Bäst före...

NeverEver

Trådstartare
Nu när man har börjat handla bebis-mat har jag upptäckt att det är sjukt viktigt att kolla bäst-före datum! Jag köpte en gröt för ngn månad sen på en stormarknad och när jag kom hem och skulle öppna upptäckte jag att den var 1 vecka gammal. Givetvis fick jag pengarna tillbaka.

Ngn annan gång då jag oxå skulle köpa gröt såg jag det innan jag skulle betala och upplyste dem i butiken om det.

Nu i fredags köpte jag ett helt flak med välling (6 pkt). När jag kom hem med dem upptäckte jag att de gick ut 15/11 2008.

JAg har aldrig varit med om detta med vanlig mat. Skiter butikerna bara i att se över bebissortimentet eller är det medvetet?! Jag blir så sur!:mad:

Sv: Bäst före...

usch vad trött man blir men tack för varningen ska verkligen hålla koll på det när de blir dags..:bow:

Det gäller inte bara barnmat etc, man ska alltid kolla bäst-före-märkningen. Man kan inte lita på butikerna rakt av, de vill sälja sina produkter och ser nog hellre att någon betalar för dem än att de måste slänga. :grin:

Så är det verkligen inte!

Jag jobbar i matbutik och när man fyller på kolonialvaror tar man bort det som redan finns i hyllan. Ställer in det nya och sen det som redan fanns i hyllan framför. På så sätt ska det aldrig finnas någon gammal kolonial (torrvaror).
De flesta kolonialvarorna har minst 1 års hållbarhet och är det någon vara som säljs såpass sällan ska datorerna säga till om detta. Och man får ta ställning till om det ens är värt att ha kvar den varan iom dålig förtjänst.

Det som hänt i din butik är antagligen att de anställda som plockar upp barnmaten slarvar med att shifta så den nya barnmaten hamnar innerst och istället ställer den nya framför hela tiden.

men det har liksom inte bara hänt en gång. En kompis till mig jobbar på Willys och hon berättade att de är stenhårda på datummärkningen. De har tom "spioner" som kollar andra affärer och de är tydligen mkt sämre.

När jag lämnade tillbaka gröten kollade vi igenom hela hyllan och det fanns ingen gröt som inte gått ut, de andra var äldre. När vi kom tillbaks till butiken i fråga typ 3-4 dagar senare stod gröten kvar. Så de kanske hoppas på att få det sålt till ngn som inte kollar datum

Vi var med om samma sak flera gånger då sonen fortfarande drack välling. Vid två tillfällen hade utgångsdatumet passerats med 3 resp 6 månader. Vi fick naturligtvis pengarna tillbaka och kort efter detta slutade sonen dricka välling, men jag har även efter detta kollat utgångsdatum på barnmat och flera gånger upptäckt att det datumet passerat, ffa på välling och barngröt :crazy:.

Så är det verkligen inte!

Jo, så är det verkligen. Faktiskt. Du behöver ju inte ta åt dig personligen bara för att du själv jobbar i butik. :)

Det är mycket vanligt att det står kvar utgångna grejor i hyllorna, oavsett butikskedja. Går det så går det, verkar de flesta resonera. :grin:

Jo, så är det verkligen. Faktiskt. Du behöver ju inte ta åt dig personligen bara för att du själv jobbar i butik. :)

Det är mycket vanligt att det står kvar utgångna grejor i hyllorna, oavsett butikskedja. Går det så går det, verkar de flesta resonera. :grin:

Fast visst - det kan ju vara så att det ofta står utgångna varor i butikerna, men det är ju inte säkert att det är med syftet att försöka sälja gamla varor.

Jobbar också i butik och vår chef poängterar ofta att vi måste vara jättenoga med hur vi fyller på varor samt att vi ska kolla datummärkningen så det inte står gamla varor i hyllorna. Vi är definitivt inte rädda för att slänga - snarare tvärtom. Vi slänger mat som inte ens gått ut ifall det ser ut att behövas. Brukar dessutom ibland slänga ett öga på datummärkningen på varor jag vet det slarvas lite med (typ att de står lite undanskymda eller fylls inte på så ofta) när jag står i kassan, och om det skulle vara en gammal vara påpekar jag alltid det.

Jag tvivlar verklige n inte på att det finns utgångna varor i dom butikerna du pratar om.

Det jag menade med mitt "så är det verkligen inte" är när jag läste att ni tror dom vill sälja det utgångna ändå. Vill dom det är det en väldigt oseriös butik och jag skulle inte handla i den mer. Handlarna vill ha gott ryckte och på så vis locka till sig mer kunder.

Liknande trådar

L
Övr. Barn Skriver under annat nick då jag inte vet om någon känner igen mig här. Vet inte heller om inlägget hammnar rätt eller fel. ligger...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 774
Senast: GotAsecret
·
Foder & Strö Brukar ni kolla bäst före datum när ni köper foder? Jag har sett till och ha lite koll tidigare, när jag köpt mycket ifrån...
Svar
5
· Visningar
1 899
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka