LXDVF

Trådstartare
Någon som vet vart man kan hitta videon där tysken Paul Schochemöhle barrerade sin häst?
Om videon ej finns, vet någon hur han barrerade? Hade han nubbar i skydden eller drog han "bara" upp bommen när hästen hoppade?

Det sades att han tryckte upp översta bommen mot hästarnas framben. Möjligt att han även använde skydd med nubbar, men det pratades det inte om vad jag vet.
Det kom ju en del unghästar ifrån honom som gjorde det karakteristiska rycket med frambenen över hinder. Alltså att hästen slår upp framhovarna mot magen på ett sätt som inte ser naturligt ut och brukar komma från barrering (även om det säker kan finnas en och annan häst som gör det naturligt). Det är väl framför allt därför man förknippar Schockemöhle med barrering? På grund av hästarnas rörelsemönster och rykten från div fd anställda, finns det så mycket riktiga bevis?

Det sades att han tryckte upp översta bommen mot hästarnas framben. Möjligt att han även använde skydd med nubbar, men det pratades det inte om vad jag vet.
Det kom ju en del unghästar ifrån honom som gjorde det karakteristiska rycket med frambenen över hinder. Alltså att hästen slår upp framhovarna mot magen på ett sätt som inte ser naturligt ut och brukar komma från barrering (även om det säker kan finnas en och annan häst som gör det naturligt). Det är väl framför allt därför man förknippar Schockemöhle med barrering? På grund av hästarnas rörelsemönster och rykten från div fd anställda, finns det så mycket riktiga bevis?
Det fanns en video på de men tror ej den finns kvar. Har inte hittat den iallafall

Som jag kommer ihåg det så fanns det bl a bilder där de hade en tunn stålstång över hindret som hästen inte såg utan slog i, dessutom fanns det någon anordning där stålröret låg i någon anordning så att den kunde skjutas upp mot hästen utan att någon behövde stå vid hindret.

Jag undrar bara varför i hela friden man söker denna information alls? TS?
Råkade komma in på några debattartiklar om detta och blev "intresserad". Förstår inte hur han kunde bli så känd nu i efterhand efter att ha gjort så mot sina hästar

Råkade komma in på några debattartiklar om detta och blev "intresserad". Förstår inte hur han kunde bli så känd nu i efterhand efter att ha gjort så mot sina hästar

Han är väl iofs känd för att vara rätt hård med folk och hästar. Efter att Küchengirl vägrat med Marcus Ehning på ett mästerskap sa han att den där dumma kossan borde Ehning ha rappat upp för länge sen, och visat henne var skåpet ska stå. Ehning däremot menade att det är en känslig häst, man måste behandla henne med kärlek om det ska gå.

På den tiden var det nog vanligare än nu. Hästarna är betydligt känsligare nuförtiden än då men då var det så vanligt att man inte brydde sig om att dölja det alltför mycket iaf, därav att det blev känt. Sen har han ju tagit fram otroligt många hästar, tjänat en stor påse pengar på det o satsat ännu mer i sporten så det är ju inte konstigt att han blivit känd. Och givetvis är han smart nog att inte visa om de nu sysslar med ojusta metoder än.

Schockemöhle var känd som en av världens bästa ryttare långt innan barreringsskandalen kom till allmänhetens kännedom. Och hur dumt det än var att barrera hästar, så är han nog fortfarande en av de mer kunniga hästkarlar som går att hitta i norra Europa, som numera är mer känd som hästhandlare, hästägare och hingsthållare mm.
Jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att han är känd. Misstag kan alla göra, men man måste också få rätta till dem och bättra sig utan att ha en livstidsdom över sig.

Liknande trådar

Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
695
Senast: iNHALE
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30