Bästa dressyrskydden för vardagsbruk?

Sv: Bästa dressyrskydden för vardagsbruk?

Kommer du använda skydden mest när du rider i ridhus så fungerar ju ludd bra. Men kommer du mest rida med dem ute så kommer du snart tröttna på att A) tvätta, B) inte kunna använda dem för det är blött ute.

Uhm. Mina luddskydd vet inte hur ett ridhus ser ut ens. De har bara varit ute. Inga problem alls.

Känner ingen som har dem... Umgås mest med hoppare som jag egentligen är själv :p

Fortsätter på samma...

Klämde på Jacsons luddiga idag och blev positivt överraskad! Men såg dem bara i svart och vitt, någon som vet om de finns i brunt?

kl*

jag har eskadrons allroundskydd som jag är jättenöjd med. sitter där dom ska och varken sig glider eller skaver någonstans. de enda jag tycker är negativt är att dom är dyra:grin:

Jag tycker dom blir äckliga i nederkanten väldigt fort, drar ju åt sig smuts och väta där. Tar dessutom längre tid att torka än vanliga strykkappor. Men visst går det, men jag skulle inte rekommendera det om man står i valet och kvalet.

/Nissen vars luddskydd knappt heller sett ridhus, men som heller knappt används till fördel för Catago och "vanliga" strykkappor.

Fast smutsiga nedtill blir även "vanliga" skydd när det är blött ute, bara att det inte märks så tydligt.

*kl*

Jag använder enbart olika varianter av luddskydd på min häst som får skav annars (hur jag än sätter skydden). Jag rider inte med dem i ren lera, men lite jord och grus som fastnar nertill blir det om det är blött ute. Enklast då är att hänga på tork och borsta rent luddet när de torkat. Utsidan torkar jag av med fuktig svamp, antingen direkt efter användandet eller dagen efter. Skydden används endast till en häst och torkar utan problem över natten i uppvärmt rum.

Jag vill poängtera att smutsen som fastnar i luddet som sticker fram utanför konstmaterialet som brukar vara på utsidan av "luddskydd" inte kryper in på insidan, i alla fall inte på de skydd jag har till min häst.

Jag använder luddskydd från JHL (sitter bra på min häst, snurrar inte) och Jacson (lite tunnare och "sladdriga", ger kanske inte lika bra skydd mot slag som JHL-skydden).

Jag har woofwear dressyr/allroundskydd som jag tycker jätte mycket om! De är inte alls så klumpiga som andra dressyrskydd och sitter superbra. Rider med dem varje dag om jag inte hoppar. Men de finns inte så mycket i Sverige tyvärr, utomlands är de jätte vanliga och woofwear är originalet men flera andra märken har liknande. De är inte speciellt dyra heller :D

Finns att beställa på lite olika webshopar om man googlar på woofwear brushing boots (single lock). Man får tänka på att beställa en större storlek till bak bara :)BILD

Fast smutsiga nedtill blir även "vanliga" skydd när det är blött ute, bara att det inte märks så tydligt.

Absolut, men de är betydligt lättare att borsta/spola av. Jag tvättar nog luddskydden fem gånger så ofta som vanliga/Catago. Men jag kanske är känslig och petig?

Jag lindar oftast men annars är ANKYs dressyrskydd super bra! Jag vill ha ordentligt stöd för kotorna och då är dom väldigt bra. Även Eskadron har en liknade modell och dom sitter väldigt bra.

Vill man ha vanliga strykkappor så är JHL väldigt bra!

De där hade jag till en av mina gamla hästar pga dumt överben och tycker de är alldeles för täta.

Det är just p.g.a ett dumt överben som jag måste ha såda, luddskydd eller lindor om jag ska ha höga skydd bak. Låga normala kotskydd funkar också.

Denna hästen hade sitt på framsidan av kotan på ett framben så det var sådana eller lindor med padd som gällde. Eftersom han var hopphäst behövdre ju skyddet vara lite tjockare också.

*knapp*

Jag har fortfarande inte bestämt mig :angel: Funderar på en uppsättning luddskydd till att börja med, och tröttnar jag testar jag nog Catago. Jag är bara livrädd för skav :crazy:

kl

Har eskadrons dressyrskydd, som ser ut precis som catago. Dom har en superpassform glider/skaver inte. Tyvärr så funkar dom nog bäst till en häst som e.g inte behöver skydd :angel:. Ytterhöljet gick sönder redan första veckan, så dom ser för-:devil: ut, funktionen finns ju dock kvar, då insidan består utav ett kraftigare plastmatrial.

Själv tycker jag att ludd-skydd är det mest opraktiska man kan ha, men dom kanske bara är gjorda för ridhusryttare :grin:.

Tror faktiskt att den gamla klassiska damask modellen från tex eskadron, är det bästa/mest hållbara man kan ha. Har haft flera sådana som är nästan outslitliga och bara att spola av eller köra i maskin :bump:

Jag rider mest på gräs så det blir ju inte lika skitigt som grus. Eskadron ligger lite utanför nuvarande budget :(

*knapp*

Var iväg och köpte foder och råkade få med mig en uppsättning luddskydd hem :angel: Fick veta att Jacson luddskydd har utgått, och tyvärr hade de bara ett par bruna och ett par vita kvar i den butiken så jag köpte Protector istället till ett mycket (!!) bra pris. Om de bara duger som prydnad var det värda det :D

Använder både Catagos bruna samt ett par gamla Eskadron Neoprendamasker, finns i svart o vitt tror jag. Kostar nog runt 800 för 4-pack. Kan väl tycka att Catago blir lite varma, annars är de hyfsat lätta att göra rent.

Jag har vita Catago och bruna Jacson dressyrskydd.
Tycker de är bra båda två, glider inte ner och ger inget skav.
Dock rider jag aldrig ut med dem utan har dem på banan o i ridhuset.

Vita:
DSC_0017.jpg

Bruna: (dock för stora för den här hästen, används på en annan)
DSC00565.jpg

Har även flera par damasker med ludd i, de är bra de oxå.
Visar ett par utav dem.
DSC_0042.jpg

Varför skal du som dressyrryttare överhuvudtaget använda skydd? Om det skulle vara så att hästen stryker sig beror det på ett av två:

1:
Hästen är felvärkad och skodd vilket avhjälps med en erfaren hovslagare som ser hur hästen förflyttar benen och verkar/skor utifrån det, eller

2:
Hästen ägnar sig inte för dressyr då han är för klumsig med sina fötter

Eller så är det som så att du är en av de två senaste generationerna(dvs yngre än 35 år) ryttare som aldrig fått lära dig att onödig utrustning ställer till mer skada än nytta.
Man kan ju undra hur vi äldre ryttare/hästägare klarade oss utan vare sig stryk, tramp eller transport skador innan alla dessa "skydd" kom på modet för 15 år sedan.

Varför skal du som dressyrryttare överhuvudtaget använda skydd? Om det skulle vara så att hästen stryker sig beror det på ett av två:

1:
Hästen är felvärkad och skodd vilket avhjälps med en erfaren hovslagare som ser hur hästen förflyttar benen och verkar/skor utifrån det, eller

2:
Hästen ägnar sig inte för dressyr då han är för klumsig med sina fötter

Eller så är det som så att du är en av de två senaste generationerna(dvs yngre än 35 år) ryttare som aldrig fått lära dig att onödig utrustning ställer till mer skada än nytta.
Man kan ju undra hur vi äldre ryttare/hästägare klarade oss utan vare sig stryk, tramp eller transport skador innan alla dessa "skydd" kom på modet för 15 år sedan.

:rofl::rofl:

Skämtar du eller?

Av samma anledning som till att jag har bälte i bilen, hjälm när jag rider, flytväst i båten, skyddsmask när jag anvönder viss färg osv; better safe than sorry.
Men de sakerna var det ju inte heller så noga med för 15 år sedan :grin:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka