Bästa avmaskningsmedlet?

Sv: Bästa avmaskningsmedlet?

Här kallar vi både stora och lilla för "blodmask". Stora är inte alls vanlig, däremot lilla.

Danmark är ett föredöme vad gäller avmaskning tycker jag! Men vi är på väg åt rätt håll. Fler och fler inser nyttan av att ta träckprov innan man avmaskar.

Aha.. då är jag med :) Märkligt att man kallar även små strongylider för blodmask när de aldrig befinner sig i blodbanan :confused:

Joho, dom är livsfarliga. En av dom få parasiter som kan DÖDA sin värd. Stora blodmasken orskar omfattande skador och kan finnas i artärsystemet.

Anta att man fått denne sorts mask eller nån annan,,,man avmaskar och ut kommer saker man inte vill se...och mer därtill? Ja, inget vanligt senario men om man nu vet att hästen har mask bör man då ta hand om mockningen på annat vis och låta hästen stå i egen liten hage som man mockar varje dag- man ser till att inga avmaskmedel eller ägg/larver kommer in i hagen...gör man så?

Jag skrev aldrig någonting om huruvida de är farliga eller inte. Cyathostomer (de små strongyliderna) är non-migrerande och befinner sig inte i bldbanan. Den som vi kalla blodmask här, Strongylus vulgaris, befinner sig däremot i krösrotens artärer. Och det är cyathostomer som är långt vanligast.

Anta att man fått denne sorts mask eller nån annan,,,man avmaskar och ut kommer saker man inte vill se...och mer därtill? Ja, inget vanligt senario men om man nu vet att hästen har mask bör man då ta hand om mockningen på annat vis och låta hästen stå i egen liten hage som man mockar varje dag- man ser till att inga avmaskmedel eller ägg/larver kommer in i hagen...gör man så?

I stort sett alla hästar HAR parasiter. Kommer det ut så du ser i träcken så har ju hästen redan smittat ner markerna den går på. Har man möjlighet att flytta hästen och mocka så är det ju aldrig fel, det kommer ju ut större mängder ägg dagarna efter avmaskning.

Bäst är att ta träckprov och få ordning på hagrutinerna så man håller nere parasitbördan utan avmaskning.

Halloj.
Det bästa avmasknings medlet finns väl kanske inte.
Men ska försöka hjälpa dig ändå.
Jag avmaskar mina hästar efter sommarbete med banmith
som tar det allra mesta utan styngflugans larver.
Så i november så köper jag ivomec som tar larverna.
Sen ska du ju avmaska dom var andra månad ungefär
på sommaren eftersom maskarna överlever även på vintern och ligger
vilande till hästarna kommer tillbaka till den hagen.

Hoppas det löser sig!!

Jag kör med Banmint på våren/sommaren och sen Ivomec i oktober..
Har funkat bra hitills i alla dessa år

Halloj.

Hoppas det löser sig!!
Ursäkta, men du behöver nog läsa på lite mer om avmaskning och maskarnas livscykler.

Banminth tar rundmaskar. VUXNA blodmaskar, dvs man blir av med ägg i 4v tid, sen har man lika mycket som innan avmaskningen. I dubbel dos tar den nånstans 65-80% av VUXNA bandmaskar.

Hur ofta man avmaskar (om man nu inte orkar bemöda sig med träckprov) hänger på vilket medel man använder. Det är bara ivermectiner som har ett intervall på "varannan månad".

Jag kör med Banmint på våren/sommaren och sen Ivomec i oktober..
Har funkat bra hitills i alla dessa år

Behöver du verkligen avmaska då? Börja med träckprov.

Och varför Ivomec i oktober när du bor så långt norrut? Har ni verkligen styngfluga? Annars är det ett preparat/år som gäller för att minska resistensbildning.

*knapp och trådlån*

Om man skickar in träckprov, måste man skicka ett per häst, eller kan man skicka in från flera (har två..) "samtidigt"?

Man skickar ett prov per häst eftersom man endast behöver avmaska de hästar som har över ett visst EPG (ägg per gram).

*knapp och trådlån*

Om man skickar in träckprov, måste man skicka ett per häst, eller kan man skicka in från flera (har två..) "samtidigt"?

Du kan skicka två prover samtidigt, men de ska ligga i separata påsar och analyseras separat. Åtminstone första gångerna. Är de jämna i EPG och alltid går tillsammans utan tillskott av nya hästar och på samma marker, så kan man gå över till samlingsprov.

Det har du rätt i. Men problemet med det sdanska system är att många i Danmark skiter i att avmaska generellt - extra kostnader att at ut en veterinär, krångligt osv. Pest eller kolera....

Är blodmask fortfarande vanligt i Sverige? Vi fick en väldigt intressant föreläsning av en Ph. student igår som forskar kring hästens parasiter. Och enligt honom är blodmasken (Strongylus vulgaris) ovanlig nuförtiden och att det främst är de små strongyliderna som är problemet. Men det här gäller ju Danmark så det skulle vara intressant att veta hur det är i Sverige :)

Danskarna är f.ö. väldigt kritiska till Sveriges avmaskningsrutiner. Här är avmaskningsmedel receptbelagt och man ska i princip skicka in träckprov för att få det utskrivet. Jag tycker det är bra att man tagit itu med resistensproblemet här och Sverige borde ta lärdom av Danmark.

Ojdå, läsa alla tråd om avmaskning.
Varför Banminth? Hoppas att du inte ger Banminth varje år. Hur är det mad bandmask? Har du skickat träckprov för blodmask eller blodprov för bandmask? Ivermectin i November är helt OK om man har problem med styngflugan. Det är bara lilla blodmasken som vilar i hästen, men däremot överlever bandmasken ute på betet under vintern.

Halloj.

Hoppas det löser sig!!

Liknande trådar

Hästvård Hur mycket gör det om hästen inte får i sig allt avmaskningsmedel? Blandade det i foder men vet inte om det inte dög eller om...
Svar
4
· Visningar
553
Senast: aglaonema
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 575
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Textilåtervinning
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur