Bästa ledtillskottet?

Centaur

Trådstartare
Vad är det bästa (mest effekt och mest prisvärd) ledtillskottet enligt er?

Varför ger ni det och märker ni skillnad på hästen med/utan?

Själv har jag gett Cortaflex och Cavalor (måste varit guld i^^), och märkte ingen som helst skillnad.

Sv: Bästa ledtillskottet?

Min gammelgumma har fått nyponpulver i några veckor och det funkar finfint på henne.

Finns ett jätteintressant reportage i nyaste Ridsport ang. ledtillskott, inklusive utrednings studier på resultat osv. Läs den, jag rekommenderar det verkligen utifrån din fråga, det var mkt intressant läsning, och dessutom en utredning på att vissa av dessa preparat innehöll så mycket som 1/3 MINDRE av det aktiva subsanserna som de påstod sig göra, och ett märke tillochmed NOLL av substansen.

i övrigt som sagt mkt intressant läsning om resultat i allmänhet - som enligt forskningen var mkt positiva, om som sagt preparatet innehöll de doser de sig bör.

ja det är därför jag frågar. det stod nämligen inget om vilka som var bra/dåliga. :)

om de inte är tävling på tanken höjer jag helt klart ett finger för Djävulsklo. Annars så har jag fått höra en stor respons på Emins SynoviCort. Använder de sistnämnda på min fd. galoppör som kom till mig med en lättare skada.

Jag tycker att nyponpulver och gulcosamin är det bästa ledtillskottet :)
Billigt och bra !

nypon och glucosamin, ja faktiskt toppen. nyponpulver billigt. De enda negativa jag ser med nypon är att på äldre hästar så avtar deras egen produktion av clocosamin och detta kan inte nyponpulvret ersätta, dvs. de behövs tillsättas glucosamin. Men i den form av att galactolipiden har bevarats i nyponen är de ett kanon tillskott.

fast dk är ju smärtställande också, på många hästar har det en lika stor effekt som butta. det tycker inte jag att man ska använda på en ridhäst.

tänker på tillskott som ska underhålla/stärka leden tex på en äldre häst eller en häst som har en pålagring men ej är halt, dvs mer förebyggande. inte som behandling av akuta ledinflammationer (då är ju dk bra). :)

Jag tycker det är extremt individuellt. Arabvalacken hade ju t ex glukosamin och cortaflex ingen effekt på, men Flexijoint gav STOR effekt. På arabstoet var flexijoint komplett verkningslöst, gav noll och ingen effekt. Det gjorde förvisso inte heller glukosamin, och sen provade jag faktiskt inte mer på henne, de är såpass dyra och det verkar vara så individuellt vad som hjälper och om något hjälper.

Nypon 'fanns' inte då så det har jag dock aldrig provat. Men hört så mkt gott om det att jag funderar på att ge pappa en burk i julklapp och se vad hans knän säger om det. Har dock varken haft eller har hästar i behov av någon ledhjälp senaste åren, så inte haft ngn häst att prova nypon på.

Pronine flx!!!!! Det fick min gamla shettishingst i många år och höll benen smidiga på honom!!!

Hon tycker inte det är överdrivet gott när jag blandar det i betforen, men hon äter och jag tycker hon är mycket piggare, alert och uppåt.
Hon har på senare tid när artrosen började varit så försiktig av sig och inte tagit några rejs i hagen eller så, men nu har det kommit tillbaka :rofl:

Det känns som om hon gått ner några år igen ;)

Jag har också fått tips om glucosamin men inte provat än, vet inte om jag ska heller eftersom jag tycker nyponen haft så bra effekt.

djävulsklo och gurkmeja blandat i lucernet ger vi. antiinflamatoriskt och bra för lederna.. det förstnämnda ska man dock vara lite aktsam med vid dosering.

Jag började för ett tag sen ge min häst finish line och märkte enorm skillnad. Dock var det lite svårt att få tag på o rätt dyrt så jag testade stride HA istället (iofs minst lika dyrt men lättare att få tag på), har fått det i en månad och det tog slut igår. Bestämde mig för att testa flexijoint eftersom jag läst mkt gott om det och det är billigare, så det beställde jag igår så får börja i nästa vecka antagligen.

Min häst har blivit så otroligt mkt rörligare sen jag började med ledtillskotten. Alla stallkompisar som sett henne både före och efter ser oxå skillnad.
Min häst gick omkull i hagen för ca: 2,5 år sedan och krossade en muskel och slog snett bäckenet och ngr kotor i ryggen. Många turer till vet och kiropraktor har det blivit. Började med ledtillskott i augusti och ihop med BoT och massage ca: 3 ggr i veckan har jag fått en ny häst.

djävulsklo och gurkmeja blandat i lucernet ger vi. antiinflamatoriskt och bra för lederna.. det förstnämnda ska man dock vara lite aktsam med vid dosering.

Glöm inte att det är smärtstillande med, djävulsklo. Varierar lite från vissa hästar men haft hästar som svarat bättre på DK än butta rent smärtmässigt.

Skulle aldrig ge det som tillskott stadigvarande.

Jag ger halvblodet Litovet och MSM. Det har han svarat bra på, han känns rörligare vid ridning (kvickare ben/mer rörelse) och har blivit mer sammarbetsvillig.

Jag fick för ett par år sedan ett hyaluronpreparat ordinerat av veterinär när min häst var halt.

På grund av den effekt jag tyckte det gav, har jag fortsatt att läsa lite mer om liknande preparat.

Det finns hyaluronpreparat som används i förebyggande syfte till häst i träning och i hårt arbete.
Med åldern avtar den naturliga förmågan att återskapa ledvätska i samma omfattning och då finns bl.a.
Hyaluronsyra HA, en hyaluronprodukt

Några saker som jag har ansett viktiga:

Hyaluron/hyaluronsyra finns naturligt i kroppen bl.a. i ögon och leder

Vätskeform = bättre upptagningsförmåga,
Hög molekylvikt = likvärdig med den naturliga HA,
Testat och utvecklad av veterinär
Rekommendationer från flera ryttare kan vara bra innan man köper.

På sistone har det debatterats en del om de olika medlens innehåll.

Det är viktigt att det finns angivet sista förbrukningsdag då produkten i allmänhet har begränsad hållbarhet.

Innehållsdeklaration skall tydligt ange innehåll och eventuella tillsatser.
Handlar det om importerade varor skall det tydligt framgå vem som är ansvarig för märkning.

Vickan 72

Vår 25-åring får Glucosamin och Djävulsklo, funkar fint, hon är jättefräsch och rörlig.

Ett äldre halvblodssto som vi hade här förut fick glucosamin de sista åren. Hon var stel och knackig men när hon fick tillskottet blev hon som ung på nytt. Mjuk och fin i kroppen. Ägaren provade göra uppehåll ett par gånger men hon blev stel igen. Hon fick den billiga sorten från börjes, men det hade stor effekt på henne i alla fall.
Tror det är väldigt individuellt vad som ger effekt på resp. häst. Det finns ju flera olika orsaker till stelhet.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 342
Senast: lirco11
·
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
2 474
Senast: Shixle
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
678
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025