Bärranden, vad är det egentligen?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare verkligt nyfiken
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 2 154
V

verkligt nyfiken

Har sett att det finns en del hovslagare som är medlemmar här, och jag skulle vilja vända mig till er i första hand med min fråga, nämligen

Vad ÄR bärranden egentligen? Vad består den av? Var finns den? Och vad har den för uppgift? :confused:

Hoppas ni ursäktar att min fråga är lite dum, men jag känner att alla pratar om bärranden men när jag frågar dem så kan de inte svara på vad den egentligen är, eller var... :o

Sv: Bärranden, vad är det egentligen?

Ingen? Ingen som har någon beskrivning/förklaring?

Någon som har nån vink om bra litteratur om hovar då?

Tack för länkarna. Och sorry, var inte meningen att verka otålig, vill bara hemskt gärna veta... :o...och hade lite tid att sitta och läsa/skriva framför datorn såhär lördag morron...

tittade på bilderna och benämningarna, men hittade ingen info om vad bärranden består av, material? Är den extra hård eller på något sätt mer härdad än resten av hoven? För om jag förstått det hela rätt så är det just bärranden som ska "bära upp" hästen, bärranden som den huvudsakligen ska belasta? Eller, är jag ute och seglar nu...?

håler på och läser en bok om hovar och hovård just nu och jag har fattat det som att det är bäranden och strålen som ska belastats när hoven säts ner, men oftast belastas inte strålen. Bärranden består utav horn och horent är mellan 9-12 månader gammalt, typ så lång tid det tar för en ny hov att komma fram.

Bärranden består av hovväggen, vita linjen och den yttersta delen av sulan. Den består av horn med skiftande vattenhalt (lägre vattenhalt i väggen, högre i vita linjen). Det är alldeles riktigt att den ska bära upp hästen, tillsammans med strålen. Sulan är inte konstruerad att bära vikt.

Bärranden består av hovväggen, vita linjen och den yttersta delen av sulan. Den består av horn med skiftande vattenhalt (lägre vattenhalt i väggen, högre i vita linjen). Det är alldeles riktigt att den ska bära upp hästen, tillsammans med strålen. Sulan är inte konstruerad att bära vikt.

Tack Líf för informationen. Vet du, eller nån annan om någon bra faktakälla, bok eller dylikt, som behandlar just detta. Hur hoven är byggd, av vilken typ av material etc.

Finns någon bra faktabok som man t.ex. använder inom hovslagarutbildningen? Har inga planer på att utbilda mig till hovslagare, min kropp håller inte för det arbetet, men är intresserad av hoven och hur den funkar då jag sett vilken skillnad det gör för min häst hur den är skodd och verkad.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 292
Senast: skiesabove
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
988
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 564
Senast: Roheryn
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 077
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈