Bästa hoppsadeln?

C

crazy

Vilken hoppsadel har ni tyckt bäst om? Ta med i beaktande:

kvalité på läder?
bekvämlighet?
känslan av "att sitta säkert"?
funktion även vid markarbete?

Skulle vara intressant att veta vad ni tycker bäst om...själv har jag inte provat så många olika typer. ;)

Jag tkr bäst om min nuvarande sadel, en frank baines o modellen heter reflex.
Mkt bra läderkvalite, mkt mjuk o skön, bara liten kloss bak vilket gör att man inte känner sig låst, funkar utmärkt vid markarbete oxå. Enda nackdelen är väl att den är dyr, men mkt prisvärd

Förut hade jag en Passier hoppsadel, mkt bra kvalite (köpt begagnad i början på 90-talet o fick 4500 kr för den 2003!), hårdare att sitta i men bekväm ändå, ganska stor kloss bak så man kände sig mer låst, red markarbete i den oxå

Pessoa hoppsadlarna är mkt sköna att sitta i men kvaliteten är väl sådär. skulle inte vilja ha ngn själv, har sett o även hört mkt negativt om dem

Frank Baines har en annan hoppmodell som heter passad, billigare (vet ej om den finns kvar), bra kvalitet men hårdare att sitta i än reflexen. sen väldigt smal i bommen!

stübben tkr jag är hårda o det tar ganska lång tid att rida in sig i dem. dock kan man hitta begagnade stübben som är mkt mjukare o skönare att sitta i

Jag har letat efter sadel ett bra tag, men den som jag till slut fastnade för var en Equipe. Ett italienskt sadelmärke där mått tas på både ryttare och häst för att den ska passa riktigt bra.

Mjukt fint läder, bekväm, välbalanserad och så mycket stöd som man själv beställt. Men, naturligtvis så kostar den mycket...

Den andra hästen går för tillfället med en Wintec-sadel, som jag måste säga känns väldigt prisvärd. En riktigt bekväm sadel för lite pengar. Sedan har det ju sina nackdelar med en "plastsadel". Kan tänka mig att Bates, som ju ska vara nästan som en lyxigare Wintec (i läder), kan vara en trevlig sadel.

Har tidigare haft en Appaloosa Paris, som jag trivdes bra med. Lagom med stöd och mjukt fint läder.

Har provat en Pariani som var en väldigt trevlig sadel. Den kan man också få måttsydd om jag inte missminner mig.

Är inte så speciellt förtjust i Kieffer, Stübben, Albion, Crown, Frank Baines Reflex etc. De passar inte mig. Tycker inte heller att "finishen" på dessa (undantaget F.B.) är så fin.

Stübben artus, min nuvarande.
har inte haft den särskilt länge men
jag tycker lädret verkar vara i bra kvalitet (stübben är ju bra.)
den är toppen bra å trimma i man kommer intill med skänklarna,
den är go o sitta i särskilt om
man gillar lite hårdare sadlar :love:

Jag har haft Prestige, Pessoa och Passier... Om jag jämför...
Pessoan är supersnygg, bra stöd, men väldigt flatt, ganska brett säte. Mkt mjuk och skön! Latexstoppning.
Prestigen är lite djupare, ännu mjukare, bättre kvalite på lädret, flera vidder att välja på. Finns även ullstoppade modeller! Kanonsadlar, som tyvärr inte passar unghästen.
Passier har han nu. Den är lite högre i framvalvet, man sitter stadigare. Inte lika mjuk, men väldigt fint läder. Bommen kan ändras, ullstoppad och kilbossor! :bow:
JAG tycker inte den är lika bekväm som mina andra sadlar, men man vänjer sig snabbt. Ger bra stöd! Sen vet man ju att det verkligen är kvalite!

Jag gillar Kieffer, Stübben och Pessoa. Fast jag har aldrig haft en Pessoa själv :o.

Utveckla gärna era svar! ;) :cool:

Är det någon sadel som ni absolut varnar för får ni gärna ange det också! :D

Ja, köp INTE Stubben om du inte är bra polstrad själv, dom är stenhårda.. Provade en Siegfried, som ju ska ha mjukare säte, men jag fick ont efter 10 meter skritt.... :crazy:

Jag provade en äldre stubben-sadel...blev förvånad hur den fortfarande kunde vara så hård!En ny vet i sjutton om man ens skulle vilja prova. :eek:

Funderar på Appalosa sadel :confused:...de ser bekväma ut...men jag har ingen aning...vill ju gärna ha bra grepp i sadeln också så man känner sej hyfsat säker. ;)

Prestige (Appaloosa het dom tidigare) har lite olika modeller. Golden Star är ganska hal, mens Paris D ger otroligt bra grepp, man sitter som limmad.
Jag tycker det är jättebra sadlar, finns i massa vidder, men dom passar inte hästar med rak rygg, pga att bommen är svängd. Så då blir det som på min unghäst, sadeln glappar bak. Prestige passar bäst til lite mer svankiga ryggar!

Hmmm... ja mina hästar är ju ganska runda över ryggen.

Vet en som köpte en sadel som hon var mkt nöjd med...med rejäla klossar på utsidan...hon tyckte den var suverän även till sina unghästar då hon hade bättre fäste i sadeln och inte for av lika lätt vid bus...

...någon som har en susning om vad det kan vara för sadel?

Älskar min Butet sadel! En flatback som har otroligt bra kvailtet och läder. Mycket skön att sitta i och sitsen blir rätt för hoppning i den. Rider markarbete i den också, funkar jättebra. Den är jätte "flat" och man sitter nog inte FÖR bra om hästen skulle börja busa, men man sitter otroligt nära hästen.

Lite fett på rumpan. :D Jag är tunn och när jag satt i stubbensadeln, så kändes det som om mina sittben skulle göra hål i den!! :eek:
Tror det var Darbhangas kille som faktisk hade gjort groper i sin stubben, efter sittbenen alltså.

Appaloosa Green Star

kvalité på läder? Mycket bra, håller sig alltid mjukt.
bekvämlighet? Den är mjuk och skön och har lagom stora knästöd.
känslan av "att sitta säkert"? Knästöden och en ganska så djup sits gör att man sitter väldigt bekvämt.
funktion även vid markarbete? min dressyrtränare (som tävlat intermediaire dressyr tyckte den var helt okej att rida dressyr i).

Passier tycker jag har bra läder och bra lädervalitte och har mycket fint stöd för ryttaren vid hoppning.

Pessoa sadlar är sköna att rida i både vid hoppning och vid markarbete, bra läder, fast jag skulle vilja har en kloss bak på sadeln (var iallafall inte det på den jag hade)

Dominus är superskön :love: bra stöd och känns mjuk och skön för rumpan.

Griffin är en helt okej sadel tycker jag, lämplig för den med den lilla plånboken! ;)

Cobra är en skön modell tycker jag, har funkat bra vid markarbete.

Stübben är ju som väl känt stenhårda för den nya "stübbisen" användaren ;), men den ger ett mycket bra stöd för skänkeln :)

Gold Medal är skön att rida i vid markarbete men vid hoppning tycker jag att den ger för lite stöd för skänkel, skulle vilja ha en kloss bak! :smirk:

Kieffer är sadlar som är helt ok att rida i och passar häst med hög manke, passar hästar som är lite av den svankiga typen då bommen är mer böjd, kieffer har ju ganska dåligt rykte här på buke tror jag och det är väll mest för att dem som är testat och kommit fram till att dem är skit har haft hästar med lite rakare rygg...

Min absoluta favorit är då DOMINUS! :love:

Hmm Dominus har jag nog missat!?! Finns det någon hemsida eller bild på sadeln som ni kan länka in här? :confused:

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
782
Senast: Lisen82
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 494
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
693
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd