är allt utom bra..

kl

Nu börjar vi med storbal och jag vill såklart analysera, men vi har inte råd att köpa alla balar på en gång. Hur gör man då bäst med analys? Vi kan helt enkelt inte ta ett prov från massa olika balar och blanda och skicka in.

Jag vet ju att det kan skilja en del från bal till bal, dom är inte från samma åker men från samma närområde.

Jag satte helt enkelt ihop en mix med koppar, zink, magnesium och linfrö som bas + frakt. Då blev den totala summan 730 kr och skulle ändå inte räcka mer än ungefär 40 dagar till två hästar. Schablonvärden så klart, jag vet ju inte hur den färdiga analysen skulle se ut. Hittar inte sån info på engelska sidan och min polska är allt utom bra..

Det finns en eng. variant av sidan men det var kanske inte det du menade.

om man drar bort frakten (den billigaste på ca 180 kr, jag vet inte hur mkt du räknat på) och räknar / månad så blir det drygt 200 kr/häst. Det tycker ju inte jag är våldsamt mkt.

Varför ge en massa vetekli när man kan tillsätta enbart fosfor?

Kan tänkas pga att klin hindrar en del av upptaget av kalcium? Det hade ju inte vart något negativt alls för min del.

Ser att vetekli innehåller strax över 100g Smb.Rp per kg, är det bra aminosyresammansättning i proteinet så man kan räkna med dessa 100g? då skulle jag kunna sänka musklen ännu mer.. :)

Läser även att vetekli kan hindra upptaget av de andra mikromineralerna, och det vill jag ju verkligen inte åt då jag redan har brist på dem. Och att enbart 20% av fosforet är tillgängligt för hästen, dvs att det endast tillför 2g fosfor fast det står 10g på deklarationen. Stämmer det?

Senast ändrad:

Läser även att vetekli kan hindra upptaget av de andra mikromineralerna, och det vill jag ju verkligen inte åt då jag redan har brist på dem. Och att enbart 20% av fosforet är tillgängligt för hästen, dvs att det endast tillför 2g fosfor fast det står 10g på deklarationen. Stämmer det?

Det där är en typisk spaderÄss-fråga ;)

Har du sökt här i foderforat om spader skrivit nåt om det? Har nåt svagt minne om det.

Jo, jag menar den engelska varianten av den polska sidan.
En "säck" av den blandningen jag satte ihop (bas lucern + mineraler) skulle räcka ca 40 dagar och kosta över 700 kr. Kan du sätta ihop det billigare tar jag gärna emot tips. Själv hittar jag inget billigare alternativ på den sidan..
Som student har jag inte råd att lägga så mycket pengar, tyvärr. Då blir det många resor billigare att köpa ett färdigt mineralfoder här i Sverige.

:D:D bra attityd i en väldigt ego-fixerad värld som handlar om MIN häst och inte om hästen som ett djur med behov som skiljer sej radikalt från homo sapiens / kladruby

Jag har gjort en sammanställning av främst svenska mineral/vitaminfoder för hästar, några andra är med också!

http://www.ecuriemy.com/fakta/mineralfoder2013.pdf

Ni som har uppgifter om andra svenska mineralfoder, PMa mig gärna uppgifter så lägger jag till dem!

Angående en viss mineral, vet inte om jag får skriva vilken, så har jag upptäckt en sak angående järn

Från produktchefen
Problemet ligger i att programmet vill ha totalvärden av spårelement och vi anger på emballagen tillsatt mängd eftersom det är det som lagen kräver. På hemsidan anger vi också tillsatta värden för att harmoniera med emballagen. Ett alternativ är att ange totalmängd på vår hemsida men då kommer inte den stämma med våra emballage.

Det som anges är alltså enbart tillsatt mängd inte totalmängd, vilket gör att hästen får i sig betydligt mycket mer järn än vad man tror om man enbart går efter det som står på säckarna och hemsidan. Det faktiska innehållet av järn är fyra gånger mer än vad som anges på säckarna och hemsidan. Så varför de ens tillsätter järn är för mig en gåta.

Senast ändrad:

Det där är en typisk spaderÄss-fråga ;)

Har du sökt här i foderforat om spader skrivit nåt om det? Har nåt svagt minne om det.

Ja jag hoppas h*n kikar in här snart. För jag behöver HJÄLP!! :p

Någon som vet värdena på Monosodium Phosphate? Har läst mig till att det ska innehålla 25% fosfor. Blir det samma dosering som fosforbalans då? Som också innehåller Monosodium Phosphate (mono natrium fosfat). Fosforbalans innehåller ju också 25% fosfor. Någon som vet lite mer säkert?

Kl

Slänger in en fråga: om jag fattat det rätt så är det ok att ge mer kalcium och fosfor än behovet bara kvoten är rätt?

Monosodiumfosfat, mononatriumfosfat och fosforbalans är samma råvara, bara olika namn!

Tack, det var det jag misstänkte. Doserar man monosodiumfosfat likadant som produkten fosforbalans då?både innehåller ju 25% fosfor så det borde ju bli lika? för fosforbalans innehåller väl inget mer än mononatriumfosfat?

Kan tänkas pga att klin hindrar en del av upptaget av kalcium? Det hade ju inte vart något negativt alls för min del.

Ja, vetekli innehåller fytat som kan binda vid andra mineraler, främst kalcium.

Ser att vetekli innehåller strax över 100g Smb.Rp per kg, är det bra aminosyresammansättning i proteinet så man kan räkna med dessa 100g? då skulle jag kunna sänka musklen ännu mer.. :)

Värdena för vetekli kan variera lite beroende på mark- och väderleksförhållanden samt skördetid men jag brukar räkna med följande medelvärden om analys saknas:

ME = 8,8 MJ/kg foder
SmRp = 115 g/kg foder
Ca = 1,4 g/kg foder
P = 10,4 g/kg foder
Mg = 4,4 g/kg foder
Lysin = 6 g/kg foder.

Generellt sett har vete rätt låga halter av viktiga aminosyror såsom lysin, metionin, treonin och leucin.

Läser även att vetekli kan hindra upptaget av de andra mikromineralerna, och det vill jag ju verkligen inte åt då jag redan har brist på dem.

Fytat kan även binda andra mineraler än kalcium som t.ex. selen, zink och koppar, men eftersom dessa mineraler även kan tas upp i hästens grovtarm (kalcium tas bara upp i hästens tunntarm) så kan dessa mineraler tas upp där när fytatet bryts ner av mikroorganismerna. Om man inte ger större mängder vetekli än ca. 150 g per 100 kg kroppsvikt och inte ligger på miniminivåer för selen, zink och koppar så är det inget man behöver oroa sig för.

Och att enbart 20% av fosforet är tillgängligt för hästen, dvs att det endast tillför 2g fosfor fast det står 10g på deklarationen. Stämmer det?

Nej, det stämmer inte. Det kanske stämmer för människor men inte för hästar. Fosfor i vetekli är lika biotillgängligt som i grovfoder.

Mononatriumfosfat har dock högre biotillgänglighet än vetekli och grovfoder. Den amerikanska fodernormen NRC 2007 uppskattar t.ex. upptaget av fosfor hos grovfoder till ca. 35% och till ca. 45% för mineraltillskott såsom mononatriumfosfat. Jag brukar ta hänsyn till detta och ger därför endast 75-80% av beräknad mängd mononatriumfosfat.

Tack så mycket för hjälpen! Du är en pärla som hela tiden hjälper oss med din kunskap!

Ska man räkna bort de 50g smb.rp. som veteklin ger när man räknar räknar ihop proteinet i foderstaten?

Ska man räkna bort de 50g smb.rp. som veteklin ger när man räknar räknar ihop proteinet i foderstaten?

Nej, det finns ingen anledning till detta. Vetekli är bara en av flera proteinkällor i din foderstat. Däremot kan du räkna på lysinbehovet och se om detta är uppfyllt. Förmodligen behöver du ge extra lysin om proteinhalten i ditt grovfoder är låg. Ge i så fall även extra metionin. Metionin är en viktig aminosyra för hovtillväxt och eftersom din häst har tunna sulor skulle jag absolut rekommendera att du ger extra metionin. Både lysin- och metionintillskott finns hos den polska webbutiken.

kl

Nu börjar vi med storbal och jag vill såklart analysera, men vi har inte råd att köpa alla balar på en gång. Hur gör man då bäst med analys? Vi kan helt enkelt inte ta ett prov från massa olika balar och blanda och skicka in.

Jag vet ju att det kan skilja en del från bal till bal, dom är inte från samma åker men från samma närområde.

Ingen som har något vettigt att komma med alls?

Hur mycket kan det skilja från bal till bal?

Ska inte va nödvändigt att ta prov från alla balarna men kanske de fem första?

Spara proverna i en tätsluten tjock plastpåse i frysen till det blir dags att skicka in.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 483
Senast: Mabuse
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 861
Senast: Trix
·
Hundhälsa Hej! Nu tänkte jag be om lite hjälp. Det är så att våran grannes hund, en liten chihuahua, sitter och skäller så fort den är ensam...
Svar
5
· Visningar
988
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 941
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar