Bästa energitillskottet?

toughcookie

Trådstartare
Måste få i min häst mera energi men kan bara få i honom en begränsad mängd olja så nu undrar jag vilka andra foder som inne håller högvärdig energi.

Han får för närvarande Krafft sport, lucern, betfor och olja men det räcker inte riktigt till och ökar jag oljemängden äter han inte alls.

Krafft Energi?

Sv: Bästa energitillskottet?

Står han på bete eller hö?

I första hand (ta in om bete) öka högivan, gärna fri tillgång. Och öka de fodermedel du har (mycket), tror inte det behövs nåt annat.

Hur mycket får han av varje, sen hur länge har han ätit det och vad är det för typ av häst?

Både och, fri tillgång på hö halva dygnet och bete andra halvan.

Men av erfarnehet så vet jag att det är energi han behöver öka när han börjar tappa.

Får hästen mycket betfor? Annars kan du ju öka den mängden.

Även om det skulle gå att få i honom enorma mängder betfor (vilket det inte gör) så skulle nog inte magen palla det.

Dessutom är det MER energi i krafft sport än betfor. Jag behöver något som är i stil med olja men smakligare!

Är han väldigt tunn i hullet?
Du kanske måste tillskottsfodra även på betet alt. ha honom i annan hage med hö.
Du kan ge många kilon lusern/fri tillgång på det, några kg sport, några dl olja och betfor. Det brukar inte behövas nåt annat men det beror förstås på förutsättningarna, vissa hästar är knepiga.

Och som sagt: Hur mycket får han av varje, sen hur länge har han ätit det och vad är det för typ av häst?

Han är inte väldigt tunn men han kommer att bli om jag inte får upp energinivån.

Fullblod/hingst- får så mycket mat han kan äta i princip. Sätta honom i en hagen utan gräs och ge hö istället skulle vara döden eftersom han drar ned på allt matintag så snart det första gräset börjar spira på våren. Han har inte riktigt fattat att han inte klarar sig på bara gräs som han är helt övertygad om att han gör!

Hur mycket energi innehåller det?

Var nog ungefär 100år sedan jag fodrade någon häst med det!

Havre, byt ut en del av krafften. Är det för att han faller ur så kokt helst krossat korn är smaskigt och bra.
Har du flera hagar att välja på så sätt honom i den som har mest vitkllöver, det klarade sej mitt sto på som föll ur annars på bete. HOn behövde knappt något extra i den hagen.

Sen är det en hingst och så här års kan dom tunna ur, oavsett bete.

Vi ger hingsten som faller ur lätt en gröt av havre, kokt korn, krafft, kli, soja och olja samt luzernhack. Han behöver det, oavsett gräs o hö.

Senast ändrad av en moderator:

Tyvärr klarar han inte havre/korn. Han har haft magsårsproblem och jag har i omgångar försökt med spannmål men då kommer boxvandring och krubbitning som ett brev på posten.
Jag har´ju haft honom i tio år och vet att han inte klarar sig på enbart bete men brukar klara hullet genom att öka oljan såhär års men i år har han beslutat sig för att det är äckligt! Vill ju hitta något han gillar och som funkar INNAN han börjar rasa........

Hur mycket energi innehåller det?

Var nog ungefär 100år sedan jag fodrade någon häst med det!

Omsättbar energi MJ 10,6
Smältbart råprotein g 69,0
AAT g 57,0 - -
PBV g 2,0 - -

Näringsinnehåll, per kg foder
Ts % 75,0
Råprotein % 9,8
Socker % 44,0
Växttråd % -
NDF % -
Mineraler
Aska g 82,0
Kalcium, Ca g 1,5
Fosfor, P g 0,15
Magnesium, Mg g 0,05
Kalium, K g 34,0
Natrium, Na g 5,0
Övrigt
Råfett g 0
Stärkelse g 0
Aminosyror
Cystin g 0,3
Metionin g 0,1
Threonin g 1,2
Lysin g 0,8
Betain g 53,0

HUr är det med mera luzern då? Det finns ju luzernhack med melass i tex?

Jodå, det äter han hyggligt. Han har fri tillgång på det under dagtid när han står inne. Sammanlagt (pellets och strå) äter han kanske 5kg lucern/dag.

Varje sommar bestämmer jag mig för att "till hösten kastrerar jag", men så kommer hösten och pålle blir sitt vanliga matglada jag igen och tar sig jättefint och matte glömmer alla planer på att ta fram kniven..............

Prova Hippo Alfa. Även de mest svårfödda blir fina, vi har fullblod som gärna tappar 50 kg över dagen om det är flugor, han står på samma giva året om (även när det är gräs i hagen). Högoktanigt foder, proteinöverskottet ger ju energi, och fodret är smakligt.

Hippo alfa hade jag för några år sedan och var faktiskt nöjd med men jag har en bit till närmsta återförsäljare som dessutom har otroligt skumme öppettider så jag la ned det projektet. Man blir lite ilsken när man åkt 5-6 mil och det är stängt trots att de "ska" ha öppet. Första och andra gången det händer säger man kanske inte så mycket men när det är mer regel än undantag att det är stängt så...........

Men just nu är saken den att han ligger på ett rätt högt proteinöverskott och jag är ute efter att sänka kvoten då det som sagt visat sig funka tidigare år bara jag varit ute i god tid INNAN han rasat!

Har lite funderingar på att föröka få tag på Hestekraft och kanske ge det som huvudfoder? Jag har inte använt det sedan jag jobbade på galoppen men då vet jag att de flesta hästarna åt det med god aptit och höll sig jättefina på det.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 501
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023