barockriden

em76

Trådstartare
Om ni läser i en saluhästannons att hästen är barockriden, vad tänker ni då?
Säger ni om er häst att den är barockriden? Vad innebär barockriden för er?

Sv: barockriden

Jag skulle aldrig kalla min häst för "barockriden" (snarare välriden ;) ).

Jag får alltid lite desperata vibbar från en annons där hästen just säljs som "barockhäst" (speciellt om den inte då ens är av "barock-typ"), vad innebär det? Att den kan skolor i skritt? Eller skolor ovan mark? Det är svårdefinierat.

Jag har ibland skrivit barrockriden i mina annonser men det gör jag bara för att man får fler svar då *rodnar*. Det är poppis att vara barrockriden idag.
Själv kopplar jag dock det till en häst med orolig mun, som hänger på innerbogen och med extrema låsningar kring manken.

Och vad är då defintionen på "Utbildad i AR", hästen har läst Bents böcker?
Om man endast kan/väljer att rida skolor skritt är man då inte "utbildad AR"?

Intressant, om inte aningen underligt, resonemang, utveckla det gärna.

Senast ändrad av en moderator:

nej men ja tror det e lika mycket skrock i detta eftersom det är så populärt o då chansar folk på att sälja doim dyrare som barock ridna.

jag anser att det är en början till AR när man kan skolor i skritt.
sedan har man ju olika uppfattningar på utbildad, precis som vissa skriver inriden häst.

Hihi jag brukar roa mej åt VILKA det är som skriver barockriden... :)

Ang vad man kopplar ihop barockriden med, tja, inget? När det gäller saluannonser är jag mycket väl medveten om att folk kan mena vitt skilda saker med samma uttryck. Det finns rätt mycket vitt skild "barockridning" också, så någon definition kommer nog aldrig kunna ställas (om man ser på saluannonser iaf).

Djurjouren skrev:
Själv kopplar jag dock det till en häst med orolig mun, som hänger på innerbogen och med extrema låsningar kring manken.

Det är väl inte så smickrande för dina saluhästar då... :rofl:

*kunde inte låta bli* :D

Fnissar men jag håller med men om man skriver barrockriden i en annons så får man ca 50 % fler svar.. Skrämmande tycker jag...

Ja, det kändes lite olustigt. :crazy:

Jag funderade på att sälja min ena pålla i våras och hade jättesvårt att formulera mig -barockriden känns inte bra och jag ville inte heller locka till mig den typen av köpare som jag förväntar mig ska svara på en sån annons... :smirk:
"Tränad i akademisk ridning" skrev jag...och det lockade några enstaka tvivelaktiga människor och ett par seriösa...inget massuppbåd precis... :D

Av ren nyfikenhet; Vad är det för folk som blir intresserade av dina annonser? Och vad är det med den "Barockridna hästen" som får dem intresserade, är det just benämningen?

Det är rätt seriösa människor oftast som vill väl men som brister en del i ridkunskap, och jag uppfattar det som att de blir intresserade av den barrockridna hästen för att de håller på med det lite själv, de känner det som att de kan ta en liten genväg och köpa en färdigbarrockerad häst .....
Dock måste jag tyvärr tilläga att det aldrig blivit köp av nån barrockryttare på mina hästar då de som varit här och provridit inte ens kan sitta mitt över en häst och knappt få den att svänga (trots att deras egen häst enligt utsago kan piaffera med dem....)..... Hoppryttare däremot, de är oftast superduktiga, sitter rakt över hästen, har en fin hand och bra ryttarkänsla.
Jag tror att det har blivit så här för att de som söker sig till barrockridningen är missnöjda med den vanliga ridningen. Missnöjd är man när man inte klarar ut det, dvs har lite dålig kroppskontroll och balans och allt blir fel (är själv en sån). Det känns lockande att knata runt i skritt och se piaffen inom en snar framtid....

Fast för mig var det faktiskt inte så. Utan det var roligt de första 2-3 åren på ridskolan, då man fortfarande lärde sig saker. Sen de kommande 4-5 åren så var det bara samma, samma, samma. Skritt trav och galopp och göra ridvägarna; Vänd snett igenom och gör en volt..... och lite hopp ibland. Så kul var ridningen på ridskolan där jag red. (Och jag följde med många kompisar till deras ridskolor och det var i princip samma sak där med. Det reds lätt i trav utan teknikträning, ca 2800 varv.....)

Knappt ingen teknik lärdes ut mer än just i början då det gällde att försöka sitta kvar på hästen även i högre gångarter, men inte senare.
Så min anledning till att byta till "barockridningen" var att jag ville utvecklas, och barockridningen gjorde anspråk på att vara en eftertänksam och filosofisk ridstil där man var noggrann med allt. (Och det var man också, jämfört med min gamla ridskola!)
Jag gillade idén med att plocka isär en rörelse till delar och göra en del i taget tills den sitter (det är ju så jag lär mig nu), att skola bakbenen ett i taget osv.
Tyvärr så är det dock mycket lull-lull i dagens barockskola, man får inte ta i tyglarna (ok, inte alla säger det men många!), yttertygeln ska hänga, och så all bristande kunskap om hästens och ryttarens anatomi som leder till att saker som kanske är bra i teorin inte blir så bra i praktiken...
När jag ser barockridning för min inre syn så ser jag hästar som har gått av i 7:e halskotan och bara viker sig som ett gångjärn, styva och stela med ryttaren hängandes på dess yttersida dragandes i innertygeln, men visst knatar de snett med bakbenen och det tycker man är bra för då går den "böjd rakt fram" eller i öppna. :/

*lånar knapp*

ni e så fantastiskt självkritiska o blygsamma där nere i malmö, o ni vet så himla mycke så man blir verkligen imponerad! :-)

[
När jag ser barockridning för min inre syn så ser jag hästar som har gått av i 7:e halskotan och bara viker sig som ett gångjärn, styva och stela med ryttaren hängandes på dess yttersida dragandes i innertygeln, men visst knatar de snett med bakbenen och det tycker man är bra för då går den "böjd rakt fram" eller i öppna. :/[/QUOTE]

Vet inte vad du har sett men i min bekanskapskets rider vi "barockt" med en lätt böjning genom hela hästen med en lätt kontakt på den yttre tygeln och en ryttare som sitter rakt på sin häst med mer tyngd på inner sittben.

Eller är allt bara en tolkningsfråga :confused:
/T

Nä, som jag har skrivit i ganska många inlägg så är jag en tämligen talanglös ryttare... just därför behöver jag lite mer teknikträning än naturbegåvningarna.
Men man får kanske inte lov att skriva här om man inte bara lovprisar era idoler..?

Troligen en tolkningsfråga, tränaren sa ingenting om det och eleverna själva tyckte nog inte att de inte satt rakt.
Och det är inte så lätt att veta hur man sitter rakt på en häst som hela tiden vill skuffa över en på en eller en annan sida om man inte får lära sig (såvida man inte är en natural, men det är inte många som är det....)

Ehm, jag tolkade carroleos inlägg som seriöst? Eller så kanske jag är för "godtrogen"... (Ironi fungerar inte på nätet, gott folk, och förstör stämningen?!)

Å andra sidan - talanglös, och självkritisk och blygsam är väl långt ifrån samma sak?
Ang vad du förknippade barockriden med så är det som jag ser det "avarten". Det finns avarter i all ridning och just i AR-världen ser jag några saker som oroar mej
- lusigt tempo. Visst måste nya rörelser läras in långsamt för att sätta sej ordentligt, för att nervsystemet ska hänga med, men det som oroar mej är alltså de som drar det till sin absoluta spets och ser långsam ridning som nån sorts mål. Eller för den delen "fastnar" i skritt-arbetet och aldrig lyckas ta sej därifrån.
- överböjda hästar, vilket i regel brukar innebära oböjda hästar med överböjd hals. "Falsk eftergift" som min tränare brukar kalla det, en lätt fälla att falla i då det är bekvämt... Men ska man ha nån nytta av sin ridning, ska hästen vara "ridbar", måste böjningen vara lagom och hästen komma fint till bettet "från båda sidor", vara mellan tyglarna sas.
- ridning på blankt kandar så fort man övht har fått en form på hästen, men där ridbarheten skippas. Dvs det går varken styra eller böja hästen.
- hästar som stressas till svåra rörelser, även där bryr man sej inte om ridbarheten av desamma. Det var tom någon som sa till mej, vid köp av kbltravare från travet, att "får man dem bara till piaff så FORT som möjligt så kan de bli vettiga" och menade på att om de använde sin stress till att piaffera istället för att trava fort så hade man ett bättre utgångsläge.. :crazy: Men detta berodde antagligen enbart på okunnighet (hoppas jag iaf).
- bristande fokus på ryttarens insats i det hela, där man kan se ryttare som sitter baktunga, stela och obalanserade försöka rida svåra rörelser. Samt bristande fokus på grundarbetet med hästen, dvs det jobb som kommer innan man övht rider in den.
(att jag känner dessa saker som avarter beror ju till viss del att jag gjort alltihop, typ, och insett att det inte funkar... :) )

Fast min erfarenhet säger mej att detta inte förekommer hos de vettiga tränarna, hos de "vettiga" utövarna av AR. Jag har träffat en hel del mycket vettiga tränare som alla insett dessa faror och lägger stor vikt vid att jobba mot lite hälsosammare ridning. Sen att alla har olika "approach" till ridning och ridkonst kommer sej naturligt och är enligt mej bara roligt och positivt, mångfald är aldrig fel :).
Men våra erfarenheter verkar skilja hemskt mycket?

Varför frågade du inte mer? Frågade eleverna och frågade tränaren, eller -efter att ha läst din syn på saken, "upplyste" dem om hur sneda de var, hur sneda deras hästar var och hur de ska göra för att förändra det (eftersom du vet hur man ska göra)? :)

Ibland måste man filma folk för att de ska se att de sitter snett, men ibland räcker det faktiskt med att delge sin syn på saken. Vem vet, kanske skulle eleverna tom ha den insikten ATT de satt snett - men kanske vet de inte HUR de ska göra för att förändra det och kanske hade de tagit emot dina synpunkter med öppet hjärta (tja, det beror ju på hur man framför dem iofs)?

Men som jag förstår det är detta vad du sett hos en tränare. Och sedan förknippar "barockriden" med? Hoppsan.

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
532
Senast: Oknytt
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
2 002
Senast: Mirtai
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama