bästa(billiga)kattsanden.

escodobe

Trådstartare
Min kille har katt, ocxh trots att han gör rent i lådan ofta- så LUKTAR det. det räcker att katten kissat en gång för att jag ska märka det :o Varken han eller katten verkar märka det.(oftast så avskyr ju katter att gå på en "äcklig" låda) visst jag kansek är lite överkänslig :angel: men jag tror att det kan bero på kattsanden han använder(icas billiga) Jag bruakde använda everclean till mina katter..men han tycker det är för dyrt -speciellt eftersom både han och katten är nöjda :smirk: men vilket är den BÄSTA kattsanden av de "billiga" märkena

Senast ändrad:
Sv: bästa(billiga)kattsanden.

Jag har inte hittat någon bra av de billiga, så jag är också nyfiken på om det finns nån! Använder everclean, och visst, den är dyr men också dryg.

Pussi verkar vara den mest populära "billiga" sanden. Jag tycker den är helt ok, inte speciellt mycket sämre än de dyra sorterna, men jag har tröttnat på damm och sand över hela lägenheten, så jag använder träpellets istället. Kan inte bli billigare heller :)

Såna som willys har? Jag provade dem och tyckte de var helt värdelösa. (om det nu är samma)

Ja, sånna man har i kaminen! (Eller det kanske finns olika sorter? Mina är rel. små och smala, har för mig att jag sett grövre bränslepellets också) Jag köper dem i bal på Granngården.

Välsorterade djuraffärer säljer något som heter "skogsströ" som jag misstänker är bränslepellets i en smidigare och en sisådär 30 ggr dyrare förpackning. De kommer från samma tillverkare iaf.

Trissa:Det är inte toalätt du har provat? Det är papperspellets, luktar rejält om du frågar mig... Jag har aldrig sett skogströ i annat än större djurbutiker.

Nackdelen är att de inte klumpar, utan faller sönder. Ca en gång per vecka och katt får man sortera lådan genom att sila bort spånet och slänga det, de hela pelletsarna är rena och kan användas igen. Lite mer jobb med andra ord, men jag tycker det är värt det. Egentligen kan man ju slänga allt och bara hälla i nytt, men min "studentsnålhet" tillåter inte riktigt det, det gör ont i mig att slänga fullt användbart material.

Nähä? Jag tyckte min fråga var så dum att jag raderade den :D

Jag har pelletskamin så det kanske man skulle prova då.

Pussi compact är väldigt lik Everclean. Min erfarenhet är att det luktade NÅGOT mer av den, men egentligen inte störande.

Jag blandar Pussi Kompakt med Cat Exclusive (Black Label) och det funkar superbra. Pussi klumpar bra men luktar illa efter bara några dagar. CE klumpar inte lika bra med tar bort lukten helt. Så de kompletterar varandra jättebra + att det inte blir så värst dyrt eftersom man drygar ut CE.
Nackdelen är ju de små kornen som far runt i lägenheten men vi har löst det genom att lägga en matta framför lådan. Då fastnar mycket av sanden på den.

Willys säljer Euroshopper's sand, den är finkornig klumpar sig och jag brukar ha 2 säckar i min låda men om man rensar ofta så luktar det inte, jag har frågat mina besökare om de känner doft men det gör de ej, och då har jag för tillfället 6 vuxna och 8 bebisar.

Den sanden är väl värd sina 20 kronor/påse.

Apropå kattsand. Hur ofta byter ni all sand? Jag har haft "samma" i över ett år nu, är jag en förfärlig matte.

Om katten har mask, byter man "bädden" i samband med maskningen då?

*Knapplån*

Jag och pojkvännen h¨åller på att "provar ut" alla olika kattsander nu.
För att se vilken som är bäst, och hittills måste jag säga Pussy Compakt.
Den luktwar nästan ingentint (bara när kissarna bestämt sig för att besöka toaletten samtidigt)
Men därmot får man små små korn i heeela lägenheten..
Så vi ska köpa en ordentlig katt-toa med tag nu. :)

Passa på att skaffa nån form av matta att lägga framför också, så fångar den upp åtminstonne lite av sandeländet.

Precis, har köpt en dörrmatta med den håller inte allt inne. :p

escodobe skrev:
Min kille har katt, ocxh trots att han gör rent i lådan ofta- så LUKTAR det. det räcker att katten kissat en gång för att jag ska märka det :o Varken han eller katten verkar märka det.(oftast så avskyr ju katter att gå på en "äcklig" låda) visst jag kansek är lite överkänslig :angel: men jag tror att det kan bero på kattsanden han använder(icas billiga) Jag bruakde använda everclean till mina katter..men han tycker det är för dyrt -speciellt eftersom både han och katten är nöjda :smirk: men vilket är den BÄSTA kattsanden av de "billiga" märkena

När jag skaffade min innekatter började jag med, på inrådan av min uppfödare, pussi kompakt. Men snål som jag är började jag snart se mej om efter bättre alternativ.. Nu kör jag på eldorados kompaktsand (finns på t.ex. billhälls och willys). Den kostar ca 20 kr för 5 kg å funkar skitbra!!!

Ett som inte är så billigt om man ser på inköpspriset MEN på hur bra det är och att det är drygt och räcker längre och luktar mindre.. är Cat exclusive!!

Det är absolut värt sitt pris och man förlorar inte pengar på det om man sköter katt lådan rätt!!

( vi som använde det när vi hade 2 kattkullar på uppväxt :D )

Jag har CatExclusive och där jag handlar är det billigare än EverClean.

Kan hålla med om att CatExclusive är drygt, jag har använt upp 4 påsar sedan i augusti (10 kg styck) och då gick en påse åt till att fylla upp lådan när den var precis ny (så man kan se det som att det gått åt 3 påsar eftersom 10 kg ligger kvar i lådan). Det kommer att dröja länge innan jag får min gratis säck (den 13:e är gratis). :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 395
Senast: Otherside
·
Katthälsa Hej! Jag har ett bekymmer jag försökt få bukt med länge men har inte hittat nån bra lösning än, och det är dålig lukt av kattlådorna...
Svar
7
· Visningar
2 325
Senast: Holly92
·
R
Övr. Katt Nu har vi efter några års uppehåll på kattfronten blivit med katt igen. Två små troll har flyttat in och kattlådan är tillbaka i hallen... 2
Svar
29
· Visningar
4 951
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er... 2
Svar
30
· Visningar
5 209
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skoning
  • Köpa eller hyra?