Bästa arbetsfornmen?

Amelia

Trådstartare
Bästa arbetsformen?

Ja som rubriken antyder söker jag svaret på vilken den bästa arbetsformen är för en (vuxen) häst med svag överlinje - särskilt då rygg länd kors. Hon har just diagnostiserats med intilliggande tornutskott och arbetas för hand. Tömkörning, Long reining (långa tyglar) och lite longering.:laugh:

Här lägger jag upp ett par länkar till olika former. Jag verkar ha kunfunderat begreppen med varandra då jag tidigare ansett att formen lång och låg var den korrekta för unghästen. MEN efter en natt med mycket trådläsande har jag kommit till en insikt om att denna form korrekt riden (el avsutten) faktiskt kräver en hel del av hästen.
Det ser däremot oerhört nyttigt ut men vet inte om det är optimalt utifrån min hästs förutsättningar tyvärr.. Men skulle verkligen vilja stretcha ut hennes rygg såhär..
Men för att arbeta upp muskler behöver hon kanske gå i en något rundare form.

JA som ni märker har jag ju en del frågetecken så snälla hjälp till nu!! :o

Lång och låg (tycker att det krävs en del styrka för den här formen:http://www.kahlin.net/noir/dressyr/rollkur/why_not/stretchy-circle_grey2.gif
http://articles.paulobastos.se/

Låg och rund (lite mer unghäst form):hinner inte lägga in nån länk nu, å andra sidan tror jag att den är bekant:grin:
 
Senast ändrad:
Sv: Bästa arbetsformen?

En bok som jag start kan rekommendera är dr Gerd Heuschmann's bok: Tug of War: Classical Versus "Modern" Dressage.
Boken handlar bara om hästens form, och man går in ganska på djupet, hur hästen faktiskt ser ut rent fysiskt och vad som händer i olika kroppsdelar (både skelett och muskler) när hästen går i den ena eller den andra formen.
Vi som går hippologutbildningen har använt boken i utbildningen en del.
 
Sv: Bästa arbetsfornmen?

Alla de nära KS-hästar jag känt har mått bäst av en något djupare OCH kortare form, inte så lång som på bilderna ovan..

Däremot känns som tempot är mera avgörande, min erfarenhet är att de måste få jobba igång i ett lägre arbetstempo än andra. Samt att de är nästan alltid spända på något sätt, antingen i rygg, bakben eller temperament ;)

Rekommendationen från mig är att verkligen arbeta med avspändhet, mycket lösgörande skrittarbete och prioritera lugn och avslappnad häst. Då är möjligheterna mkt större att den musklar sig korrekt.

Formen i sig är nog inte det viktigaste - den är individuell från häst till häst - men som sagt, en djup rund form är att föredra.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag håller på att få gråa hår över damen härhemma. Hon har ingen lätt rygg till att börja med. Men sen ändras hon enormt i rörelse...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 146
Senast: caballus
·
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig...
2
Svar
31
· Visningar
5 295
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 442
Senast: Liten
·
Hästvård Nu alla bukefalister med erfarenhet av ryggproblem på häst får ni gärna dela med er av erfarenheter och kunnande!:bow: Idag fick jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 025
Senast: Daisy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp