Bästa behandlingsmetoden?

mily

Trådstartare
Det finns ju så många olika behandlingsmetoder utöver veterinärvård. Kiropraktik, laser, LED-ljus, massage osv.

Vore kul att se vad bukefalisterna tycker är effektivast mot diverse stelheter eller ojämnheter. Vad fungerade jättebra och vad har inte fungerat alls?

Var? När? Hur ofta? Mot vad? Osv. Skriv och dela med er :D

Sv: Bästa behandlingsmetoden?

Massage inledningsvis, och här känner jag ju om annan behandling krävs som te x kiropraktik.

LED ljus och andra ljusmetoder har vi provat, men utan resultat. Här var det mest av nyfikenhet, laser har jag själv arbetat också som har fungerat väl på muskler te x. Akupunktur även det använder jag själv, och den är oerhört bra i samband med andra behandlingar.

Min har fått ström och det har fungerat väldigt bra på spända och ömma områden. Även fått igång cirkulationen ordentligt. Min har varit lite tjock i sina ben under sommaren, efter en behandling blev benen torra och fina.

Jag har faktiskt inte provat "alternativa metoder", utan alltid gått till veterinär om något inte känns hundra. Tror också på varierad ridning och arbeta hästarna i "rätt" form.

Om jag ser till mig själv så svarar jag ganska bra på massage och kiropraktik; så det skulle jag kunna tänka mig att prova på hästen också.
Fortsätter läsa tråden i tysthet :)

Intressant ämne. Hade hästens fysioterapeft ute idag, och vi pratade just om det här. Många håller på med mycket ditten o datten (magneter, BoT, liniment, massgae, stretch, nålar, kiropraktik etc) utan att veta vad som är grundproblemet med deras häst.
Många behandlingar löser ju symptom men inte själva orsaken, men många behandingar är också bra för en häst som inte har så stor problematik (läs Veterinärt behov)

Jag tror på varierad träning, hästar ska röra på sig och musklas genom rätt träning. Är den skum så tar jag kontakt med fysioterpeften och åker till veterinär för koll.
Hovslagaren och fysioterapeften är delaktiga i hur min häst mår o rör sig, därför tar jag mycket hjälp av dem för att se om det är något som stör den.
Beroende på vad som finns så behandlas min nuvarande häst med nålar, laser, UL, massage, manipulation och stretch, inte samtidigt dock. Jag har haft olika alternativare genom åren men det här är den bästa jag haft.

Enligt min erfarenhet finns ingen bättre behandlingsmetod än den hästkunskap som ägaren besitter.

Här verkar man inte analysera själva grundproblemet utan bara verkar uppvisa intresse för vilken som är den bästa behandlingsmetoden för att åtgärda det sekundära.

Det är klart man ska ta reda på vad det beror på men det var inte det jag ville komma fram till med tråden, ville höra folks erfarenheter :)

Bra ridning, varierad, men inte givetvis variation genom olika platser, utan variation i hur hästen arbetas.

Sen tror jag att ex massage kan vara skönt för dem men eftersom massörerna alltid brukar säger att mina hästar känns så mjuka och fina att de egentligen inte behövs så betalar jag inte för det :p

Sen beror allt sånt här givetvis på vad problemet är. Som någon annan skrev, hästkunskap, förståelse och ödmjukhet hos ägaren brukar vara det bästa i förebyggande syfte.

Men är skadan väl skedd/ olyckan framme väljer jag i 100% av fallen veterinär om det är något jag inte själv fixar. Skulle ALDRIG konsultera ET eller massör eller vad det nu månde vara utan att en veterinär (helst på klinik) tittat på hästen först.

På en häst som får röra sig, dvs inte av vet bestämts ska ställas av och behandlas, säger jag träning för hand eller uppsuttet med sjukgymnastiskt tänk.
Individanpassad träning utförd med hjälp av tränare som har kompetens utöver det vanliga.

Varför är hästen stel/spänd/etc?
Och sen träna bort det genom stretchande övningar och balansera om hästen, hjälpa den med rätt rörelsemönster och på så sätt se till att den slipper spänna sig igen. Få den liksidig, mjuk och balanserad..
Då får man tänka annat än TR-ridning.

Är det så att den tex haft illasittande sadel, skadat sig etc så kanske den först i det akuta skedet behöver vet och sen ev en kiropraktor eller någon som behandlar muskulärt innan man börjar träna den.

Behärskar man övningarna behöver man inte kiro/equiterapeut etc på en frisk häst, anser jag.

Jag föredrar kiropraktik och massage.
Min ena ponny behandlades för kotledsinflammationer innan jag köpte henne. Det visade sig vara snedhet i manke och kors. Två-tre behandlingar med kiropraktor och massör senare var hästen helt ua vid veterinärbesiktning.

Har träffat en hel del "knasiga" utövare som påstår sig kunna bota både det ena och det tredje. Jag föredrar sånt som går att bevisa ;)
Och alltid: veterinär först.

Massör har jag ute regelbundet (några gånger om året) för att hästen verkar tycka det är skönt. Jag skämmer inte bort mig själv så det är klart man skämmer bort sina djur. :D

Man bör väl ta reda på varför hästen är stel?

Sedan bör man kolla upp sig själv lika noga som hästen. Även rannsaka sig själv.
Det spelar ju liksom ingen roll hur många behandlingar hästen får om man inte gör en ändring. (nu pratar vi "vardaglig stelhet" och inte trauma)

Men generellt är väl massage aldrig fel. Det kan man lära sig själv rätt lätt :) Att rykta hästen tror jag är bra också, långa ordentliga tag kan man aldrig rykta för mycket :)

Min häst har fått lite olika behandlingar efter rekommendation av veterinärer. Det har varit olika för olika åkommor. Akupunktur, kiropraktik, massage, djupgående massage med el osv... :)

kl

Låt oss säga såhär: liten häst, 15 år, går ridläger på sommaren - rids av både nybörjare och duktigare ryttare, inte halt, frisk och sund i övrigt, aldrig varit halt eller skadad, har varit hemma i en månad och till och från haft lite svårt att få en rund och bärig galopp - gångarten som han annars har lättast för.

Det är alltså min lilla häst som jag haft i 6 år. Jag vet att det inte beror på min ridning, han är inte halt eller skadad. Förmodligen stel efter en ganska tuff sommar, har vilat och skrittats mycket nu. Här är det väl inte fel att hjälpa hästen bli av med ev. spänningar så att han kan komma loss i kroppen igen? Tycker att det låter ganska logiskt, i detta fallet är det ju inget som blir bättre av att en veterinär behandlar en icke-halt häst med någon spruta eller endast ordinerar vila eller vad det nu kan tänkas vara. Hellre få loss det som är spänt och sedan rida igång lugnt och rätt.

Nu håller säkert inte alla med men var och en bestämmer ju om sig och sin häst, såhär resonerar jag iallafall. Självklart ska man tänka igenom VARFÖR hästen är öm.

Senast ändrad:

Eftersom du inte haft hästen hemma så skulle jag i alla fall kolla med veterinär först, åtminstone rådgöra över telefon.

Jag vet ingen seriös "alternativ behandlare" som skulle börja behandla en häst utan att den först är kollad av en veterinär, eftersom du upplever något fel på hästen. Stelhet kan ju också ha med annat att göra än bara "stel". Missförstå mig rätt ;)

Men tycker du att du känner din häst så bra så är det väl bara att börja ta ut folk. Om du redan har bestämt dig så vet jag inte varför du skapade tråden?

Risken med att ta ut alternativare utan att kolla med veterinär först är ju att du återger helt fel bild och hästen sedan blir felbehandlad vilket kan ge än värre "stelhet" (läs skador).

Jag har i övrigt inget emot alternativa metoder, det är oftast skonsammare. Men som sagt, inte utan att först få en diagnos på hästen.

Jag blev själv hemskickad i måndags från klinik med en häst som inte vill galoppera men man hittade inte orsaken. Veterinären ville inte behandla utan rekommenderar vila och byte av skor, fungerar inte det så blir det vidare utredning. Så att veterinärer behandlar för behandlandets skull är en myt....

Beror helt på vad skadan eller problemet är för något, om problematiken är känd och man är säker på att alternativ behandling löser problemet.

Som i vårt fall är laser, akupunktur och kiropraktik nödvändigt med jämna mellanrum då pålle har problem med sitt kors där han har kotor som åker lite ur läge då och då om han tex lekt våldsamt i hagen.
Detta är problematik som hängt med länge och inte går att förbättra enbart via träning utan det händer då och då. Troligtvis har han varit med om en skada någon gång i sitt liv som gör att det är så känsligt/instabilt område.
Behandlas inte hästen genom detta så förblir han sned, stel och felbelastar och får tillslut hältor av detta om det inte åtgärdas.
Därav att jag kontaktar min ET först i just det fallet för jag vet att veterinärer här inte åstadkommer något mer än att medicinera, vilket inte hjälper. Altså är jag mycket säker på att behandlingen hjälper.

Så för mig gäller det veterinär i första hand och alternativ behandling i andra hand eller som komplement.
Vet man att den alternativa behandlingen funkade och på åb hos vet blir hästen friskförklarad kan man som i vårt fall hitta samband och lära sig känna igen problematiken samt lösning. Det är nog enda gången som det är ok för mig i alla fall att vända sig till ET som i vårt fall före veterinär, men det är bara för specifika, kända problem återigen.
Fast jag tycker nog att i överlag är veterinärer väldigt duktiga på att bara spruta eller medicinera bort hältor tex men det kan likväl där vara sekundära problem man riktar in sig på, därför låter jag alltid veterinär och ET kolla hästen för jag vill inte att något ska missas. Sitter hästen fast någonstans så är det ganska klart att en hälta tillslut kommer som ett brev på posten.

Annars är det nödvändigt att man ser över träning också av hästen i första hand om samma problem återkommer med exempelvis spänd muskulatur, man måste altså hitta själva grundproblemet och varför hästen får problem.

Senast ändrad:

Enligt min erfarenhet finns ingen bättre behandlingsmetod än den hästkunskap som ägaren besitter.

Här verkar man inte analysera själva grundproblemet utan bara verkar uppvisa intresse för vilken som är den bästa behandlingsmetoden för att åtgärda det sekundära.
det viktiga, som jag ser det, är att man hittar en behandlare som kan se helheten och har förmågan att identifiera både var problemet sitter och den troliga orsaken till det. I många fall är det en rent akut skada som orsakat problemet och då behöver det ju "bara" behandlas. Är det "SIS", dåligt tillpassad utrustning eller felaktig ridning så får man ta tag i det.

Och när man sen kommit SÅ långt, så håller jag med Centaur:
Akupunktur är överlägset bäst i 99% av fallen.

Fast syftet att jag skapade tråden var för att samla erfarenheter, inte för att be om råd för vad jag själv ska göra. :)

Alla har olika åsikter, man får tycka och göra precis som man vill, därför frågar inte jag vad jag ska göra utan snarare om folks erfarenheter för att det är kul att veta.

Det är som att fråga vilka fodersorter folk föredrar och så svarar alla att man måste göra analys först, ja givetvis, men det skadar inte att kolla upp alternativ.

Håller med om att det viktigaste är att se helheten, tyvärr kan det ju ta ett tag för polletten att trilla ner, kan ta lång tid innan man lär känna hästen såpass att man vet vad den är känslig för eller hur man ska lära sig rida just DEN på bästa sätt, osv.

Om man nu bortser från allt med vilken ordning man ska gå i, vilket iofs är bra att det påpekas, och bara fokuserar på alternativbehandlingen så skulle jag väl säga att det som funkar för just den hästen är bra. Det är inte alltid en och samma metod som fungerar på alla olika hästar.
Om metoderna dessutom är skonsamma tycker jag personligen det är bättre än motsatsen (relativt hårt fysiskt tryck inblandat, vilket i sig SKULLE kunna orsaka ett trauma) å andra sidan finns det säkert hästar som svarar bättre på den senare typen av behandling, väl utförd.

Jag tänker alternativbehandling som FRISKvård i första hand. Något man gör i förebyggande syfte. Hade alla varit kanonryttare som även är inne på tuaphuas tänk med "friskvårds"-träning och rehab-träning, och om alla kände sina hästar så väl att de så att säga förstår vad de säger, och om alla hade full koll på allt även runtomkring ridningen som rör hästens välbefinnande, då skulle det inte finnas mycket behov av friskvård. Möjligtvis rehabilitering dock, i de fall det lämpar sig efter veterinärvård, tror ändå det skulle underlätta enormt i vissa fall.
Men nu är ju inte verkligheten så. Vi har sönder våra hästar i okunskap. Inte med flit, givetvis. Snarare för att de kan vara omöjliga att förstå sig på när de inte kan tala, och för att det är halvt omöjligt att ha koll på ALLT som hästägare och vara den där perfekta ryttaren som t o m behärskar "friskvårdsridning".

Sen gör vi alla våra val och dom flesta lever vi väl också med våra skavanker (i vuxen ålder åtminstone) så jag tycker inte det är något fel att välja bort friskvård till förmån för SJUKvård när den väl behövs. Och såklart inte att man ska välja bort sjukvård i något läge över huvudtaget! :o
Men har man möjligheten att försöka förebygga att hamna där onödigt ofta så väljer jag att ta den möjligheten.
Både när det gäller ridning anpassad till hästens rörelsemönster och fysik, i den mån man kan och lyckas få bra tränarhjälp, och friskvårdsbehandlingar.

Det är så jag tänker oxå, friskvård!
Min häst har inga tydliga problem, han är en frisk, sund och välmusklad individ. Men jag låter en duktig Et som jag har stort förtroende för gå igenom honom regelbundet just för att kunna mota Olle i grind.
Hon ser saker som jag inte ser och hon skickar alltid vidare till veterinär om hästen är skadad på riktigt.
Jag önskar att jag var så duktig som thua beskriver men det är jag inte och därför tar jag hjälp.
Märker jag att hästen känns knackig, halt osv så är det alltid klinik i första hand.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 242
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 352
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 439
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 585
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka