Bästa förutsättningarna inför betäckning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare missan
  • Startdatum Startdatum
M

missan

Hur resonerar ni kring att ge sitt sto de bästa förutsättningarna för att bli dräktigt? Tänker närmast på uppstallningsalternativ, ska stoet helst gå på heldygnsbete eller är det bättre att hon kommer in på nätterna och får sova? Eller ska man inte ändra nåt alls?

Jag har bestämt mig för att betäcka i vår. Har min häst inackorderad på ett iofs lugnt stall (inga hästar som tävlar, åker mycket etc) men där utevistelsen är ganska knapp, och hästarna går två och två. Överväger nu om jag ska flytta henne (redan i mars isf) till ett stall mer "ute på landet" med större flockar och större hagar, och bete.

Undrar också över detta med hullet? Har läst på flera ställen, och även hört på en föreläsning, att stoet ska vara "lätt överviktigt" för att lättast bli dräktigt. Vad tror ni om det?

missan

Sv: Bästa förutsättningarna inför betäckning

Det viktigaste, förutom fertil hingst och duktig seminpersonal, är ju att stoet inte är infekterat.
Sen är färskt gräs och solljus viktigt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 836
Senast: mamman
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 686
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 661
Senast: Mabuse
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?