Bästa kalk tillskottet

Sv: Bästa kalk tillskottet

Kalkstensmjöl är billigt iaf. Vet inte riktigt vad det kostar men det är inte många kronor.

Nu ger jag iofs det vid behov så han har en liten mineralkrubba med kalk i där han äter när han behöver:)

Vet du hur kalcium innehållet är i det? Dvs hur mkt måste man ge för att få tex 10 g Ca?

Oj det kommer jag inte ihåg och säcken står i stallet :) Men googla på foderkalk så borde det ju stå där.

Haha ja jag har googlat mig alldeles vimsig och tycker inte jag hittar någon info alls om just kalkstensmjölet! :cool:

Någon annan här kanske vet.... :)

Såhär står det om Nordkalk på en sida.
Foderkalk

Vi säljer foderkalk i 25 kg säckar med 42 säckar/pall.

"Vissa av våra grovfoder har en låg kalcium/fosfor-kvot och kan därför behöva kompletteras med foderkalk.

Det är viktigt att man analyserar sitt grovfoder, inte minst på mineraler. Kalcium och fosfor är de mineraler som hästen har störst behov av. Vid för lite kalcium i foderstaten kommer kalcium att tas från skelettet för att tillgodose kroppens behov. Kvoten mellan kalcium och fosfor i hästens totala foderstat bör inte understiga 1,2 och får gärna vara kring 1,5. Blir det för mycket fosfor i förhållande till kalcium får hästen svårt att ta upp kalciumet och kan få kalciumbrist trots att fodret innehåller tillräckliga mängder. Foderkalk är ett billigt sätt att komplettera en foderstat med lågt kalciuminnehåll eller för lite kalcium i förhållande till fosfor. Innehållet av Ca i foderkalk är 380 g per kg och det brukar därför inte behövas några stora mängder för att balansera en i övrigt väl sammansatt foderstat. Överskott av kalcium försvinner ut med urinen och anses därför inte vara skadligt."

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 330
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar