Den stora frågan blir ju... hur definierar du dragbil? Jag har aldrig hört någon officiell definition eller klassning, utöver just förekomsten av dragkrok/kula.
Om "familjebilar" är uteslutna, som du skrev i början, så blir det ju meningslöst att prata om X1 och X5, Golfar och Passater, A3, XC70 och andra Volvo, eller för den delen Subaru av alla slag. Och det är fortfarande diffust vari skillnaden mellan en
familjebil och en
dragbil ligger, om den ens finns.
Det jag själv sätter värde på just som hästägare är att dragbilen förstås först och främst behöver uppfylla skallkraven kring vikter. Sedan behöver den ha bra väghållning med en full hästtransport, den behöver ha god framkomlighet på halvkassa vägar, den behöver ha praktiskt och rymligt lastutrymme, ha en motor med bra lågvarvsegenskaper och lämpligt stegad växellåda, vara driftsäker och ha rimlig inköps- och driftkostnad.
Den behöver inte vara påtagligt långfärdsbekväm (eftersom den sällan körs långt), vara särskilt bränslesnål (av samma orsak), ha en pigg och tilltalande motorkaraktär eller vara snygg.
Hela den kravbilden står i mer eller mindre motsatsförhållande till det jag vill ha i en bra pendlar/familjebil. Jakten på den där perfekta kompromissen är utsiktslös, imho. Så istället för att försöka hitta en bil för t ex 250 tkr som gör båda bitarna halvokej är min uppfattning att det är bättre med en optimerad pendlar-/familjebil bil för 150 tkr och en optimerad hästdragbil för 100 tkr. Underhållskostnaderna blir litet högre (besiktning, skatt) men totalt sett inte orimligt, och man har bilar som fungerar bra för sitt syfte och inte bara acceptabelt.