bärrandsröta - smittsamhet

M

merman

Ponnyn har bärrandsröta, inte så mycket och hovslagaren karvar, men jag undrar hur smittningen går till.
Är det bara genom marken eller kan det ske hästar emellan ex. genom att man lånar box?

merman

Sv: bärrandsröta - smittsamhet

Hur??? Vill veta mer då vi stallar upp varje vecka i lånebox i samband med träning och inte vill vara smittspridare.

merman

Jag vet inte. Antar att bakterierna fastnar i golvet och sedan skuttar vidare till första bästa offer. Lite som fästingar kanske? Ingen källa till detta, bara lite spånande från min sida!

Jag ringde och pratade med vetrinär idag. Smittan sker framförallt via hage och att det skulle ske ex. via box tror man är ytterst osannoligt/sällsynt. Känns tryggt när vi åker och tränar nästa gång.
merman

-ursäkta att jag lägger mig i-

Jag skulle faktiskt inte vara lugn och förlita mig till endast denna veterinär. Jag har "sett" hur hästar som inte gått i samma hage har blivit smittade med bärrandsröta. Det enda de gjort var att utnyttja samma box eller stallgång... Så jag skulle vara extremt försiktig... (Men sån är jag.)

Hur som helst önskar jag er lycka till med att bli av med rötan!

Men tror du inte att det är att marken där hagarna är är "smittbärande"? Jag har även försökt attt hitta info här på nätet och jag hittar ingenstans restrektioner runt häst med röta. Nu är ju ämnet relativt outforskat vad jag har kunnat läsa mej till men ändå. Vi har i alla fall bestämt att den box vi nyttjar, utebox, bara ska användas av oss nu i höst och att vi därefter ska tömma den på spån inför vintern. Smittar det via box/stallgång hur är det då att rida på samma underlag, ex ridhus??

Tack för din omtanke, jag tror vi kommer att få bukt med detta, vi har en superhovis!!

merman

Som jag skrev så är det hur jag skulle gjort. Nu vet jag inte alls hur det ser ut för dig med förutsättningar och möjligheter.

Som du skrev själv verkar det finnas mkt lite info om just det här, tyvärr.
Och vad gäller ridhusunderlag, vägar m m har jag ingen aning. Vet inte alls hur det smittar "på riktigt". Och det är det som gör att man blir mörkrädd...

Hur som helst så hoppas jag det löser sig för er!

...Malumbub...

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 503
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka