Sv: Bästa behandlingsmetoden?
Håller med om att det viktigaste är att se helheten, tyvärr kan det ju ta ett tag för polletten att trilla ner, kan ta lång tid innan man lär känna hästen såpass att man vet vad den är känslig för eller hur man ska lära sig rida just DEN på bästa sätt, osv.
Om man nu bortser från allt med vilken ordning man ska gå i, vilket iofs är bra att det påpekas, och bara fokuserar på alternativbehandlingen så skulle jag väl säga att det som funkar för just den hästen är bra. Det är inte alltid en och samma metod som fungerar på alla olika hästar.
Om metoderna dessutom är skonsamma tycker jag personligen det är bättre än motsatsen (relativt hårt fysiskt tryck inblandat, vilket i sig SKULLE kunna orsaka ett trauma) å andra sidan finns det säkert hästar som svarar bättre på den senare typen av behandling, väl utförd.
Jag tänker alternativbehandling som FRISKvård i första hand. Något man gör i förebyggande syfte. Hade alla varit kanonryttare som även är inne på tuaphuas tänk med "friskvårds"-träning och rehab-träning, och om alla kände sina hästar så väl att de så att säga förstår vad de säger, och om alla hade full koll på allt även runtomkring ridningen som rör hästens välbefinnande, då skulle det inte finnas mycket behov av friskvård. Möjligtvis rehabilitering dock, i de fall det lämpar sig efter veterinärvård, tror ändå det skulle underlätta enormt i vissa fall.
Men nu är ju inte verkligheten så. Vi har sönder våra hästar i okunskap. Inte med flit, givetvis. Snarare för att de kan vara omöjliga att förstå sig på när de inte kan tala, och för att det är halvt omöjligt att ha koll på ALLT som hästägare och vara den där perfekta ryttaren som t o m behärskar "friskvårdsridning".
Sen gör vi alla våra val och dom flesta lever vi väl också med våra skavanker (i vuxen ålder åtminstone) så jag tycker inte det är något fel att välja bort friskvård till förmån för SJUKvård när den väl behövs. Och såklart inte att man ska välja bort sjukvård i något läge över huvudtaget!
Men har man möjligheten att försöka förebygga att hamna där onödigt ofta så väljer jag att ta den möjligheten.
Både när det gäller ridning anpassad till hästens rörelsemönster och fysik, i den mån man kan och lyckas få bra tränarhjälp, och friskvårdsbehandlingar.