Bästa avmaskningsmedlet?

Sv: Bästa avmaskningsmedlet?

Ingen av hästarna har reagerat på knott tidigare. Är det extra mycket i år kanske?

I apoteketes lilla häfte "avmaskning av häst" står springmask med på listan över de vanligaste inälvsparasiterna... :confused:

Ingen av hästarna har reagerat på knott tidigare. Är det extra mycket i år kanske?

I apoteketes lilla häfte "avmaskning av häst" står springmask med på listan över de vanligaste inälvsparasiterna... :confused:
Gör det! Hmm, skumt. Äggen kan man se bak i rumpan på hästen. Kika hur det ser ut på era hästar.

Men du... avmaskning och träckprov har ju inget med hysteri och duttande att göra, utan det enkla faktum att snart HAR vi inga avmaskningsmedel att ta till. Väldigt många avmaskar sina hästar utan att det behövs! Trots små hagar som inte mockas så klarar de flesta hästar själv av att hålla nere sin parasitbörda, utan avmaskning.

Träckprov en gång/år räcker gott för de allra flesta, och de pengarna sparar man snabbt in på färre avmaskningar.

Du verkar ha koll på maskandet; Jag har en 4-åring som jag vill ta träckprov på för att slippa avmaska i onödan. Skickade in i maj, då låg det på 100/0/0, ingen avmaskning, har gett aspbarkpellets i sommar för att se om det har effekt. Nu ska jag flytta hästen 1 okt. och tänkte skicka in träckprov igen före det. Räcker det alltså att skicka in träckprov vår och höst; om det inte visar nå´t eller ska jag ta blodprov också ? :confused: Du skriver ju i och för sig en gång/år. När i såná fall ?

Du verkar ha koll på maskandet; Jag har en 4-åring som jag vill ta träckprov på för att slippa avmaska i onödan. Skickade in i maj, då låg det på 100/0/0, ingen avmaskning, har gett aspbarkpellets i sommar för att se om det har effekt. Nu ska jag flytta hästen 1 okt. och tänkte skicka in träckprov igen före det. Räcker det alltså att skicka in träckprov vår och höst; om det inte visar nå´t eller ska jag ta blodprov också ? :confused: Du skriver ju i och för sig en gång/år. När i såná fall ?

Har man positivt på våren och väljer att inte avmaska så tycker jag det är smartast att ta ett prov på hösten också, bara för att ha koll att det inte ökar.

Blodprov kan ju vara vettigt att ta. Är det ingen bandmask nu så behöver du inte bekymra dig om den alls om det inte kommer in nån ny häst i hagen.

Ska jag ta en vet. till stallet för att ta blodprov eller hur gör jag? :)

Väldigt många hästar har INTE bandmask, och det är klart onödigt att avmaska hela tiden mot något som inte behövs.[/QUOTE]

Våran travare var full av dom när hon kom till oss, vi fick recepbelagt för att bli av med dom och vet tyckte att vi skulle avmaska henne mot bandmask 1-2 gånger per år.

Väldigt många hästar har INTE bandmask, och det är klart onödigt att avmaska hela tiden mot något som inte behövs.

Våran travare var full av dom när hon kom till oss, vi fick recepbelagt för att bli av med dom och vet tyckte att vi skulle avmaska henne mot bandmask 1-2 gånger per år.

OK, ni har fått in det på gården, då är det svårt att bli av med. Bandmasken har ett gräskvalster som mellanvärd, så man blir inte av med smittan bara för att man avmaskar tyvärr. Så gör ni ju helt rätt som håller efter.

Om ett par år med regelbundna avmaskningar kan det vara läge med blodprov för att se hur det står till. Man KAN ju bli av med dem helt.

Väldigt många hästar har INTE bandmask, och det är klart onödigt att avmaska hela tiden mot något som inte behövs.

Våran travare var full av dom när hon kom till oss, vi fick recepbelagt för att bli av med dom och vet tyckte att vi skulle avmaska henne mot bandmask 1-2 gånger per år.[/QUOTE]

'Väldigt många' ligger egentligen runt 35%. Dom flesta (ung. 65%)har bandmask men det betyder inte att hästen har problem. Det är bara när hästen har för många/mycket. Det är därför ett blodprov kan vara lämpligt - för att visa hur stor problemet är och OM man behöver avmaska mot bandmask alls. Prazikvantel (Equimax och Droncit) är effiktivasta mot bandmask men det finns inget annat preparat (i dagsläget) på gång som tar den. Det är därför det är viktigt att ta ett blodprov om man vill veta... Vi vill helst inte se maskarna bli resistenta mot prazikvantel!!!!

Vi gör alltid träck prov på våra för att vara säkra på att vi ger hästarna rätt maskmedel, om dom behöver. Har alltid funkat hos oss :)

Hola,

Mitt bästa tips är att gå till Apoteket och köpa "Kolla Masken". Ett färdigt kit som du använder för att skicka in träckbollar med. Allt finns i paketet och det kostar 280:-

Är det sedan ingen mask så behöver du inte maska... :)

För att återgå till din fråga så skulle jag tro att det receptfria maskmedel som tar det mesta är Cytedin. Tar blodmask som är inkapslade/ägg. Men som säkert flera redan sagt det är inte bra att avmaska i tid och otid. Bättre att kolla med tex "Kolla Masken" först.
Du vill inte ha en häst med mask som är resistenta mot maskmedel.

mvh Eva

Hola,

Mitt bästa tips är att gå till Apoteket och köpa "Kolla Masken". Ett färdigt kit som du använder för att skicka in träckbollar med. Allt finns i paketet och det kostar 280:-

Är det sedan ingen mask så behöver du inte maska... :)

För att återgå till din fråga så skulle jag tro att det receptfria maskmedel som tar det mesta är Cytedin. Tar blodmask som är inkapslade/ägg. Men som säkert flera redan sagt det är inte bra att avmaska i tid och otid. Bättre att kolla med tex "Kolla Masken" först.
Du vill inte ha en häst med mask som är resistenta mot maskmedel.

mvh Eva

Nej, Equimax tar det mesta (alla stadier bandmask OCH alla stadier blodmask, förutom inkapslade lilla blodmask).

Okej, tack så mycket. Då har jag lärt mig något nytt. Är den receptfri oxå?

mvh Eva

Glöm det.
Såg den andra tråden så jag fick svaret direkt ändå...

mvh Eva

Är blodmask fortfarande vanligt i Sverige? Vi fick en väldigt intressant föreläsning av en Ph. student igår som forskar kring hästens parasiter. Och enligt honom är blodmasken (Strongylus vulgaris) ovanlig nuförtiden och att det främst är de små strongyliderna som är problemet. Men det här gäller ju Danmark så det skulle vara intressant att veta hur det är i Sverige :)

Danskarna är f.ö. väldigt kritiska till Sveriges avmaskningsrutiner. Här är avmaskningsmedel receptbelagt och man ska i princip skicka in träckprov för att få det utskrivet. Jag tycker det är bra att man tagit itu med resistensproblemet här och Sverige borde ta lärdom av Danmark.

Är blodmask fortfarande vanligt i Sverige? Vi fick en väldigt intressant föreläsning av en Ph. student igår som forskar kring hästens parasiter. Och enligt honom är blodmasken (Strongylus vulgaris) ovanlig nuförtiden och att det främst är de små strongyliderna som är problemet. Men det här gäller ju Danmark så det skulle vara intressant att veta hur det är i Sverige :)

Danskarna är f.ö. väldigt kritiska till Sveriges avmaskningsrutiner. Här är avmaskningsmedel receptbelagt och man ska i princip skicka in träckprov för att få det utskrivet. Jag tycker det är bra att man tagit itu med resistensproblemet här och Sverige borde ta lärdom av Danmark.

Här kallar vi både stora och lilla för "blodmask". Stora är inte alls vanlig, däremot lilla.

Danmark är ett föredöme vad gäller avmaskning tycker jag! Men vi är på väg åt rätt håll. Fler och fler inser nyttan av att ta träckprov innan man avmaskar.

Liknande trådar

Hästvård Hur mycket gör det om hästen inte får i sig allt avmaskningsmedel? Blandade det i foder men vet inte om det inte dög eller om...
Svar
4
· Visningar
553
Senast: aglaonema
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 575
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst