Bärrandsröta

Fd Diabetikern

Trådstartare
Hur uppkommer det? Vad är det som gör att hästen får bärrandsröta? Vad kan man sen göra för att få bort det?

En utav våra hästar har åkt på detta. Jag var inte med vid skoningen så jag har inte haft tillfälle att prata ordentligt med hovis än tänkte därför skriva här och kolla lite exakt vad det är och varför det uppkommer.

Ni med hästar som haft det. Hur lång tid tog det innan det gick bort? vad gjorde ni för att få bort detta?

Tacksam för svar :)

Sv: Bärrandsröta

I princip alla hästar får bärrandsröta när dom går med skor.
Vanligtvis verkas detta bort vid nästa skoning, problemet blir när rötan utvecklas fortare än man hinner verka bort den.

Rötan kommer från : Dålig hovslagare, för långa sko-perioder, genetiskt dåliga hovar, gamla skador som växer ner, sura hagar o smutsiga boxar.

Det enklaste och effektivaste sättet att bli av med rötan är att göra ett fotbad av kopparsulfat och doppa hovarna en gång i veckan.

När hästen skos kan man dutta i "rengör strålen" alias "thrust buster"
i röt-området och där söm-nitarna sitter.
När man spikar nya söm så sprids nämligen rötan ytterligare uppåt i hoven och luckrar upp hornet så skon så småningom lossnar.

Lycka till

ja du :( inte är det roligt. vi har periodvis (beroende på vilken mark pållarna gått) haft stora bekymmer med bärrandsröta. förra året fick en av pållarna stort hålrum som fick verkas upp. i år står en med stort hålrum igen som krävt hiterdax 3 klinikbesök. en annan har djupa hål (men inte hålrum än) som vi drevat. 2 har lindrigare bärrandsröta och en är inte angripen alls.

av den info. vi fått av vet. och hovslagare så är det svamp och bakterier som orsakar det, ofta är det just den marken hästarna går på när dom får det som är "smittad". vi har inga problem där hästarna står nu vintertid (+ höst och vår) men på betet kommer det (stora hagar på många ha. som inga djur gått på under flera år innan vi tog marken i bruk. dock gröngödslad varje år. inte heller blöta marker)

behandlar så här nu. pillar rent hålen med en söm, sprutar rent med jodopax (i en spruta utan kanyl) det sista med ospädd jod. lägger i tjärdrev (fetvadd + trätjära) så inget skräp kommer in. varvar med att tvätta med kopparsulfatlösning och dreva med blåstenssalva (kopparsulfat i fet salva). detta flera dagar i veckan

ett mindre angrepp (som man får stop på) försvinner mellan en verkning/skonings period (här håller vi max. 6 v.), har man otur så kan det ta månader.

Senast ändrad av en moderator:

*delvis KL*

Tack för era svar.

Antar att med som allt annat så finns det olika sorters grader av bärrandsröta eller?

Alla hästrana går på samma mark och skos av samma hovslagare och ingen har haft problem utav detta tidigare. jag har aldrig haft en häst som haft detta problem ingen i min närhet heller (vad jag känner till) så därför blir man ju nyfiken på hur det uppstår och vad man kan göra åt det.

Ska ringa min hovis efter att jag sovit imorgon för att få mer information om hur vi ska gå tillväga och efter att jag sett hur hoven ser ut.

Hoppas att det är lindrigt och att vi får bukt med det snabbt. :crazy:

visst kan det vara olika mkt./allvarligt angripet ;)

håller tummarna för att det är lindrigt ;)

Tack :D

ja jag håller tummar och tår för att mamma överdriver :D Föräldrar har ju en tendens ibland att bre på lite :D

ha ha, jo visst är det så ;) (jag veet, jag är ju oxå morsa :angel:) ser kostnaderna rulla iväg och målar f*n på väggen långt innan han är där :o:angel:

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 457
Senast: Zetly
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
755
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 455
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
979
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Dressyrhingsten Skyline to B.