Bästa dressyrskydden för vardagsbruk?

Sv: Bästa dressyrskydden för vardagsbruk?

Fast jag känner för många med samma problem med de skydden för att det ska vara så enkelt att alla sätter dom för löst.

Det kanske inte funkar på alla hästar, det kanske är hårigare/ohårigare hästar som ska ha dom? ;)
Jag har ingen aning, men jag tror att de jag känner som har haft de skydden kan sätta på dom rätt ändå får "alla" skav.
Men funkar det så är det ju asbra, men det kan ju vara så att just TS häst också får skav, kan vara värt att tänka på.

KL

Jag har de där från h**ks som finns i svart och vitt med teddyinsida. De svarta till vardags och de vita när vi vill vara extra fina. Jag är supernöjd med dom.

Kom på att när medryttaren satte på skydden de första gångerna så gled de ner bak. Men sen rättade hon till och lärde sig hur hårt de skulle sitta. Sitter de inte fast är det ju inte konstigt om de skaver.

Men visst, det kanske har med andra saker att göra.

På min spelar det ingen roll om de sitter hårt, lagom eller löst. Blir skav i alla fall.
De glider dock inte ner.

*kl*

Jag har Catagoskydden :love:
Min pålla som får skav av allt har aldrig fått något av dessa skydd. Sen har hon ju långa skenor så det kanske spelar in? Tvättar min i tvättmaskinen när de är för skitiga :angel:

Jag och de jag känner har aldrig haft problem med skav eller glidande skydd!
film_fran_dagens_ritt_http_www_youtube_com_watch_v_Xq1mGyqjpWQ.jpg

Jag tycker att Jacson Protector är bra och billiga. De ser ju inte så high tech ut, men man får ju vad man betalar för;)

Jag använder också helt vanliga damasker. Billigt och bra! Kollade lite på Catagos skydd men de är ju ganska "stela" och min häst kan bara ha mjuka skydd, annars går han omkring med sjukt höga benrörelser, alternativt vägrar han gå.

Har även ett par luddskydd som vi brukar ha på någon träning ibland.

Senast ändrad:

Kollade catagoskydden idag och konstaterade att min pålle hade aldrig accepterat dom. De kantbandade kanterna hade drivit honom till hysteriska utbrott. Jag hade snordyra höga bakskydd som jag tyckte borde funkat bra. Han dansade flamenco bak. Blev fullständigt galen, kickade med än det ena än det andra bakbenet. Stampade och hade sig. Fram gick men inte bak. Där är det bara mjuk neoprene men helst skydd med ludd eller lindor. Har nyligen upptäckt att han faktiskt stryker sig bak när han rids så numera är skydd ett måste.

Kollade catagoskydden idag och konstaterade att min pålle hade aldrig accepterat dom. De kantbandade kanterna hade drivit honom till hysteriska utbrott. Jag hade snordyra höga bakskydd som jag tyckte borde funkat bra. Han dansade flamenco bak. Blev fullständigt galen, kickade med än det ena än det andra bakbenet. Stampade och hade sig. Fram gick men inte bak. Där är det bara mjuk neoprene men helst skydd med ludd eller lindor. Har nyligen upptäckt att han faktiskt stryker sig bak när han rids så numera är skydd ett måste.

Min pålle är likadan med bakbenen men jag testade att ha DESSA på honom och det funkade jättebra! De är så billiga också så jag tyckte det va värt att prova, nu har jag sådana till alla fyra benen :)

TS: Vet inte om det är hårda eller mjuka skydd du är ute efter men jag gillar som sagt de jag tipsade om i detta inlägget! Billiga och jättelätta att tvätta!!

Edit: Kom på att det var fel färg...

De där hade jag till en av mina gamla hästar pga dumt överben och tycker de är alldeles för täta.

Svarar alla:

Tack för alla svar! Men ni gör det inte lätt för mig :p
Jag gillar utseendet på Catago-skydden men är rädd för skav... Därför lutar det nog mer åt några med ludd just tror jag. Eller? :crazy:

Ja, PC hör jag mycket gott om men tycker att de är för dyra med tanke på att jag inte kommer använda dem mer än någon gång i veckan.

Du kan inte låna ett par catago av nån och rida ett pass med dem? Jag har som sagt inte träffat nån som fått skav av dem - antingen älskar man dem eller så funkar de inte alls verkar det som, beroende på hur hästen är byggd.

KL och OT.
Varför använder ni benskydd till vardags?
Har ni alla hästar som ständigt sparkar sig, eller finns det någon annan funktion som jag inte begripit?:laugh:

Som en gammal instruktör till mig sa - världens billigaste benförsäkring! Stör ju inte hästen, men om den halkar till eller råkar sparka sig så är risken mindre att senor eller liknande skadas. Sen har jag en häst som strycker sig bak ibland, och då är det ju såklart extra praktiskt.

Kommer du använda skydden mest när du rider i ridhus så fungerar ju ludd bra. Men kommer du mest rida med dem ute så kommer du snart tröttna på att A) tvätta, B) inte kunna använda dem för det är blött ute.

Men visst, tvättar man ändå massa så spelar det ju inte så stor roll. Hade jag varit du hade jag nog kört på klassiska strykkappor som är lätta att hålla rena (även om jag är ruskigt nöjd med Catago förstår jag att du inte vill chansa).

Min pålle är likadan med bakbenen men jag testade att ha DESSA på honom och det funkade jättebra! De är så billiga också så jag tyckte det va värt att prova, nu har jag sådana till alla fyra benen :)

Japp. Har ett set med sådana (inte från den butiken dock) i svart. Köpte två set bruna Lamicell på en mässa och naturligtvis var de tokstora och bara glider. Ska prova en gång till men går det inte lägger jag ut på annons och säljer.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka