Bästa färdigfoder

Jalwi

Trådstartare
Finns säkert gamla trådar ang detta men jag hittar inga så min fråga är:
Vilket tycker ni är det bästa fädigfodret? Varför?

Sv: Bästa färdigfoder

Det finns nog inget riktigt bra svar på din fråga, det beror ju helt enkelt på vad du behöver komplettera ditt grovfoder med. Har man tur och har ett riktigt bra, välbalanserat grovfoder är det inte säkert att man behöver tillsätta något annat än selen/mineraler. Behöver man komplettera med smbrp så föredrar jag själv att ge lucern i första hand. Annars får man helt enkelt se vad som kan vara lämpligt. Men tycker det är omöjligt att ange ett visst fabrikat och jag blandar helst själv det som är lämpligt..

Ger dock dynavena mash nu eftersom jag har en häst som haft återkommande kolikkäningar sista året.

Fodertillverkarna vill gärna tjäna pengar och är bra på att marknadsföra sina produkter, det är bra att ha i bakhuvudet. I regel kommer man mycket billigare undan genom att "blanda själv". Men har man många hästar och hittar ett läpmpligt färdigfoder att komplettera med utan att vilja "pyttsa" för mycket kan jag väll förstå om det är behändigt. Men man måste ju utgå från grovfodret och hästens behov hela tiden.. att ange något särskilt märke är som sagt omöjligt.

Som tidigare skribent säger, det går inte att ge ett entydigt svar på vilket färdigfoder som är bäst.

Jag gör en analys, kollar vad som behöver kompletteras för att uppnå, det behov min häst har just då. Och väljer kompletteringsfoder utifrån vad jag kommer fram till.

Tänkbara scenarion att tänka utifrån

Bara underhållsbehovet som ska hållas

Underhållsbehov + igångsättning/konditionsträning i skritt rakt fram och ut i skogen utan större krav

Underhållsbehov + fortsatt igångsättning/konditionsträning skritt, trav och galoppfattning, rakt fram och ut i skogen utan större krav

Underhållsbehov + mer styrketräning, arbete i form, cavalettiarbete osv...

Sen kan det vara viktras och då behövs en hel del pill, för att hitta rätt formel på fodersammansättning, för att få ordning på det.

Och sen kan även hästar vara allergiska/överkänsliga mot vissa fodermedel och man måste ta hänsyn till det.

Så att säga att "Kalles universalfoder" för 889 kronor säcken är det absolut bästa... det går inte.

kl

Håller med övriga, det beror på vad som passar. Men om man bortser från detta så undviker jag att köpa importerade foder eftersom jag föredrar att gynna svenska bönder och tillverkare + att det blir kortare transporter.

Att få tillräckligt med MJ på enbart hö/hösilage har aldrig varit ett problem för mina hobbyhästar men om jag måste komplettera med protein så väljer jag gräspellets eller lucern i första hand. Har också använt ex Lympos Avel/ung, ger både protein och skrammel att blanda mineraler + ev andra tillskott i. Hippo Grow alfa är ett annat alternativ.

Just nu har jag dock frångått mina principer och köpt en säck Spillers Happy Hoof (mest hackelse) för att blanda tillskott och mineraler i. Var ändå i butiken så det var enkelt men skäms lite faktiskt och tänker att jag ska köpa lucernhack nästa gång.

Förlåt, jag var nog lite otydlig. Det jag menade var vilket foder som är er personliga favorit med de individuella förutsättningar ni har, t ex grovfoder, typ av träning mm.

Vilket som är bäst varierar. Det beror helt på vad grovfodret innehåller. Om jag behöver komplettera så väljer jag det som mest motsvarar vad som saknas i höet. Det kan ju variera från år till år och varierar mellan olika hästars behov.

Det bästa är det som finns nära till hands och är lätt att få tag på.
Så det är då olika beroende på var jag bor.

Närproducerat och inte kört kors och tvärs över Landet/Världen är bäst.

Bra svarat :bow:

Håller med alla andra om att det varierar från år till år pga stråfodrets värden. I år är energihalten bra, men proteinhalten.... SUCK! Så Pållarna får äta ett kraftfoder med relativt hög proteinhalt.Är mycket förtjust i Lympos müslifoder, och i år får det bli deras Avel/Ung. Tycker det är viktigt att köpa ett närproducerat foder, varför köpa dyra utlandsproducerade foder när vi har så många bra svenskproducerade?

Håller med! Känns bättre att kunna köpa närodlat el i alla fall svenskt. Har ni något exempel på vilka märken ni använder?

Kvarnbyfoders Derby gillar jag om man tvunget måste ge något i krubban.
I år passar dock Salsa naturell grön bättre fast det räknas nog inte som färdigfoder.

Kvarnbyfoders Derby gillar jag om man tvunget måste ge något i krubban.
I år passar dock Salsa naturell grön bättre fast det räknas nog inte som färdigfoder.

Vitafor Derby är min favorit också, fodrar det blötlagt tillsammans med potatisprotein om jag behöver mer protein + lämpligt mineralfoder och havre!
Har hästar som tränas relativt hårt!
Har sett väldigt bra resultat på tunna & muskelfattiga hästar med kombinationen Vitafor Derby & potatisprotein, men nu är ju inte Vitafor Derby något färdigfoder!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
529
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama