Bästa kattsanden?

Sv: Bästa kattsanden?

Använder best friends träpellets och tycker den är bäst, man har nästan inget utanför lådan , har två katter och det räcker i ca 1,!1/2 månad kostar ca 65 kr på coop. värt att prova tycker jag.

Om du vill ha klumpande sand rekommenderar jag Pussi kompakt. EverClean är visserligen lite bättre men inte så pass bra att det är värt de där... 70 kronorna (?) extra.

Hos mig kostar Pussi Kompakt 10 kg 79 kr på Willys, och Everclean 10 kg på djuraffärerna kostar 199 kr. :eek: Så 120 kr billigare per förpackning. Jag gillar båda sandsorterna och har inte upplevt att någon av dem är mer eller mindre dryg. Nya Everclean dammar mer än Pussi tyvärr, och klumparna är lite hårdare i Pussi. Everclean finns ju dock parfymerad och det kan jag tycka luktar lite trevligare. Men inte till det priset tyvärr.

Everclean Cedar luktar helt fantastiskt gott, men det skräpar SÅ mycket! :crazy: Träspån över hela golvet, på allt som är av fleece osv. Trist!

/Erica

Jag har hört talas om dessa träpellets!
Det ska tydligen inte lukta alls? Förutom lite trä då kanske.
Och så är det ju så bra att det inte dras med ur lådan i tassar o så.

Men det kan ju inte klumpa kiss? Hur funkar det då?
För att få bort lukt och för att man inte ska slänga allt hela tiden?

Fresch and Easy. En slags kristall sand som håller sig fräsch läänge! 99kr / 3kg på ICA. Inte super billigt men håller verkligen vad den lovar + lätt att få tag i. (bor ju i en håla)

Den har vi också. Lite dyrare, men helt luktfri. Eftersom den inte klumpar så är det bara att plocka upp bajset och slänga i toaletten - så man behöver inte springa med små soppåsar heller.

Jag har hört talas om dessa träpellets!
Det ska tydligen inte lukta alls? Förutom lite trä då kanske.
Och så är det ju så bra att det inte dras med ur lådan i tassar o så.

Men det kan ju inte klumpa kiss? Hur funkar det då?
För att få bort lukt och för att man inte ska slänga allt hela tiden?

Kisset sugs upp av pelletarna, så efter några dagar börjar de lukta (svårt att rensa ut de nedpinkade pelletarna från de andra). Till två katter med en stor låda så tömmer vi den helt en gång i veckan, då luktar den ganska mycket. Så även om de är billiga blir de inte så billiga i längden eftersom man måste byta ofta.

Hos mig kostar Pussi Kompakt 10 kg 79 kr på Willys, och Everclean 10 kg på djuraffärerna kostar 199 kr. :eek: Så 120 kr billigare per förpackning. Jag gillar båda sandsorterna och har inte upplevt att någon av dem är mer eller mindre dryg.

Priset på Everclean är rena skämtet. Jag hade den i flera år, sen gick jag över till betydligt billigare Felius = samma kvalité. Fast den hade jag lite långt att köra till så nu köper jag ännu billigare pussi compact på Ica och den är suverän.

Enda skillnaden jag märker mot Everclean är att Pussi inte är riktigt lika dryg, den gör större klumpar. Men skillnaden är så liten att det dubbla priset för Everclean är helt orimligt.

Hos mig kostar Pussi Kompakt 10 kg 79 kr på Willys, och Everclean 10 kg på djuraffärerna kostar 199 kr. :eek: Så 120 kr billigare per förpackning. Jag gillar båda sandsorterna och har inte upplevt att någon av dem är mer eller mindre dryg. Nya Everclean dammar mer än Pussi tyvärr, och klumparna är lite hårdare i Pussi. Everclean finns ju dock parfymerad och det kan jag tycka luktar lite trevligare. Men inte till det priset tyvärr.

Everclean Cedar luktar helt fantastiskt gott, men det skräpar SÅ mycket! :crazy: Träspån över hela golvet, på allt som är av fleece osv. Trist!

/Erica

Ojdå, då har priserna gått upp sedan jag använde EC... det var iofs några år sedan.

I den affär där jag köpte Felius sänkte de Everclean för ett par år sen, från 179 till 159. Leverantören hade gått ner i pris, förklarade de.

Men i andra zooaffärer som jag passerade sänkte de inte. De fick alltså själva betala mindre när de köpte in men tog ut det höga priset av kunden ändå:smirk:

I den affär där jag köpte Felius sänkte de Everclean för ett par år sen, från 179 till 159. Leverantören hade gått ner i pris, förklarade de.

Men i andra zooaffärer som jag passerade sänkte de inte. De fick alltså själva betala mindre när de köpte in men tog ut det höga priset av kunden ändå:smirk:

Såklart, de har ju sina trogna kunder som mer än gärna betalar för den lyxiga sanden. :smirk:

Nä, Pussi duger bra här.

Jag är glad för att pussi är så bra som den är OCH billig för här går det åt mängder med sand sen bytet till våtfoder. Katterna kissar enormt mycket mer - vilket man kan vara nöjd över;)

Jag har en blandning av Pussi kompakt och EverClean. Enbart pussi fungerar inte luktmässigt, enbart EC fungerar inte ekonomiskt. Just nu har jag av ekonomiska skäl enbart Pussi vilket gör att det luktar lite skunk :crazy:

Men så har jag en väldoftande fertil hankatt också :angel:

Kiselkristaller är helt underbart när man har en fertil hane som luktar. ;)

Vilka tillverkare saluför Kiselkristaller?, Jag har en form av kristall sand nu, men jag tror inte det är kisel...

Kiselkristaller är helt underbart när man har en fertil hane som luktar. ;)

Japp, det är nästan oslagbart! Jag hade det länge, men sedan bestämde sig herr kinkRustie för att vägra gå på dem så jag fick snällt lyda och byta. ;)

Det finns något märke som heter Kristallklart kattströ och BestFriend har Fresh and Easy. Det finns fler varianter också.

Granngården har en billigare variant! Betalar 59kr för 5 kg tror jag.

Jag kör också på kristaller, luktar nada! Sand luktar ju alltid ..sand. Inte alls samma behov av städning för det dras inte runt heller.

Kristaller is the shit :bow:

*delvis knapplån*

Jag måste bara fråga, ni som inte tycker EC fungerar ekonomiskt, hur många förpackningar köper ni egentligen i månaden?? Jag köper ca 1 förpackning (10 kg) i månaden, har 3-5 katter hemma och jag kan ju inte påstå att jag direkt går i personligt konkurs bara för att jag lägger 100:- mer på den sanden per månad än om jag hade köpt en billigare sand. Man får ju så gott som leva på existens-minimum om man tycker 100:-/månad extra är ekonomiskt ohållbart.

PS: Säger inget om t.ex. studenter för då vet jag att man måste spara varenda krona. DS.

nu säljer iof min affär bara den lillastorlken på pussykompakt :mad: (5kg?) till samma pris de andra köper 10kg för ser jag :angel: men det går dryyygt en sån i veckan. för mig är det ganska mycket pengar, men så är jag också student

Men då är ju den helt klart väldigt odryg, eller har du väldigt många katter? Då hade ju ju sparat på att köpa en dyrare sand som var drygare så du slapp köpa så ofta.

Aha....då är det Fresh and Easy jag har.

Tycker det är oslagbart när det gäller lukt...och det dras inte heller runt så mkt som ngn annan sa.

Tycker dock inte att det håller sig en månad som förpackningen säger...kanske 3 veckor...

Funderar på att prova Ever Clean med lite doft.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
842
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 787
Senast: nickan1
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 416
Senast: Wonna
·
Övr. Katt Jag har För två veckor sedan blivit med katt :love: Och, Det här med kattsand, jag blir inte riktigt klok! Pappa fixade sand till lådan...
2
Svar
23
· Visningar
6 086
Senast: sofia77
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar