Bästa avmaskningsmedlet?

Sv: Bästa avmaskningsmedlet?

Visserligen finns det bredspektriga avmaskningsmedel, men dessa används endast vid påvisade blandinfektioner. Dvs efter att träckprov har analyserats. Annars finns risken att resistensläget förvärras, dvs att förekomsten av parasiter som inte är känsliga för avmaskningsmedel ökar i Sverige (inte bara hos den häst du behandlar alltså).

Jag tycker inte att man ska diskutera ett avmaskningsmedel som "det bästa", eftersom den bästa behandlingen mot parasiter alltid är att ha tillräckliga arealer för hästarna att röra sig på, bra betesrotation (och naturligtvis skilja sommar- och vinterhagar åt) och att välja avmaskningsmedel utifrån den faktiska infektion hästen bär på - dvs göra kontinuerliga träckprovsanalyser.

Vi kör Ivomec höst o vinter och sen Banminth sommartid.

om du menar det som tar de flesta maskar + styngfluga så skulle jag rekommendera Nevermectin (tror jag att det hette). tar samma som Ivomec men är mycket, mycket billigare.. men hör dig för på apoteket så hjälper dom dej.. att rekommendera är ju också att börja ta träckprov så att man inte avmaskar i blindo (om du nu inte redan gör det förstås :D )

Någon som kan rekomendera avmaskningsmedel som tar det mesta?

Till att börja med behöver du veta vad det är man avmaskar mot.

Under sommaren bekämpar man blodmasken som är hästens vanligaste parasit. 3 dagar före betessläpp och under hela betessäsongen med medlets intervall.

Styngflugans larver avmaskar man mot på senhösten med ett ivermectinmedel, OM hästen fått ägg på sig (pyttesmå gula ägg på benen), annars behövs det inte.

Om bandmask är konstaterad bekämpar man den vår/höst.

Använd en substansgrupp/år, dvs pyrantel (Fyrantel eller Banminth) var 4e vecka mot blodmask.
Ivermectin (Ivomec, Noromectin, Bimectin, Eraquell) används var 8e vecka. Moxidectin (Cydectin) tillhör samma grupp men används bara var 12e vecka.

Equimax är ett blandmedel som man använder om man BÅDE har blodmask OCH konstaterad bandmask.

Enklast och smartast är att börja våren med ett träckprov och utgå därifrån hur mycket avmaskning som behövs.

Och ett träckprov är säkert? Har läst någonstans att en häst kan bajsa ut en massa ägg, för att i nästa mocka inte finnas någonting alls. Och när man gör ett prov tar man ju bara en eller några bollar.
gulan

Det gäller bandmasken, den sprids inte "jämnt", och det är därför inte säkert att det finns ägg i den träckboll man tar. Av den anledningen måste man ta blodprov för att påvisa bandmask.
Övrig mask syns däremot på träckprov.

Och ett träckprov är säkert? Har läst någonstans att en häst kan bajsa ut en massa ägg, för att i nästa mocka inte finnas någonting alls. Och när man gör ett prov tar man ju bara en eller några bollar.
gulan

Precis som mumin sa så stämmer det du säger när det gäller bandmask. Men för rundmask är provet säkert, de sprutar ut ägg "hela tiden".

Vi tar ett avförningsprov och skickar in på analys och köper det avmaskings medel som behövs för att döda just den masken hästarna har om dom har någon.

Glömde till lägga att vi avmaskar mot bandmask med jämna mellan rum 2 gånger per år. Eftersom det är inte säkert att det syns om dom har det i träckprovet

Vi avmaskar sällan jämfört med de flesta andra. En klinikveterinär jag talade med tyckte att man skulle avmaska var 8:e vecka...
Det är så mycket tyckande inom det här, och så lite vetande antagligen så var och en får nog försöka hitta sin egen väg.

Vill man vara säker på att man gör rätt så kan man ju alltid ta ett träckprov ett par gånger om året.

Det är min alldeles egna och högst personliga tanke kring det här med avmaskning.

Glömde till lägga att vi avmaskar mot bandmask med jämna mellan rum 2 gånger per år. Eftersom det är inte säkert att det syns om dom har det i träckprovet
Det finns ett blodprov man kan ta, även som grupprov, för att kolla bandmask. Dock måste det gått minst 6 mån efter senaste avmaskningen mot bandmask för att man ska kunna lita på resultatet. Det visar på antikroppar mot bandmask, och även när masken är borta tar det ju en viss tid innan antikropparna är borta.

Väldigt många hästar har INTE bandmask, och det är klart onödigt att avmaska hela tiden mot något som inte behövs.

Vi avmaskar sällan jämfört med de flesta andra. En klinikveterinär jag talade med tyckte att man skulle avmaska var 8:e vecka...
Det är så mycket tyckande inom det här, och så lite vetande antagligen så var och en får nog försöka hitta sin egen väg.

Vill man vara säker på att man gör rätt så kan man ju alltid ta ett träckprov ett par gånger om året.

Det är min alldeles egna och högst personliga tanke kring det här med avmaskning.
Jodå, det finns MYCKET vetande, men det är så väldigt få som vill ta reda på det. Särskillt veterinärer verkar leva i nån värld där avmaskning är något man bara gör och har man lärt sig en gång så är det så sen...

Det går utmärkt att ringa t.ex. SVA och prata med parsitologen där. Mycket trevlig karl.

Att "hitta sin egen väg" är vad som gjort att vi har stor resistens mot flera medel hos olika maskar, och det blir inte precis bättre. Nya medel forskas inte fram, så vi måste verkligen vara rädda om de vi har.

Det första man bör göra som hästägare är att lära sig VILKA maskar man bekämpar när, och varför. Det går väldigt snabbt att få ner ett högt parasittryck bara man lär sig vad man gör och inte bara gör "för att" på känn.

Sen är det ju bra att veta att avmaskningen är vad man tar till när ÖVRIGA parasitkontrollerande åtgärder inte räcker... det är alltså inget man bör göra som första insats.

Jodå, det finns väldigt många andra sätt att hålla parasiterna nere men väldigt många hästägare har också arbeten att sköta och kan därför kanske inte spendera sina dagar med att för hand gå och mocka hagen t ex. De allra flesta har inte heller såna arealer att röra sig med att man kan låta hagarna "ligga i träda" eller låta annat djurslag beta där under långa tider.
Alla har inte helller råd att köpa en sån där fantastisk mockmaskin som jag stod och dreglade på i Falsterbo...

Man gör det lilla man kan, efter plånbok och tid, helt enkelt.

Jag kan väl tillägga att vi aldrig haft några fruktansvärda parasitangrepp på våra hästar heller TROTS okunskapen eller kanske lättjan. Ibland är det befogade insatser, ibland tycker jag att det blir överarbetat, som folk håller på med sina hästar; täcken, stallbandage, utebandage, de kan inte gå på bete, de ska skita i en påse var o varannan vecka o så ska man skicka det på analys, de ska avmaskas varannan månad, de ska ha minitiöst uträknade foderstater, olika örter och oljor, de ska inte gå tillsammans med andra hästar för då kan de skada varandra.

Man ska ta till sig kunskaper och plocka russinen i kakan men JISUS alla är inte elitryttare som har elithästar som ev behöver denna behandling utan de flesta av oss är vanliga j-la Svenssons som rider till husbehov och på små skittävlingar. Jag har haft häst i 35 år snart och så mycket kan jag säga att SÅ sjuka hästar som vi har nu det har vi nog aldrig haft i det här landet. OCH så rika som veterinärkliniker, foderleverantörer o fabrikörer, ridsportartikelförsäljare m fl, det har vi nog aldrig heller haft!

Helt ur spår men ändå inte, för avmaskningshysterin och analyshysterin, den börjar bli tramsig. MEN var och en blir väl salig på sin egen tro, så även jag.

Men du... avmaskning och träckprov har ju inget med hysteri och duttande att göra, utan det enkla faktum att snart HAR vi inga avmaskningsmedel att ta till. Väldigt många avmaskar sina hästar utan att det behövs! Trots små hagar som inte mockas så klarar de flesta hästar själv av att hålla nere sin parasitbörda, utan avmaskning.

Träckprov en gång/år räcker gott för de allra flesta, och de pengarna sparar man snabbt in på färre avmaskningar.

Ja men då är vi rätt överrens ändå, fast lite olika uttryckt;)

*kl*

Vad ska jag avmaska mot när hästarna kliar sig i rumpan?? Har läst det någon stans men hittar det inte nu!

*kl*

Vad ska jag avmaska mot när hästarna kliar sig i rumpan?? Har läst det någon stans men hittar det inte nu!

Inget. Den mask som ger kli i rumpan är springmask, och den har jag nog inte hört någon häst i Sverige som haft faktiskt.

Börja med träckprov och kolla om det hästen verkligen behöver avmaskas alls.

Jaha, okej. Det är bara det att alla hästarna i mitt lilla stall börjat klia sig som attan... vad kan det annars vara?

Liknande trådar

Hästvård Hur mycket gör det om hästen inte får i sig allt avmaskningsmedel? Blandade det i foder men vet inte om det inte dög eller om...
Svar
4
· Visningar
553
Senast: aglaonema
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 575
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Textilåtervinning
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur