Barrel racing sadel som distanssadel? Förslag på märke o pris?

N

Neita

Hej alla!

Hoppas jag inte lägger tråden galet nu.
Jag funderar på att köpa en westernsadel modell "barrel racing" främst till min arab, eftersom jag rider långt på ystra hästar och önskar en trygg o lätt sadel.
Tycker ni att det är en lämplig sadelmodell och kan ni rekommendera något speciellt märke? Kanske ni vet ett rimligt pris för en begagnad sådan sadel också?
Hästen som främst ska ha den är som sagt en arab, ca 147 cm, välmusklad, med kort, rund rygg och hög manke.

Ni har säkert fått frågan 1000-gånger förr, men jag blir jätteglad om ni orkar svara en gång till.

Tack på förhand!

Neita

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barrel racing sadel som distanssadel? Förslag på märke o pris?

Jag har en Abetta Beartrap från Börjes, den är djup och bra, "beartrap" sits är det som används i barrel racing sadlar tror jag.

Den är en bra syntetsadel, kvalitetsmärke. Väger inte mycket, typ 3,5 kg tror jag.
Sitter jättefint på min arab.

Enda jag inte gillade med den var stigbyglarna som kändes plastiga men de är lätta att byta ut.

Hur är stabiliteten i en syntetwesternsadel? Funderar också på en westernsadel av samma anledning (Ystra/galna hästar) men de väger ju så mkt. Läder är ju rejält, men syntet?

Tycker den känns bra. Det är inte en nylonstrumpa direkt, syntetmaterielt är rejält.

Hej igen,

1000-tack för svaren!

Hur fungerar syntetmaterialet i kyla? Kan det spricka?
Lät ju annars som ett bra alternativ.
Är sitsen djup? (Trodde barrel racing modellerna hade djupare sits än vanliga westernsadlar) Letar nämligen efter en sadel med "vilsam" sits, eftersom jag sitter läänge i sadeln.

Kan vara bra för lite yngre o äldre ryttare om man har ett horn att stödja sig på också (vi rider hela familjen), men jag såg en distansmodell "Trekker Endurance" hos Stall Vrå också med "handtag" där fram. Kan den vara något??
Den är bomlös - hur fungerar det i längden??

Tack igen för svaren!

//Neita

Bear trap, vad jag vet, räknas till en barrel racingsadel. Här har du lite info om den som man hittar när man googlar på "bear trap"+ saddle.
"The Bear Trap is like having several different saddles in one. A deep, tall cantle prevents you from getting blown out the back of the seat. While the saddle supports a fork that's unmatched in security. The deep undercut swells allow the thighs of the rider to grab up under the pommel, to handle the toughest trail or the most unruly green colt."

Synteten, vet jag inte, jag har ridit i -10 C i min och märkte ingenting. Har svårt att tro att det ska spricka, jag menar man rider ju inte när det är typ -30 (inte jag iaf :crazy:)

Jag tycker den är skön, men sen är alla olika. Jag har kanske suttit i den i max en timme, tyckte den var bekväm.

De andra sadlarna kan jag inte uttala mig om.

Ett annat alternativ som sägs vara bra om man har sprättiga hästar är en australiensisk stocksaddle men dom vet jag inte så mycket om. Det finns nog trådar på Utrustning.

tänkte bara lägga in en liten kommentar ang. detta med sadlar+kyla=sprickor?..
Tror inte att en fräsh (välskött) syntetsadel spricker vid kyla. (normal Sverige-kyla ;)) vad jag har sett iaf.. En lädersadel kan bli lite skörare av väldiiiigt kallt väder, säskrillt om den är lite fuktig, men om den är välskött & omhandetagen så skall inte heller denna spricka. En skitig och torr läderprodukt är alltid mer sårbar. Ta hand om grejjorna med andra ord så brukar det mesta gå bra :) :bow://blivande sadelmakarlärling

Hej igen o tack för svaren!

Hur det gick?
- Jo, jag köpte en sadel, dock ingen westernsadel, utan en Hector-distanssadel o är supernöjd!:)

har precis upptäckt att det finns lätta westernsadlar också :idea: köpte precis min, begagnad, för långritter o.s.v. för att kunna packa ordentligt med väskor o.s.v. den väger max ett par kilo mer än min engelska syntetsadel gör! verkligen "äckligt" bekväm att rida långt i, satt i den ca 5 timmar i skritt, trav, galopp och kände inget som helst obehag efter det!
*glad överaskning*tror dock att det är en reiningsadel....

toppen! så länge man hittar en sadel som häst & ryttare trivs med :bump:

Ranch-sadlar är gjorda för att rida länge i, plus att de ofta har lite högre bak/framvalv mm.

men de flesta westernsadlar är "rejäla". stirra dig inte blind på om det är en reiner, pleasure, cutting sadel.
och kom ihåg KÖP ALDRIG EN SADEL UTAN MÄRKE!!
Märkeslösa sadlar är livsfarliga. stiglädren lossnar, de är ihopsatta av häftklamrar som kan lossna osv.
och inte minst, ha en rejäl pad under (sett många som enbart rider med filt :eek: )

Edit: såg att du köpt en sadel nu :p

Liknande trådar

N
Western Hej alla westernkunniga där ute! Jag funderar på att köpa en westernsadel modell "barrel racing" (har en märkeslös äldre...
Svar
3
· Visningar
1 199
Senast: Neita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka