Bästa laptopen för 10 000 kr?

Lovisaleonora

Trådstartare
Så var det äntligen dax, investera i laptop.

Hade tänkt ha den för hemmabruk, använda Photoshop, surfa, Office-paketet.

Vad rekommenderar ni kunniga? Vad tänka på, vad får man för 10 000 kr?

Jag köpte min i förra veckan, och betalade dryga £800 för den, vilket väl motsvarar runt tiotusen nu, åtminstone i svenska priser. Det är en Sony PCG-FR 415 B, och jag älskar den. Den är perfekt till det jag behöver den till - Internet, mail, skriva och spela enklare spel, till exempel.

Den är lite tyngre än de allra modernaste, men de kostar ju tiotusentals kronor mer. Tror att den väger runt 4 kg med batterier i, och det tycker jag är överkomligt, eftersom jag ändå inte kommer att släpa omkring på den överallt. Skärmen är jättebra, och något jag tycker om är att tangentbordet är lite mer upphöjt än det är på vissa laptops.

Med tanke på att du inte bor så långt bort så rekommenderar jag ett besök på Åstorps Data - vi blev rekommenderade dem av en bekant och de har superpriser och bra support!
Vi köpte en laptop i december, den har använts mycket flitigt och fungerar kanon. Stor hårddisk, snabb och smidig. Vi använder ju våra datorer i huvudsak till bild- och ljudredigering mm, samt att skriva artiklar. Den har ett hyfsat ljudkort, de inbyggda högtalarna låter som inbyggda högtalare gör :crazy: men i stort funkar den kanon. Slimmad och liten, väger inte mycket. Ett litet minus är väl att batteriet inte håller så länge (ca 2 timmar).
Den är översållad med USB-portar mm, mycket användbart till extern mus (vi köpte en kanonbra datorväska med tillhörande mus för under 500:-) och kortläsare bl a. CD- och DVD-brännare. Diskettstation saknas - det kan man tydligen koppla in externt.

Vår laptop heter Zepto 1120, jag tror att det står fel på websidan, är rätt säker på att hårddisken numera är på 40 GB. Den kostar ca 12 500:- inklusive moms.

Åstorpsdatas hemsida: http://www.adata.nu/

Vi har köpt en hel del grejer från Åstorpsdata - dom är verkligen prisvärda. Kika på deras erbjudanden t ex
:eek:

Mvh Cissi

Pappsen har en FujitsuSiemens som kostade 10.000 på Power i Burlöv. Den funkar helt OK. :) Laptops är ju inte så flexibla som en stationär, så siffrorna är ungefär desamma, oavsett vilket märke du väljer.

FujitsuSiemens är helt OK - har haft Fujitsu-prylar i mina stationära datorer, plus att jag har haft en Siemens-dator, och jag ahr aldrig haft klagomål. :)
Av principiella skäl avråder jag dock från Compaq och Hewlett Packard. :devil:

Glömde nämna att vi direkt pluggade in en nätverkssladd och nu har nätverk med alla tre datorerna. Funkar jättebra!

Mvh Cissi

PS. Apropå Fujitsu som Kiddo nämnde - det hade jag i min gamla dator. Hängde med i flera år utan några som helst problem. DS.

Snålheten bedrar visheten?

Tusen tack för era svar, jag känner mig lite vilsen i den här djungeln (även om jag dagligen trakasserar vår IT-ansvarig på jobb med mina tusen frågor :)).

För-/nackdelar med HP Pav.ZE4512EA? 256 mb DDR internminne, 40 gb (4200 rpm) hårddisk bl a. Kan få loss den ny för strax under 11000 kr - kan det vara något eller är jag bara dumsnål?

Re: Snålheten bedrar visheten?

kolla vad det är för support: jag knäckte skärmen på min HP och fick den utbytt utan kostnad på 4 dagar!

Numera sitter jag på en F-Siemens och är nöjd. testade några compaq i höstas, men dom var smäckiga. Dell har robusta saker till överkomliga priser.

Personligen håller jag på IBM Thinkpad.

Compaq hade mycket ljussvaga skärmar på sina Armador för några år sedan, men nu har dom nog bättrat sig.

Kör även en gammal Digital Hinote VP 133Mhz, den har funkar klockrent sedan start, börjar dock bli lite trött (men den är lika snabb nu som den var när den var ny!)

F.ö är Compaq och HP samma bolag sedan något år tillbaka!

Personligen gillar jag när allt sitter i samma burk, även om den blir lite större och tyngre.

Multibay och "bläckfiskar" funkar bra i början, men när man har tryck pryttlarna ur och i några gånger börjar skiten att krångla!
Dom går "fetbort" i min värld, där allt ska funka så smärtfritt som möjligt!

Glömde en sak!

Lägg hellre pengar på mer internminne än på en lite snabbare processor!

Tusen tack, jätteviktiga grejor att ha i åtanke!

Jag håller nu på att gå vilse totalt i djungel av olika bärbara. Jag kanske borde sätta mig i skogen utan el i stället? :)

Datorer är ju inte min starkaste sida precis, så du får nog förklara lite? :crazy: :D

Multibay och "bläckfiskar" funkar bra i början, men när man har tryck pryttlarna ur och i några gånger börjar skiten att krångla!
Dom går "fetbort" i min värld, där allt ska funka så smärtfritt som möjligt!

Nu hänger jag inte med riktigt - Multibay och "bläckfiskar" :confused: Hoppas att det inte är nåt sånt jag har då? (Har beskrivit ovan vad vi har - inköpt i december). I vårt fall "måste" vi nog koppla in en del grejer - kortläsare ingår väl t ex inte i nån dator? :confused:

Bara nyfiken på vad du tycker... :D

Mvh Cissi

Detta är ju min personliga åsikt, men jag har viss praktisk erfarenhet som it-tekniker i 7 år där det b.la. ingår att serva ett antal säljare på fältet med bärbart.

Multibay är den funktion som innebär att man har t.ex. CD och diskett-station på samma plats och byter ut dessa.
Är det nu så att man ytterst sällan använder diskett så funkar det ganska bra, men håller man på och byter enheter ofta så börjar det snart att strula (och man kan ge sig den på att man altid har "fel" enhet i när man behöver den!)

"Bläckfisk" kallar jag det "system" med lösa enheter som anluts via diverse kablar till datorn, så väl uppkopplat ser det hela ut som en bläckfisk!
Det brukar inte funka bra!

Jag tror att du har bra koll :D

Nåja, "allt" finns i vår laptop - utom diskettstation då. Men det tycker vi att vi klarar oss utan... Kortläsare "måste" man väl ändå köpa till, oavsett vad man har för dator (även stationär) gissar jag?
"Musplatta" finns ju, men jag gillar att använda musen så det kopplar jag ju in...
Ser det dock som en fördel att det finns gott om USB-portar - bra att kunna koppla in saker och ting.

Tack för att du förklarade! :bow:

Mvh Cissi

Vill bara kommentera det där med :
"Multibay och "bläckfiskar" funkar bra i början, men när man har tryck pryttlarna ur och i några gånger börjar skiten att krångla!"

Jag har bara haft bärbara med sådana funktioner och kånkar runt en hel del i jobbet med sådana. Har aldrig haft problem med detta. Fungerar hur bra som helst. Kanske beror på hur man hanterar grejerna? Eller beror det på vilket märke man kör med? Använder man prylarna som en otålig två-åring lägger pussel så är det väl självklart att det ganska snart krånglar oavsett märke, men annars förstår jag faktiskt inte.....

Att byta enheter under drift är inte heller något problem såvida man inte kör Win 95 eller NT.

Jag har i huvudsak kört Compaq, Dell och nu HP av mellanklassmodell. Testar fn en del nyare HP/Compaq (både budget och proffsmodell) och kan inte se några direkta nackdelar med dom. Den lite dyrare sorten är ju bättre, men jag vet inte om den är värd pengarna. Framförallt inte för privat bruk. Den enda stora nackdelen jag upptäckt med de billigare modellerna är att de med Celeron-proc är väldigt sega. Lite utav ketchupeffekt när man t ex ska starta program. Det är segt och irriterande! Men pallar man med det så OK.

Jag kan tycka det är bra om allt sitter "i hop" om man har den som privat PC och inte flyttar med den så mycket och så ofta. Men ska den plockas i och ur väskan ofta så vill jag ha en mer slimmad modell som jag hellre bygger på då det behövs. Viktmässigt så väger ju allt ungefär lika mycket, men den blir klart mycket enklare att hantera. Dvs väskan blir nog lika tung oavsett om man väljer en störe modell med allt integrerat eller om man väljer en "byggsats".

Musplatta är OK för enklare användning, men ska man jobba lite längre tid så tar jag med en optisk mus. Gärna en trådlös. När det gäller skärm så är en PC med 14" smidigare i formatet medan en med 15" är bättre om man jobbar mycket med saker som kräver större skrivbord. Inför ett ev byte av PC funderar jag nu på vad som är bäst för mig - 14 el 15? Jag har inte bestämt mig för vad jag uppskattar mest. Stor skärm eller smidigt format på PCn.

Compaq/HP slogs i hop under förra året om jag inte minns helt fel. :)

Glömde en sak!

Lägg hellre pengar på mer internminne än på en lite snabbare processor!

Håller med ! :bow: Med reservation för Celeron-proc :(

Min Compaq har fungerat utan problem sedan jag köpte den i augusti...

:)

Den har en Celeron (upptäckte jag sen) men så himla segt tycker jag inte att det är. Men det beror säkert på hur mkt skräp man har på datorn i övrigt också.

Den stationära hemma har en Intel IV men den är inte mkt snabbare MEN å andra sidan så lägger brorsan alltid in en massa skit så...

Kanske beror på hur man hanterar grejerna?

Självklart!

Vi har haft användare som har lyckats skruva fast VGA-kontakten felvänd!! :D

"Mina" användare ligger definitivt inte i fronten vad det gäller IT-mognad, och det är klart att man blir färgad av det!

skräp och skräp.... Jag kan förstå om det är användare som laddat hem en massa Freeware sparat filer högt och lågt samt flyttat filer kors och tvärs ..... men helt nya PC med Win XP Prof, Office, Antivirus, FW och annat som levereras med ny PC. Tycker att de åtminstone från början bör vara någorlunda snabba.

Det är varierande IT-mognad på mitt jobb så jag kan förstå dig. Jag har dock aldrig hört att någon kunnat skriva fast VGA-kontakten felvänd hittills. Låter som ett svårslaget rekord i IT-inkompetens. Förresten har det nog inte med det att göra utan grundläggande brister under uppväxten. Om användaren haft lite mera pussel som liten så hade den troligen insett att denna "bit" inte passar på det sättet. :D

Begagnad Dell Latitude C600?

Kan det vara något att satsa på en begagnad? (från PC-varuhuset). Någon som har synpunkter?

Information Dell Latitude C600
- P3-1000,256M,6G,CD,14"
- Intel Pentium III 1.0 GHz
- Diskettstation
- CD-ROM läsare
- 14,1" TFT färgskärm
- 56K faxmodem
- 10/100 Ethernet
- AC-adapter
- Serie, parallell, USB anslutningar

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 616
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 136
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 542
Senast: Jeps
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 079
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023