Bärrandsröta

M

marijaa

Bärrandsröta, smittar det från mark till mark (häst till häst?).
Hur fungerar det om man desinficerar hästen och sedan flyttar den?

Är det någon som ahr erfarenhet av bärrandsröta, som verkar vara ett allt mer vanligt fenomen, som kan berätta lite mer om bästa vård och läkningstid mm.?

mvh/Marijaa :confused:

Sv: Bärrandsröta

Vi har fått veta att det smittar genom jorden, alltså bakterier. Båda våra islänningar som varit iväg på bete på annan plats i landet har fått det, men inte mitt varmblod som varit hemma. Så om det smittade från häst till häst borde ju hon också fått det...

Vi petade rent med en söm varje dag och penslade på Virkon S (utblandat) med en tandborste. Det tog sin lilla tid, men försvann till slut.

Sv: Bärrandsröta

Det är ju jordbakterier som är orsaken. Men bara för bakterierna finns där behöver hästen inte bli smittad. Utan det beror på mottagliget, hur hovarna ser ut med.

Valacken har bärrandsröta (väldigt lindrig) och har haft i över ett år. Ingen annan av de hästar som, kortare eller längre tid, gått på samma mark har fått det.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 117
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte...
2
Svar
29
· Visningar
1 441

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat