Bästa film

Enya

Trådstartare
Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett?

Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer. En bra film kan vara en riktigt dålig film man tittar på vid rätt tillfälle i livet tex. Eller en film som lagts mycket pengar på och är riktigt bra. Bra skådespelare, bra manus. Bra poäng. Fin omgivning, natur.

Jag tänker inte alls på att man måste tycka att alla de här kända filmerna som man ska tycka är bra, klassiker osv, utan jag är mer nyfiken på en film som just fastnat av någon anledning.

Vilken är er bästa film och varför?

Jag tycker om film faktiskt, men gärna film som gjordes förr eftersom nyare blir så överdrivna i sina specialeffekter, så för mig får filmer ha kvalitativa brister och allt det där faktiskt.

Den bästa filmen är dock Stand By Me. Den återkommer jag alltid till. Jag behöver inte se på den för att veta vad som händer när jag hör röster och filmmusik, jag vet precis vad som händer ändå eftersom jag sett den så många gånger nu. Det i sig är lite sorgligt. Jag skulle vilja se om världens bästa film för första gången så att säga.

Det är lite svårt att peka ut varför den är så bra, men den handlar om ett så viktigt ämne. Eller ens ett? Flera. Hur barn påverkas av familjen, mobbning, vänner, död. Hur man tänker och moral. Det är den bästa filmen i mina ögon, och varje gång jag hör låten Stand By Me med Ben E King tänker jag på de här fyra pojkarna.

Jag samlar på DVD (och blue ray) eftersom jag inte uppskattar att filmer försvinner från streamingtjänster som man ständigt betalar för. Det är en långsam ökning tyvärr eftersom jag inte är ekonomisk oberoende, men känslan av att faktiskt kunna gå till hyllan och ta sin DVD film och titta på, Stand By Me, utan att behöva leta på streamingtjänster efter den är faktiskt trevlig. Det gör att det verkligen är just en film jag tar fram när jag behöver få en dos av "god mänsklighet".

14+(969).jpg
 
Boys don't cry.

Har bara sett den en gång men det räckte. Fruktansvärt hur han blev behandlad, alldeles vedervärdigt. Samtidigt en fin kärlekshistoria mitt i allt.

En annan favorit är A clockwork orange.
Kan inte riktigt säga varför, men jag gillar den. Tycker nog dock att boken är snäppet bättre. Fast Malcolm McDowell gör ett utmärkt porträtt av Alex.
 
Jag vet inte om det är den bästa men den film som påverkat mig mest och som jag tänkt på ofta är Allt om min mamma. Såg den för många, många år sedan och den påverkade mig på flera sätt. Hur en mamma verkligen vill göra allt ... starka människor särskilt kvinnor. Första gången jag såg transpersoner portträtterade som verkliga människor med värme och kärlek på film.
Så många dimensioner i den filmen.
Gillar alla Almodóvar filmer.
 
American beauty (från 1999) är min absoluta favorit.
Det är så mycket i den som berör mig, den beskriver världen så klockrent spot on precis som jag upplever den, i all vår mänskliga förtvivlan och fåfänglighet.
Scenen där vinden leker med en plastpåse är nog den mest berörande scen jag sett.
Den känns som tagen inifrån mitt huvud.
 
Boys don't cry.

Har bara sett den en gång men det räckte. Fruktansvärt hur han blev behandlad, alldeles vedervärdigt. Samtidigt en fin kärlekshistoria mitt i allt.

Ja, den fastnade verkligen.
Jag vet inte heller om jag orkar se om den någon mer gång, har nog sett den ett par ggr. Men den etsade sig fast, så det mesta minns jag rätt tydligt känns det som.
 
Stand by me av samma anledningar som du nämner @Enya. Tycker den är helt fantastisk.

Och Requem for a dream. Har aldrig blivit så berörd av en film någonsin. Tänker på den ofta även om det är flera år sedan jag klarade av att se den sist.
 
Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett?

Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer. En bra film kan vara en riktigt dålig film man tittar på vid rätt tillfälle i livet tex. Eller en film som lagts mycket pengar på och är riktigt bra. Bra skådespelare, bra manus. Bra poäng. Fin omgivning, natur.

Jag tänker inte alls på att man måste tycka att alla de här kända filmerna som man ska tycka är bra, klassiker osv, utan jag är mer nyfiken på en film som just fastnat av någon anledning.

Vilken är er bästa film och varför?

Jag tycker om film faktiskt, men gärna film som gjordes förr eftersom nyare blir så överdrivna i sina specialeffekter, så för mig får filmer ha kvalitativa brister och allt det där faktiskt.

Den bästa filmen är dock Stand By Me. Den återkommer jag alltid till. Jag behöver inte se på den för att veta vad som händer när jag hör röster och filmmusik, jag vet precis vad som händer ändå eftersom jag sett den så många gånger nu. Det i sig är lite sorgligt. Jag skulle vilja se om världens bästa film för första gången så att säga.

Det är lite svårt att peka ut varför den är så bra, men den handlar om ett så viktigt ämne. Eller ens ett? Flera. Hur barn påverkas av familjen, mobbning, vänner, död. Hur man tänker och moral. Det är den bästa filmen i mina ögon, och varje gång jag hör låten Stand By Me med Ben E King tänker jag på de här fyra pojkarna.

Jag samlar på DVD (och blue ray) eftersom jag inte uppskattar att filmer försvinner från streamingtjänster som man ständigt betalar för. Det är en långsam ökning tyvärr eftersom jag inte är ekonomisk oberoende, men känslan av att faktiskt kunna gå till hyllan och ta sin DVD film och titta på, Stand By Me, utan att behöva leta på streamingtjänster efter den är faktiskt trevlig. Det gör att det verkligen är just en film jag tar fram när jag behöver få en dos av "god mänsklighe

Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett?

Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer. En bra film kan vara en riktigt dålig film man tittar på vid rätt tillfälle i livet tex. Eller en film som lagts mycket pengar på och är riktigt bra. Bra skådespelare, bra manus. Bra poäng. Fin omgivning, natur.

Jag tänker inte alls på att man måste tycka att alla de här kända filmerna som man ska tycka är bra, klassiker osv, utan jag är mer nyfiken på en film som just fastnat av någon anledning.

Vilken är er bästa film och varför?

Jag tycker om film faktiskt, men gärna film som gjordes förr eftersom nyare blir så överdrivna i sina specialeffekter, så för mig får filmer ha kvalitativa brister och allt det där faktiskt.

Den bästa filmen är dock Stand By Me. Den återkommer jag alltid till. Jag behöver inte se på den för att veta vad som händer när jag hör röster och filmmusik, jag vet precis vad som händer ändå eftersom jag sett den så många gånger nu. Det i sig är lite sorgligt. Jag skulle vilja se om världens bästa film för första gången så att säga.

Det är lite svårt att peka ut varför den är så bra, men den handlar om ett så viktigt ämne. Eller ens ett? Flera. Hur barn påverkas av familjen, mobbning, vänner, död. Hur man tänker och moral. Det är den bästa filmen i mina ögon, och varje gång jag hör låten Stand By Me med Ben E King tänker jag på de här fyra pojkarna.

Jag samlar på DVD (och blue ray) eftersom jag inte uppskattar att filmer försvinner från streamingtjänster som man ständigt betalar för. Det är en långsam ökning tyvärr eftersom jag inte är ekonomisk oberoende, men känslan av att faktiskt kunna gå till hyllan och ta sin DVD film och titta på, Stand By Me, utan att behöva leta på streamingtjänster efter den är

Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett?

Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer. En bra film kan vara en riktigt dålig film man tittar på vid rätt tillfälle i livet tex. Eller en film som lagts mycket pengar på och är riktigt bra. Bra skådespelare, bra manus. Bra poäng. Fin omgivning, natur.

Jag tänker inte alls på att man måste tycka att alla de här kända filmerna som man ska tycka är bra, klassiker osv, utan jag är mer nyfiken på en film som just fastnat av någon anledning.

Vilken är er bästa film och varför?

Jag tycker om film faktiskt, men gärna film som gjordes förr eftersom nyare blir så överdrivna i sina specialeffekter, så för mig får filmer ha kvalitativa brister och allt det där faktiskt.

Den bästa filmen är dock Stand By Me. Den återkommer jag alltid till. Jag behöver inte se på den för att veta vad som händer när jag hör röster och filmmusik, jag vet precis vad som händer ändå eftersom jag sett den så många gånger nu. Det i sig är lite sorgligt. Jag skulle vilja se om världens bästa film för första gången så att säga.

Det är lite svårt att peka ut varför den är så bra, men den handlar om ett så viktigt ämne. Eller ens ett? Flera. Hur barn påverkas av familjen, mobbning, vänner, död. Hur man tänker och moral. Det är den bästa filmen i mina ögon, och varje gång jag hör låten Stand By Me med Ben E King tänker jag på de här fyra pojkarna.

Jag samlar på DVD (och blue ray) eftersom jag inte uppskattar att filmer försvinner från streamingtjänster som man ständigt betalar för. Det är en långsam ökning tyvärr eftersom jag inte är ekonomisk oberoende, men känslan av att faktiskt kunna gå till hyllan och ta sin DVD film och titta på, Stand By Me, utan att behöva leta på streamingtjänster efter den är faktiskt trevlig. Det gör att det verkligen är just en film jag tar fram när jag behöver få en dos av "god mänsklighet".

Visa bifogad fil 153634
 
Det måste vara Alien och Aliens! De har liksom allt och står sig fortfarande i både effekter och story. Alien var min sovafilm under säkert ett år. :)

Sedan finns det förstås många underbara filmer. Håller helt med om både Stand By Me och Shawshank Redemption, Stephen Kings noveller är så himla bra! Brokeback mountain får också vara med.
 
Pirates of the caribbean - the curse of the Black Pearl. Den är snyggt gjord, har både spänning och humor, bra skådespelare och en "knorr" efter eftertexterna. Om man bortser från att temat är tämligen urvattnat efter alla uppföljare, så håller den första filmen ännu.
 
Har många favoriter. Men en som verkligen gjorde intryck var Jurassic Park när den kom. Helt magisk. Och den håller fortfarande.
Håller fullständigt med! Jurassic Park är och kommer nog alltid vara min absoluta favoritfilm. Totalt fantastisk och revolutionerande var den!

Och som du säger, den håller fortfarande, en fantastisk kvalitet på
Effekterna trots att den är över 30 år gammal. Ett riktigt hantverk!
 

Liknande trådar

Kultur Med tanke på de andra trådarna. Vilken är den sämsta filmen ni sett? Det finns ju många, men om ni måste välja ut just en och peka på...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 358
Senast: Enya
·
Fritid Inte nödvändigtvis den bästa filmen ni sett (det finns ju en. egen tråd för det) men en som fastnat i ditt minne av olika orsaker. Den...
Svar
0
· Visningar
139
Senast: Rie
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 342
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 179

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp