Bästa kraftfoder för snabb viktökning?

mathildafan

Trådstartare
Hej jag behöver tips på bra kraftfoder till min häst som behöver hulla på sig lite. Kör med kli och korn just nu o har tänkt på att ge lusern. Vad använder ni er av?

Sv: Bästa kraftfoder för snabb viktökning?

Vill du att hästen ska gå upp i vikt så skulle jag rekommendera att öka grovfoder givan i första hand :)

Hej!

Jag håller med föregående talare.

Om hästen inte är extremt mager hade jag ökat grovfodergivan.

Min pålla har fått massor med hö sen hon kom hem för 3(4?) veckor sen och är nu riktigt snygg (för en häst som stått på box/sjukhage sen Oktober). När hon kom hem var hon väldigt benig tyvärr.

/Lavinia

Beror på vad som saknas, vad är det för värden på grovfodret och vad behöver du komplettera?

Korn är i mina ögon inte det bästa fodret ö h t för hästar så det hade jag tagit bort direkt. Nr 1 är att se till att grovfodret har bra värden, nr 2 ge ett bra fullfoder (müsli t ex) alt blanda själv havre, linfrökaka, pelleterat foder, mineraler + lucern eller proteintillskott av annat slag. Jag tycker att det finns så många bra müslifoder i dag så att stå och blanda själv sparar inte så mycket i pengar och det tar dessutom tid.

1: Se över dina värden på grovfodret. Om de visar sig att det har för dåliga värden försök att byt. Alternativt öka givan (läs fri tillgång) och ge kompletterande foder ex luncern, pellets eller kuber.

2:Ställ hästen på halm om den inte redan gör det. Många hästar uppskattar att kunna tugga i sig lite.

Men framförallt kolla kvalitén på ditt grovfoder. Ett grovfoder med bra värden räcker långt, istället för att ge en massa tillskottsfoder. För mycket korn är inte bra för hästens mage då de har svårt att ta upp all stärkelse.

Andra saker att fundera kring och hästen är dålig i hullet: Hur gammal är hästen? Äldre hästar har oftast svårare att ta upp proteinet i fodret. Träningsmängd? Hur mycket tränas hästen kontra fodermängd. Antal fodergivor per dag? Rang i hagen om den går med flera andra hästar? Låg rang gör oftast att de inte får i sig lika mycket mat.

Har alltid fått höra att majs ska vara bra för hästar som är för smala/spinkiga. Mest har jag sett att folk med gamla hästar har gett det och det har funkat :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 326
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
407
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama