Baron Karsk

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Pepparn
  • Startdatum Startdatum
P

Pepparn

Hej!

Jag har en varmblodsvalack efter Baron Karsk och nu undrar jag om det är någon som vet något om denna hingst. Jag är själv inte alls insatt i aveln så det vore roligt att höra från någon som haft kontakt med denna häst. Jag har nämligen fått två helt olika åsikter om hur han är/var. Någon som vet eller som kanske också har en häst efter honom?

/Karin

Sv: Baron Karsk

Hej!
Jag har ett 2-årigt sto efter Baronen. Vet inte sådär extremt mycket om honom mer än det som finns att läsa på nätet, men med tanke på de avkommor han har tycker jag han har lyckats väldigt bra!

Min tjej blev opererad för lösa benbitar tidigare i år, men har tränats igång sedan juli-augusti - nu kommer jag köra kondition ca: 1månad till för att sedan börja köra lite mer intervalljobb & få upp snabbheten.

Hon är hur som väldigt trevlig att hålla på med - aldrig dum däremot han hon lite småhyss för sig - varje gång vi ska ut & höra står hon & studsar. :d

Vill gärna höra mer om din & om andra avkommor efter honom.

Hej!

Vad roligt att du har ett sto efter honom! Min kille är 7 år men har aldrig gått på travet, han var bakskygg sägs det. Han är liten också så det kanske beror på det. Jag rider honom. Han är dock en nervös individ och har haft mycket svårt att varva ner. Nu är han mycket bättre men han har sina dagar.

Jag har hört både bra och dåligt om Baronen. En har sagt att han är en mycket trevlig häst och en annan att han är "galen" och att hans avkommor ärvde det. Men det verkar ju inte stämma på din tjej! Det var kul att höra. Har du något kort på henne?

Hej igen!
Har bara haft henne hemma en månad, men vi börjar komma riktigt bra överens. Självklart ska du få se en bild på henne! (ingen jättebra bild, men ska försöka komma ihåg kameran upp t stallet någon dag...)

Här kommer hon ;) Hur stor är din kille? Hon är ganska välväxt...

goldiestursk.jpg

Jag sålde nyligen min valack efter baron Karsk som rid/hopphäst. Han var väldigt snäll ,men envis som en shettis och väldigt töntig ensam/i täten, tog inte i för fem öre på banan medans han här hemma var som en tiger i jobben. Han var väldigt liten 147,5 och ganska kort, hade lite svårt att bredda sig i lägre farter.

Hej!

Jag är urkass på datorer så jag vet inte hur man lägger in bilder så som du gjort. Men jag kanske kan maila bild till dig om du vill.

Vad fin hon var din tjej!

Min kille är fux och bara ca 150. Men han känns inte så liten då han är ganska bred- inte bara tjock! Vi har tagit det lugnt nu ett tag men när han får muskler tror jag att han kommer att bredda sig och bli riktigt fin!

Min kille påminner lite om din Ina.

Visst skulle det vara kul om du kunde maila över en bild - skickat min mailadress till ditt PM.

Grannen har en 7-årig vallack, Baron Stursk e. B Karsk.

En riktigt trevlig man som rör sig bra ur ridhästsynpunkt och som tack var en otrolig fighterinstinkt har hävdat sig bra på travet, men bl a vinster och placeringar i V75 :D

Han är mycket ranghög i hagen och ser till att alla andra rör på sig dagarna i ända. Har väldigt svårt att skritta utan taktar helst men är urtrevlig i stallet.

knapplån

detta är en gammal tråd, jag vet :o
men jag sökte på Baron Karsk och hittade denna.
jag har nyligen köpt en valack efter Baron Karsk som också är 147,5 som rid och hopphäst till min dotter. kan det vara så att baronen ger små avkommor?

Dom få BK-avkommor jag har träffat på har varit trevliga, långbenta och något över medelmåttet. (Har en kompis som inte skulle ta emot en BK-häst om den så kastades efter henne. Hon sa något om "idioter" och "inkörning" :o :D ) Minns att iallafall en såldes som ridhäst innan han var 3 (eller var det 4?) då han inte alls fattade vad det hela gick ut på, utan mest lallade runt och tittade på fåglarna.

Hejsan jag har en vbl valack som är efter baron karsk..åå han är så J*vla hård i psyket så de finns inte..:devil: skulle vilja veta mer hur baron karsk är å ser ut..min valack är ca 160cm i mankhöjd kan vara något större..sen har vi en märr efter baron karsk i stallet å hon ligger runt 160..min valack e grov..väldigt grova ben osv..:bump:

Dom som jag har sett som är efter baronen är inte så små..dom ligger runt 160-165cm

hej..

jag avr skötare på Baron KArsk när han stod hos Åke Axelsson i Portila som avels hingst när han hade stuteri.! Sista hingsten jag var skötare på hos honom var Thres solide L...!!!
Baron är en otroligt snäll hingst..!!!:)

hmm kunde lika bra varit jag som sa det din kompis sa... skulle iof nog kunna tänka mig att ta en bk häst, men aldrig någonsin på inkörning!!!:eek:
vi hade en där jag jobbade förut, han höll på dummade sig jätte mkt,lade sig ner när han inte va nöjd m tillvaron!:mad:
dit han flyttade sen hade dom lika mkt problem m honom...
han var ganska normal stor,lite på kraftigare sidan.liknade väldigt mkt på den på bilden!

Senast ändrad av en moderator:

Min kille är fux och bara ca 150. Men han känns inte så liten då han är ganska bred- inte bara tjock! Vi har tagit det lugnt nu ett tag men när han får muskler tror jag att han kommer att bredda sig och bli riktigt fin!

Hejsan! Jag vart lite nyfiken på din pålle, då beskrivningen ev stämmer in på en liten fuxvallack jag träffade på för ett par år sedan, skulle därför väldigt gätna vilja veta vem din pålle är?

Hejsan jag har en vbl valack som är efter baron karsk..åå han är så J*vla hård i psyket så de finns inte..:devil: skulle vilja veta mer hur baron karsk är å ser ut..min valack är ca 160cm i mankhöjd kan vara något större..sen har vi en märr efter baron karsk i stallet å hon ligger runt 160..min valack e grov..väldigt grova ben osv..:bump:

Din beskrivning låter precis som våran Baron avkomma.. runt 160, men grov. Våran har väldigt trevligt psyke. Finns inget ont i honom alls.

Jag sålde nyligen min valack efter baron Karsk som rid/hopphäst. Han var väldigt snäll ,men envis som en shettis och väldigt töntig ensam/i täten, tog inte i för fem öre på banan medans han här hemma var som en tiger i jobben. Han var väldigt liten 147,5 och ganska kort, hade lite svårt att bredda sig i lägre farter.

:rofl: :rofl:

det är rätt så kul med internet :p
för just DENNA häst är den som vi har köpt, dock ej från Ina79, utan av de som köpte honom då :D

Jag haft haft en del kontakt med B Karsk via de stället han står på nu. Han är helt undebar att hantera, han är inte jätte hög själv, skulle chanska på 160cm kanske) så jag kan tänka mig att han lämnar mindre avkommor. Som sagt en toppen hingst att hantera..men ansers sig själv vara kungen i stallet och kommer där andra hingstar i närheten så tjuter han som en gris.

Jag haft haft en del kontakt med B Karsk via de stället han står på nu. Han är helt undebar att hantera, han är inte jätte hög själv, skulle chanska på 160cm kanske) så jag kan tänka mig att han lämnar mindre avkommor. Som sagt en toppen hingst att hantera..men ansers sig själv vara kungen i stallet och kommer där andra hingstar i närheten så tjuter han som en gris.

160 cm anses rätt normalt på en travare, jag räknar hästar under 155 cm som modell mindre.

Okej, jag har ingen direkt koll på de, men han bra mycket mindre än övriga Hbl i stallet i allafall.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
478
Senast: Anonym456
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 104
Senast: Kilauea
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 211
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 172

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka