Barockhoppare ;)

Z

Zonya

Tjenare!

Jag funderar lite på er tävlingsryttare här som också rider barock, speciellt då hoppryttarna. Hur kombinerar ni detta? Rider ni för en (hopp)tränare enligt engelska ridläran och försöker kombinera in lite AR där, eller?

:bump:

Nu hoppar jag inte så mycket just nu...jag rider knappt, men vi ska snart igång igen.

När jag tränar för hopptränare, måste hitta någon bra här uppe också *suck*, så gör jag det klart från början att jag inte rider enligt de engelska principerna och går in på vad jag inte vill göra. Jag vill inte sitta och nöta i en timme, jag vill inte göra skänkelvikningar, jag ber inte min häst om någon direkt form i galoppen eftersom hon inte är stark nog.

En bra tränare frågar varför och får denne ett bra svar, vilket jag lyckats med hitills :smirk: , så accepterar denne det och man får köra någon form av kompromiss. T.ex. jag är med en kortare tid under uppvärmingen och de grejer jag inte vill göra får jag själv hitta ett bra substitut till, som han/hon sedan kommenterar på.

Som sagt i galoppen ber jag inte om form ännu, inte i hoppningen heller, jag ber bara om lydnad och uppmärksamhet. Det räcker än så länge. Hon ska kunna korta och länga språnget, vända på en femöring och galoppera rakt fram...utan något tjafs. Vi ska inte slåss om det utan vara samspelta, som med allt annat.

Samma gäller på tävlingar.

Jag fåt mycket utav AR träningen i hoppningen; mer balans, styrka, koordination och vi blri mer samspelta.

Ju länger vi kommer i AR utbildningen ju bättre hoppar hon.

Oj, det blev lite långt. :o

Hoppas att du fick ett någorlunda svar utav det där i alla fall. ;)

Jag tävlar inte hoppning, har inga nerver för det. Men utbildar min häst enligt barock och har kombinerat med hoppning. Har valt en tränare som själv tränar för TN. Jag tycker det passar mycket bra! Jag har ju sett henne träna och även om jag inte gillar alla metoder så är hon otroligt kunnig och jag känner att hon kan peka på problem som vi har och komma tillrätta med dem. Jag har unghäst och vi är på gräsrotsnivå och jag känner att hästen får det utrymme hon behöver. Mellan gångerna känner jag tydligt hur markträningen förbättrar henne för hoppningen och tvärt om också! Så det beror säkert på vilken tränare man har.

Hm, min hopptränare har lite speciell bakgrund. Han har bla haft några av de främsta dressyrryttarna i sitt stall!

Dock så i själva markarbetet med hästen inför hoppningen är just det att få hästen att trampa in, under sig. dvs börja jobba med ryggen och rumpan. Samt att huvud och hals ska söka sig framåt neråt.

I själva hoppningen så fins det ingen specciel krav på formen, förutom vi hoppning i trav, att hästen ska komma ner lite med huvudet och trava lungt och avspänt.

Jag själv håller kanske inte på så mkt med AR, men är intresserad och lär mig bara mer och mer. En dag får jag kanse tummen ur röven och börjar träna för en tränare inom AR.

Dock så har min häst musklat om sig när jag har ändrat om min ridning till lite mer AR, vilket har resulterat i att hästen kan göra bättre språng i hoppningen, och så har hon musklat till hela sin över linje, den som min hopptränare ville att jag skulle komma åt!

Jag hopptävlar inte, men har hopptränat varannan vecka sedan i höstas. När jag kom till träningen första gången fick jag mycket beröm för att min häst (kallblodstravare) var så välmusklad och hade en så bra galopp. Tränaren hade aldrig sett en så "välriden" travare. Jag talade om att jag rider AR och att jag ville hoppträna bara för att hästen tycker att det är så himla skoj, plus att jag har varit livrädd att hoppa, därmed rädd att kliva över pinnar i skogen, trava över bommar på marken, skutta över diken, osv. Jag tycker numera att det är nästan kul att hoppa, och klarar definitivt av att ta de där små skutten ute, helt utan att vara rädd. Kan reglera hästen mellan hindren och ta mig runt en enkel bana på 80-90 cm. Min tränare är instruktör, utbildad på Strömsholm, hon respekterar min "dressyrridning" (AR) totalt, hon har tom börjat hänga med mig på mina Centrerad Ridning-lektioner, som jag oxå tar varannan vecka, för att hjälpa min sits. För ett tag sedan frågade hon om hon fick komma med och kolla på nästa AR-träning.../ Miranda

tackar för alla svar! Detta låter ju uppmuntrande, att det nog går att kombinera på nåt sätt :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 041
Senast: LenaH
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 119
Senast: Reshästen
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 907

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka