Bärsele, ja eller nej?

Mirre

Trådstartare
Funderar på om man ska satsa på en bärsele eller sjal eller inte. Hade en babybjörn till äldsta och själva selen var ingen höjdare men det var smidigt att slippa dra med vagnen jämt. Yngsta hade vi inte det till och det gick väl iof bra det också, men det var ju lite bökigt ibland att jämt ha med vagnen.

Så frågan är om man ska ha det nu eller inte, vad tycker ni? Vad tycker ni är för och nackdelar med sele? Är lite inne på en ergobaby, någon som har en sådan?Vad tycker ni om den?
 
Vi använde både sjal och sele till första barnet, planerar definitivt att använda det till barnet som är på väg också. Jag ser inte några nackdelar, jag tyckte det funkade superbra! Sen föredrog jag att ha vagn på längre promenader, för att slippa bära och kunna traska på ordentligt. Men jag hade nästan alltid med selen för säkerhets skull, det är inte kul att behöva balansera en av bebis på ena armen och putta vagn med andra :D vi hade en Manduca-sele, passade oss bra. Plus trikåsjal när barnet var litet, kom inte riktigt överens med vävd sjal sen utan höll mig till Manducan.
 
Bar i trikåsjal i somras när han var liten plutt och bär i vävd sjal eller ergobaby 360 nu.
Älskar att bära och liten gillar det med.
Tycker det är praktiskt, närhet för liten men fria händer för mig.
 
Funderar på om man ska satsa på en bärsele eller sjal eller inte. Hade en babybjörn till äldsta och själva selen var ingen höjdare men det var smidigt att slippa dra med vagnen jämt. Yngsta hade vi inte det till och det gick väl iof bra det också, men det var ju lite bökigt ibland att jämt ha med vagnen.

Så frågan är om man ska ha det nu eller inte, vad tycker ni? Vad tycker ni är för och nackdelar med sele? Är lite inne på en ergobaby, någon som har en sådan?Vad tycker ni om den?
Jag tror inte vi hade överlevt såhär långt med förståndet i behåll utan vår ergobabysele :p Ser inga nackdelar, men fördelarna är allt ifrån att det är oerhört mysigt, att det är enda sättet att söva sonen dagtid, och något så enkelt som att jag kan ta mig ut på promenad på smala skogsstigen trots att jag har sonen med mig. :)
 
Här är en till som inte förstår hur man får ihop livet utan bärdon :up: Bär fortfarande storasyster, 3,5 år, även om det blir mer och mer sällan och har både trikåsjal, ringsjal och vävd själ förberedd åt kommande bebis. Så småningom blir det en sele också :p
 
Hade sjal när han var pytte, sedan sele pga bristande tålamod. Började med ergobaby, sedan connecta/integra och nu (21 månader) wompat (medium) och en natigo (infant).
 
Glömde svara om märken... Hade Ergobaby och Tula till dottern och har inte bestämt än vad det blir till bebis. Skillnaden mot för några år sedan är att det finns ett stort utbud av bärselar som kan användas direkt från nyfödd utan något spädbarnsinlägg. Det smidigaste är ju att åka någonstans där man kan testa olika märken men annars skulle jag rekommendera dig att gå in på till exempel butiken Knyt An's hemsida där man kan läsa om många olika selar.
 
Jag har burit sonen mycket i sele/sjal.
Sjal först när han var pytte, sen körde vi mycket med meitai, efter det ergobaby och till sist en tula toddler.

Åh vad jag saknar att bära honom :heart
 
Absolut! Jag har haft sjal när de varit pluttiga och sen mer ergonomisk bärsele när de blivit lite större. Oumbärligt tycker jag. Har en Manduca sele.
 
Jag hade en Manduca till yngsta dottern och en vanlig Babybjörn till äldsta. Manducan var underbar och jag använde den ofta! Babybjörnen var hemsk i jämförelse :p
 
Funderar på om man ska satsa på en bärsele eller sjal eller inte. Hade en babybjörn till äldsta och själva selen var ingen höjdare men det var smidigt att slippa dra med vagnen jämt. Yngsta hade vi inte det till och det gick väl iof bra det också, men det var ju lite bökigt ibland att jämt ha med vagnen.

Så frågan är om man ska ha det nu eller inte, vad tycker ni? Vad tycker ni är för och nackdelar med sele? Är lite inne på en ergobaby, någon som har en sådan?Vad tycker ni om den?

Mitt liv hade varit väldigt icke-fungerande utan bärdon. Hon sover dagtid i vagn som rullar, nära en eller bärandes. Skönt också att kunna plocka upp ledsen bebis och fortsätta med vad man gjorde, ibland vill hon bara vara nära:heart

Upp till ungefär två månader föredrog jag trikåsjal, sen ergobaby med spädbarnsinlägg eller vävd sjal. Tyckte hon var för liten och ostadig i selen från början, sjönk ihop och fick inget bra stöd för nacke/huvud. Sen när hon började bli lite mer "med" i vardagen var selen eller vävd sjal bättre, speciellt selen gav mer rörelsefrihet men ändå stöd.

Nu vid fem månader är det ergobaby (med kudden kvar under rumpan) eller vävd sjal (med armarna utanför) som gäller. Det är lite beroende på vad jag känner för.

Enda nackdele jag ser med sele är som sagt att jag gillade den inte till helt nyföding (även med vikt över 3.5 kg).
 
Ja, skaffa sele! Jätteskönt att ha som komplement till vagn när man är ute på resor och aktiviteter, och även på hemmaplan att dansa med under gnälliga kvällstimmar. Är ni två föräldrar kan det vara värt att ha två selar, för att slippa justera inställningar + att det är olika vilken typ av sele som passar en bäst. Köp begagnat (Och ergonomiskt!) så blir det inte så dyrt.
 
Glömde skriva om modeller. Jag hade trikåsjal när de var pyttesmå, men gick rätt fort över till en pognae. Jisses vad den fick jobba.
Till barn nummer två köpte jag dessutom en beco toddler för att kunna bära lite längre tid, smidigt när man hade med sig två ungar.
 
Absolut sele säger jag, hade aldrig klarat mig utan. Bar första en hel del men hon gillade vagn också så det var inte i närheten av hur mycket vi bär lillebror som tycker vagn är en skymf. Började med ergobaby original och hade spädbarnsinlägg tills han blev stadigare. Nu har jag en adapt istället som jag älskar, hade en ergobaby 360 som jag sålde pga jobbigt kardborreband i midjan. Fick hem en Tula standard med mitt drömprint igår så nu väntar jag på att han ska växa litegrann bara :).

Just ja, hade en Beco butterfly också men sålde den vidare direkt. Tyckte inte den avlastade alls.

Det finns en stor köp- och säljgrupp på Facebook och även på Tradera går det att fynda fina och ingosade selar till bra pris.
 
Baby K'tan! Den hade jag och den var grym. Kunde amma gåendes i den med, klär man sig smart så syns det inte och man ''blottar'' ingen hud heller.
 
Tills barnet var runt 3 månader bar jag mycket i trikåsjal. Sedan i en Ergobaby adapt. Har mest burit hemma, barnet har gillat att åka vagn och jag har då föredragit det när vi ska ut. Första månaderna vet jag inte hur jag hade överlevt på dagarn utan att kunna bära, var helt fantastiskt att kunna använda händerna till annat än att hålla barn.
 
Har en ergobaby 360 omni mesh och den är super :up: väldigt nöjd. Sonen är inte så förtjust i vagn just nu och då är selen fantastisk. Väldigt bekväm och enkel att använda!
 
Jag hade en sjal, som jag inte riktigt fick bukt med, helt ok men blev inte så mycket använd.

En babybjörnsele, funkade bättre.
Men mina trivdes i vagn, och jag hade/har sjukt ont i ryggen så har aldrig kunnat bärt barnensärskilt mycket. Och inte särskilt långa stunder ffa.
Sambon använde selen mycket, det funkade jättebra.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 901
Senast: linnsan
·
Relationer Precis som frågan lyder, skulle ni vilja det? Varför, varför inte? För och nackdelar? Min bästa vän och jag är grannar. Det är...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 351
Senast: Rhinos
·
Hundhälsa Först och främst så är en veterinärtid bokad till imorgon kl. 16.00. Jag är tok-orolig och kom inte på något bättre att göra med...
Svar
18
· Visningar
2 780
Senast: em-pirre
·
L
Gravid - 1år Jag och sambon är ute i god tid (bf först i mitten av aug-10) och bara kikar runt lite allmänt på vad som finns i barnvagnsväg. Vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 246
Senast: Luden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp