Bäst skydd för sår sommartid

C

Centurion

Vad använder ni när hästen får ett köttsår som skydd mot flugor och annat ?
Förutom att ni såklart tvättar rent det, lägger ni på nån spray eller låter ni det läka öppet ? Känns som man vill skydda mot flugor och andra bakterier så här års, samtidigt som det borde läka bättre helt öppet i luften...Tips ?

Sv: Bäst skydd för sår sommartid

beror på hur djupt det är, om det inte är djupt och inte vätskar så funkar zinkpasta eller plastspray. Är det djupt och vätskar skulle jag rådfråga veterinär för då är det väldigt mycket känsligare och beroende på många variabler hur det ska behandlas. Om det tex ska spolas ett par ggr/dag för att det är så djupt så kan du inte ha på en massa plastspray eller annat som torkar in och gör det svårare att rengöra.....

Är det något som inte känns som det kommer dra ihop sig 'direkt' utan är risk för fluginvasion och infektioner så kör jag på socatyl/socatil. Annars brukar jag bara smörja på något flugavvisande som 4 ess salva.

Min häst får lite bulor av knott, som sedan tappar pälsen, men läker fort. Jag brukar stryka på lite Skillingarydsalva (tror de heter så?) Som håller insekterna borta, så de får vara ifred liksom.

Jag hade en häst med ett fult öppet sår mitt på bringan, mitt i värsta rötmånad och sommarvärme. Klistrade (med Karlssons klister) fast en bit rent bomullstyg över såret, och bytte det varannan/var tredje dag. För rengöring pillade jag upp en sida och tryckte sen dit den igen. Det funkade förvånansvärt bra.

Jag fick Socatil utskrivet av min vet ifjol när hästen fick ett ordentligt skavsår som vätskade. Det skyddar optimalt då det stelnar.

Det beror ju på såret, men det finns skumgummiplåster typ, med klister på ena sidan så kan man klippa ur där såret är och sen fästa ex. fixomull över för att skydda såret. Det andas ändå utan problem men man slipper djuren i såret.
Är det riktigt äckligt och fult är det ju omslag som gäller.
Om det är mer ytligt men flugorna är på brukar jag ha fixomull över och försöka fästa så gått det går.
Annars gillar jag tjärplåster, man slipper flugor för det mesta och det får läka fint utan massa saker över.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 681
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 797
Senast: Calmiche
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 149
Senast: Bapelsin
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 512
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2