Bästa kattsanden?

Sv: Bästa kattsanden?

Mina katter kissar väldigt mycket. Jag ser inte alls särskilt stor skillnad på Pussi och EC vad gäller drygt eller ej, skillnaden för mig sitter i förmågan att hålla lukt.

Om människor väljer att använda pussi och anser att det fungerar, varför gå på och ifrågasätta kan jag undra?

Jag ifrågasätter inte vilket märke man använder eller varför, självklart ska man använda den som man själv tycker fungerar bäst.

Jag undrade bara hur det kan vara ekonomiskt ohållbart att använda EC (eller vilket dyrare märke som helst) när det (för min del iaf som inte har extremt mycket katter) bara skiljer ca 100:-/månad.

Jag måste bara fråga, ni som inte tycker EC fungerar ekonomiskt,

För min del handlar det inte om att det inte fungerar ekonomiskt, jag har råd.

Men det finns ingen anledning att betala dubbla priset för en produkt som jag upplever som möjligen 10 procent drygare. När sanden går att tillverka till pussipris gynnar jag inte nån som tillverkar nästan exakt samma sand och säljer den till rövarpris.

Ok, men då är ju inte ditt argument för att inte använda dyrare sand just att den är för dyr utan att du tycker det funkar lika bra med billigare sand, det har jag full förståelse för.

KL

Jag har köpt Vitakraft compact ultra nu till att börja med och jag tycker det klumpar kisset jättebra!!

Men bajset luktar mycket :crazy:
Har rensat och slängt det men luktar fortfarande någonstans ifrån.

*delvis knapplån*

Jag måste bara fråga, ni som inte tycker EC fungerar ekonomiskt, hur många förpackningar köper ni egentligen i månaden?? Jag köper ca 1 förpackning (10 kg) i månaden, har 3-5 katter hemma och jag kan ju inte påstå att jag direkt går i personligt konkurs bara för att jag lägger 100:- mer på den sanden per månad än om jag hade köpt en billigare sand. Man får ju så gott som leva på existens-minimum om man tycker 100:-/månad extra är ekonomiskt ohållbart.

PS: Säger inget om t.ex. studenter för då vet jag att man måste spara varenda krona. DS.

Kommer faktiskt inte ihåg hur mycket EC som gick i månaden, men jag bytte för att det blev billigare med papperspellets, sedan bytte jag till Pussi eftersom en av katterna inte ville gå på pellets.

Jag är student (har uppehåll men lika taskig ekonomi som då) så varje krona räknas. Däremot kostar jag på mig kristaller till hanen.

fast de flesta säger ju att pussy kompakt och EC är ungefär lika dryga? Som jag förstått det så är PK av god kvalitet. Den enorma åtgången av sand här hemma beror på ett felköp, trodde jag köpte en söt cornishrex kattunge, men fick hem en kiss och bajsmaskin :(

är det en kattunge du har? När min var yngre tyckte jag att hela eländet osade hela tiden

För min del handlar det inte om att det inte fungerar ekonomiskt, jag har råd.

Men det finns ingen anledning att betala dubbla priset för en produkt som jag upplever som möjligen 10 procent drygare. När sanden går att tillverka till pussipris gynnar jag inte nån som tillverkar nästan exakt samma sand och säljer den till rövarpris.

:) Ojsan! Det där trodde jag att jag skrivit själv, men det hade jag inte. Fast jag tycker och tänker på pricken likadant.
Det har liksom blivit en princip för mig, även om man nog har råd att köpa dyrsander, som Ever Clean till exempel, som är den dyraste jag känner till. Hutlöst liksom med sådana enorma prisskillnader, utan några enorma kvalitetsskillnader. Nä, sånt vill man inte gynna.

Jag kör med Katty Kattströ, tycker att det funkar super! Har 2katter, 2 okastrerade hankatter på 7 månader, innekatter. Trots att dom nu är könsmogna så luktar det ingeting så länge jag inte slarvar med rengöringen. Skulle gärna vilja testa kristaller men som vikarie med en relativt hög hyra så är det en ekonomisk otänkbarhet tyvärr:(

*kl*

Hmm... jag tror jag kanske skämmer bort mina små odjur för vi köper Extreme Classic på djuraffären. 10 kg för 155 kr och det räcker ca 1 månad. Vi hade Miss Cat (kan den ha hetat så?) klumpbildande som blev nästan lika dyr som den vi använder i dag för vi var tvungen att köpa minst 2 påsar i månaden.

Vi har provat Catman, Pussy, Katty, Vitakraft, kristaller m.fl. men vi är allra mest nöjda med våran snordyra Extreme Classic. Den dammar inte och den luktar inte även om man åker bort tidigt på morgonen och kommer hem sent på natta och inte gör rent lådan förrän på eftermiddagen dagen efter. Klumparna håller ihop och den doftar gott ;) Dessutom får man efter 10 köpta säckar/påsar en gratis :D

Ja tycker man att en billigare sand funkar lika bra så är det ju ett självklart alternativ, men det var ju inte det jag frågade. Jag ser ofta folk som skriver att dom tycker den dyrare sanden är bättre men köper billig för att dom inte har råd, att det inte är ekonomiskt hållbart att köpa så dyr sand, då var min fråga hur det kan vara ekonomiskt ohållbart bara för att det går på 100:- extra/månad, det är DET jag inte förstår.

(Säger fortfarande inget om studenter, det förstår jag)

Granngården har en billigare variant! Betalar 59kr för 5 kg tror jag.

Jag kör också på kristaller, luktar nada! Sand luktar ju alltid ..sand. Inte alls samma behov av städning för det dras inte runt heller.

Kristaller is the shit :bow:

Kan inte annat göra än att hålla med.Det absolut bästa jag någonsin använt.

*delvis knapplån*

Jag måste bara fråga, ni som inte tycker EC fungerar ekonomiskt, hur många förpackningar köper ni egentligen i månaden?? Jag köper ca 1 förpackning (10 kg) i månaden, har 3-5 katter hemma och jag kan ju inte påstå att jag direkt går i personligt konkurs bara för att jag lägger 100:- mer på den sanden per månad än om jag hade köpt en billigare sand. Man får ju så gott som leva på existens-minimum om man tycker 100:-/månad extra är ekonomiskt ohållbart.

PS: Säger inget om t.ex. studenter för då vet jag att man måste spara varenda krona. DS.

Nu är jag väldigt fattig student, men katterna har ett eget konto. ;) Och jag kan bara hålla med om vad övriga svarat, det handlar ju inte om att man inte har pengarna att köpa en dyrare sand (isåfall skulle man ju inte heller ha pengar att köpa godis eller dylikt onödigt för heller) utan att priset är rent åt h*****e för högt för produkten de säljer! :crazy: Jag har som jag tidigare sagt varit trogen EC-användare, men på något sätt måste man ju som konsument markera vad som är ok och inte. Att sänka kvaliteten och höja priset är en sån grej. Så nejtack, inget mer EC för mig!

/Erica

Senast ändrad:

Men då har ju du också en ANNAN orsak att inte använda dyrare sand, det verkar som alla missförstår min fråga, och det handlar ju inte bara just om EC utan vilken dyrare sand som helst. Men jag antar att jag inte kommer få något svar på min fråga (jag har ju fått många svar på varför man inte använder EC, men det var ju inte det jag var intresserad av att veta) så jag får väl ge upp det.

Nu ska en katt flytta hit till min och pojkvännen.

Min sambo är väldigt noggrann så det inte luktar för illa och så, så jag behöver en riktigt bra katt sand!
Självklart ska lådan städas flera gånger om dagen.

Vi vill alltså ha en kattsand som är hyfsat dryg, inte föör dyr, men är den dryg och väldigt luktfri så är det värt lite pengar för oss.

Tips mottages tacksamt! :D
Den vi har heter miss cat tror jag. Det är som vita stenar eller vad man ska säga i den. Den tycker jag fungerar jätte bra. Men det är ju sällan som våra katter går på låda. Så den kanske inte fungerar så bra på innekatter??

*kl*

Är det bara jag som kör med/är sjukt nöjd med Eldorados snorbilliga och bra sand? 5kg för 22kr på hemköp. Finkorning, luktar lite, klumpar bra. Inte den drygaste direkt men helt ok.

Den brukade jag köpa åt min stalltjej. Hon tyckte den var bra. Samma sak med den 20 kg säcken som ÖB har. Den är ganska bra med.

Om du bor på landet - Barkmull :rofl:
Morsan har det i våra kattlådor, det luktar absolut ingenting. Dessutom går det vid byte av barkmullen att ha det på rabatterna utan problem.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 787
Senast: nickan1
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 416
Senast: Wonna
·
Övr. Katt Jag har För två veckor sedan blivit med katt :love: Och, Det här med kattsand, jag blir inte riktigt klok! Pappa fixade sand till lådan...
2
Svar
23
· Visningar
6 086
Senast: sofia77
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar