bästa biotinet?

D

Dalidah

Vad använder ni för biotin till era kusar? Ska man ha flytande eller pulver? Hur snabbt kan man förvänta sig resultat?

Min kuse har alltså fått hovröta efter svåra sviter av mugg och rasp, och har nu en kraftigt dålig hov som behöver byggas upp igen. Så jag tänkte ge han lite hjälp på :Dtraven:D med biotin kanske?

Sv: bästa biotinet?

Har alltid fått höra att hästarna tar upp det bättre i flytande form.
Jag använde mig av biotin från biofarmab när min häst hade strålröta och allmänt dåliga hovar pga torven.
Allt besvär försvann iof när vi bytte tillbaka till spån, men biotinet var bra också :)

Påverkar torv så mkt...? Jag har precis bytt från spån då kusen har lite bronkit, till torv eftersom det ska va bättre. Vill inte ha halm då det STINKER, och blir så stor stacke....

känns som om han aldrig blir frisk.....:confused::cry:

Ja för min gjorde det det. Hon kissade väldigt mycket och det blev liksom sankt i boxen.
Torv är väl bra om man har en häst med torra och spruckna hovar o ej bra om hovarna är svampiga o "strålrötiga" :p
Står ju iaf på torvbalarna att torv är bra för spruckna hovar.
Med nuvarande hästen funkar torv bra, änsålänge iallafallv :D

använder inte biotin utan nypon pulver. funkar bättre för min ponny än biotin ngnsin gjort, blev tipsad av duktig hovvis om det.

Min ena häst har skitkassa hovar och jag har börjat gett honom Enzion (har ätit det ebra tag nu) och det verkar hjälpa! Det är rätt dyrt, men uppenbarligen värt pengarna. Prova att ge honom det!

Ger enzion istället som är ett granulat. Smakar knäckebröd.
Tycker det är för bökigt med biotin pulver & flytande biotin.

Jag har använt biotin till min förra häst som hade väldigt dåliga hovar (tydligen nedärvde pappan det). Det som fungerade absolut bäst på henne var linfrökaka!

Kanske inte direkt ett svar på din fråga men ett tips!

Jag skulle inte använda biotin... Det kan ta utt till 6 månader innan resultat ges.
Bättre är att ge kiselgur. Det har fungerat super på min pållas kassa hovar. Dessutom är det billigt att fodra med. ger
Ger även linfröolja.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 959
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Senast: super
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 766
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 114
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka