Nu hoppar jag inte så mycket just nu...jag rider knappt, men vi ska snart igång igen.
När jag tränar för hopptränare, måste hitta någon bra här uppe också *suck*, så gör jag det klart från början att jag inte rider enligt de engelska principerna och går in på vad jag inte vill göra. Jag vill inte sitta och nöta i en timme, jag vill inte göra skänkelvikningar, jag ber inte min häst om någon direkt form i galoppen eftersom hon inte är stark nog.
En bra tränare frågar varför och får denne ett bra svar, vilket jag lyckats med hitills :smirk: , så accepterar denne det och man får köra någon form av kompromiss. T.ex. jag är med en kortare tid under uppvärmingen och de grejer jag inte vill göra får jag själv hitta ett bra substitut till, som han/hon sedan kommenterar på.
Som sagt i galoppen ber jag inte om form ännu, inte i hoppningen heller, jag ber bara om lydnad och uppmärksamhet. Det räcker än så länge. Hon ska kunna korta och länga språnget, vända på en femöring och galoppera rakt fram...utan något tjafs. Vi ska inte slåss om det utan vara samspelta, som med allt annat.
Samma gäller på tävlingar.
Jag fåt mycket utav AR träningen i hoppningen; mer balans, styrka, koordination och vi blri mer samspelta.
Ju länger vi kommer i AR utbildningen ju bättre hoppar hon.
Oj, det blev lite långt.
Hoppas att du fick ett någorlunda svar utav det där i alla fall.