E
Ekkatt
Någon som kan rekomendera avmaskningsmedel som tar det mesta?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi kör Ivomec höst o vinter och sen Banminth sommartid.
Någon som kan rekomendera avmaskningsmedel som tar det mesta?
Och ett träckprov är säkert? Har läst någonstans att en häst kan bajsa ut en massa ägg, för att i nästa mocka inte finnas någonting alls. Och när man gör ett prov tar man ju bara en eller några bollar.
gulan
Det finns ett blodprov man kan ta, även som grupprov, för att kolla bandmask. Dock måste det gått minst 6 mån efter senaste avmaskningen mot bandmask för att man ska kunna lita på resultatet. Det visar på antikroppar mot bandmask, och även när masken är borta tar det ju en viss tid innan antikropparna är borta.Glömde till lägga att vi avmaskar mot bandmask med jämna mellan rum 2 gånger per år. Eftersom det är inte säkert att det syns om dom har det i träckprovet
Jodå, det finns MYCKET vetande, men det är så väldigt få som vill ta reda på det. Särskillt veterinärer verkar leva i nån värld där avmaskning är något man bara gör och har man lärt sig en gång så är det så sen...Vi avmaskar sällan jämfört med de flesta andra. En klinikveterinär jag talade med tyckte att man skulle avmaska var 8:e vecka...
Det är så mycket tyckande inom det här, och så lite vetande antagligen så var och en får nog försöka hitta sin egen väg.
Vill man vara säker på att man gör rätt så kan man ju alltid ta ett träckprov ett par gånger om året.
Det är min alldeles egna och högst personliga tanke kring det här med avmaskning.
*kl*
Vad ska jag avmaska mot när hästarna kliar sig i rumpan?? Har läst det någon stans men hittar det inte nu!