Barnvakt som avbokat=problem på jobbet

Sv: Barnvakt som avbokat=problem på jobbet

Jag fattar inte vad det är för typ av ledighet du tar ut TS, med så kort varsel? Har din arbetsgivare skyldighet att ge dig ledigt?

Jag tycker du gjorde rätt i att meddela i tid hellre än att sjukanmäla dig samma dag. Men kan inte pappan ta med sig barnet? Tycker i vilket fall som helst att jobb bör prioriteras före idrottsresor.

"Hej! Jag kan inte jobba på torsdag, skriv upp det som föräldraledigt!" och "Hej, vår planering har helt gått i kras. Pelle är ju hemma med Plutten vet du, men nu på torsdag ska han resa med bandylaget och de stora barnen har sett fram så mycket mot det. Farfar skulle vara barnvakt men han ringde just och avbokade, och nu står jag här och det krockar med mitt jobbpass... Går det att lösa, tror du?".

Med den förklaringen skulle jag bli fullständigt vansinnig som kollega (och projektföreståndare, dock ej arbetsgivare).

Jag förväntar mig att folk klarar av att sköta både sitt arbete och sin familj och inte stannar hemma hipp som happ därför att deras man ska åka på läger.

Med den förklaringen skulle jag bli fullständigt vansinnig som kollega (och projektföreståndare, dock ej arbetsgivare).

Jag förväntar mig att folk klarar av att sköta både sitt arbete och sin familj och inte stannar hemma hipp som happ därför att deras man ska åka på läger.

Vi tycker som ofta olika ;), varför i hela friden skulle man bli vansinnig (som du ju skriver) över en vänlig förfrågan? Går det att lösa så är det ju bra o går det absolut inte så är det ju till sist arbetstagaren som får ordna det ändå (annan barnvakt eller pappa hemma), men att bli vansinnig för en vänlig förfrågan!? Har du aldrig någonsin behövt vara ledig för något personlig angelägenhet? Man kan väl försöka hjälpas åt på jobbet- ställer du upp för mig så ställer jag upp för dig tycker jag är en schysst grundtanke...

Man kan väl försöka hjälpas åt på jobbet- ställer du upp för mig så ställer jag upp för dig tycker jag är en schysst grundtanke...

Och som en inledning på en sådan relation, ställer man en "vänlig fråga" om något fullständigt orimligt? En fråga som det dessutom blir skitjobbigt att svara ett ärligt menat Nej på, trots att det är det självklara svaret. Frågan borde inte ha ställts.

Nej, jag tänker inte stressa sönder för att någon annans - föräldralediga - man ska kunna åka på läger.

I de fall jag har varit ledig för personliga angelägenheter, så har det handlat om just mina personliga angelägenheter. Inte min mans fritidsintressen. Och jag har aldrig tagit upp frågan som "jag kan inte jobba" den och den dagen.

Vad skulle ni göra?

Inte avstått jobb pga att pappan under sin föräldraledighet krånglat till det för sig med sin hobby. Kan han inte åka på sin idrottsresa får han hitta en ersättare. Med en sexmånaders hemma kan man inte räkna med alla planer går i lås och se till att ha en reservplan.

KL
En liten tanke här. Det är just att man tycker sig kunna ringa och avboka ett jobb hur som helst som satt TS i den här situationen ju.

Håller med.

kl

Jag missade barnets ålder (ävern om det vårdas små barn på dagis också). Jag antog att barnet var så stort att mamman av den orsaken återgått till jobbet.

Om det är pappan som ska vara hemma med barnet är det väl han som får avboka eller fixa ny vakt.

Men vet du om det är fullkomligt orimligt i det här fallet? Ibland är ju inte saker så enormt svårlösta? I bland finns en bra vikarie ett telsamtal bort, och i så fall, varför inte? Och annars får man väl helt enkelt faktiskt - vänligt - säga nej? Att bli "fullkomligt vansinnig" tycker jag verkar som rejäl overkill. Känns som om det riskerar bli en mycket otrevlig stämning på en arbetsplats där det är tabu att ens höra sig för om saker ( vad det än månde vara)!?

Och med detta menar jag alltså inte att man måste säga ja till ledighet på något sätt, men att bli fullkomligt vansinnig över frågan låter verkligen inte sympatiskt i mina öron...

Senast ändrad:

Anledningen till bortavaron/problemet för arbetsgivaren som anges i tråden är ju över huvud taget inte kopplat till något barns hälsa, hur får du det till det?

Barnet kan ju varken vara ensam eller följa med till arbetet. Pappan är ledare för lägret och kan inte ställa in. Enda lösningen är väl att hitta en ny barnvakt (lite udda att hoppa av som barnvakt plötsligt, men det är säkert goda skäl).

Men det är klart att jag håller med om att byta pass med kollega verkar vettigast om den möjligheten finns.

Men folk med barn på dagis kan alltså inte ha ts typ av jobb? om barnet blir sjukt tex så faller hela organisationen.

Undrans lite elakt om det är just vårdorganisationer som är så rigida och hårda? (kvinnliga organisationer?) Vet att min man tidigare jobbade skift i liten grupp i industrin där alla var viktiga och ersättare svåra att få. Alla manliga. Ändå verkar arbetsgivarna och kollegorna mjukare, mer empatiska och trevligare. Motsvarande situation när vårt barn var 6 månader skulle inte varit något problem. Han hade frågat, fått svar ja eller nej, sannolikt ja, inga "bad feelings", raseriutbrott eller dyl från kollegor eller chefer. Å andra sidan skulle jag hoppat idrottslägret om han fått nej eller hittat en ny barnvakt. Men så har de folk som jobbar för dem i flera år, genuint tycker om sina chefer, och som efter ngt universitetsår gärna fortsätter inom organisationen.

Senast ändrad:

Det är rätt stor skillnad på att vabba och ta ut plötslig oväntad ledighet för att den föräldralediga partnern ska åka på läger...? Som arbetsgivare skulle jag definitivt undra hur den arbetstagaren prioriterar.

Jag skulle fixat en annan barnvakt. Alltid finns det någon som kan ställa upp för bara en natt. (Och eventuellt en förmiddag då jag skulle behöva sova.) Dessutom är det ju gott om tid om det är en hel vecka kvar till det aktuella tillfället.
Är det omöjligt att hitta en annan barnvakt så hade jag försökt byta pass med någon kollega.

Aldrig att jag hade "avbokat" ett arbetspass pga en sån här bagatell. I hela mitt liv har jag en enda gång varit hemma från jobbet, då pga sjukt barn. Att sjukanmäla sig för en sån här sak är mig helt främmande. Dessutom vill jag inte sabba min statistik med noll sjukdagar :p

Ok? min man har gjort liknande saker är jag ganska säker på och hans chefer undrade aldrig hur han prioriterar. Men jag kan ha missförstått ngt.

Tio dagar tycker inte jag är jätteplötsligt heller.

Menar du att det på något sätt är förälderns förtjänst om barnet aldrig är sjukt? Eller har du helt enkelt en näraboende äldre pensionerad släkting.

Jag kan tycka att en arbetsgivare gärna får lägga märke till om en förälder tar alla vabbdagar, men det verkar rent otrevligt att markera för ett barn som är sjukt i normalt omfång och som vabbas av båda föräldrarna.

Att bli "fullkomligt vansinnig" tycker jag verkar som rejäl overkill. Känns som om det riskerar bli en mycket otrevlig stämning på en arbetsplats där det är tabu att ens höra sig för om saker ( vad det än månde vara)!?

Jag hade naturligtvis hållit min vrede huvudsakligen på insidan. Det är inte alls så att varje känsla till varje pris måste uttryckas.

Men om en medarbetare ringer och "avbokar" ett arbetspass, ja, då anser jag att vi har ett rejält arbetsplatsproblem/personalproblem. Jobbet är inte ett socialt event som man "bokar av" när man får lust att göra något annat.

Min arbetsplats är inte alls otrevlig utan präglas faktiskt av engagemang och mycket motiverade kollegor, och "tabu" är en usel tolkning av vad jag försöker säga. Snarare handlar det om normalt hyfs att inte be om sådant som man inte alls har rätt till. Det normala för anställda personer är att se till att sköta sitt arbete, inte att låta småsaker av privat karaktär göra att man "avbokar".

Och jag håller med dig, saker är sällan så svårlösta. Den föräldraledige mannen kan säkert finna en vettigare lösning än att TS skolkar från jobbet.

Hade du arbetat för mig hade jag gärna lagt krut på att försöka lösa problemet - under förutsättning att du frågat om det gick att lösa.

Jag försöker att hålla en generös linje när det gäller att "få ihop livspusslet". Även om arbetsliv och privatliv är helt olika saker, så tycker jag att det hör ihop. Jag får jag ju gladare och mer positiva medarbetare om allt klaffar. Dessutom en lojalitet, som gör det lättare att hitta lösningar nästa gång någon (annan, kanske t o m jag själv...) behöver vara ledig. :)

Menar du att det på något sätt är förälderns förtjänst om barnet aldrig är sjukt? Eller har du helt enkelt en näraboende äldre pensionerad släkting.

Jag kan tycka att en arbetsgivare gärna får lägga märke till om en förälder tar alla vabbdagar, men det verkar rent otrevligt att markera för ett barn som är sjukt i normalt omfång och som vabbas av båda föräldrarna.

Var har jag skrivit det? :confused: Att ta hand om ett sjukt barn är ju inte riktigt samma sak som när den föräldralediga ska iväg på en fritidsresa.
Och nej, jag har inga släktingar i närheten. Inte för att jag vet vad det har med saken att göra.

Överhuvudtaget så förstår jag inte vad barns sjukdagar har med det här att göra. Barnet är ju friskt. Båda föräldrarna är friska.

Som du beskriver det "avboka av olika privata skäl" håller jag med om att det inte är ok, men menar du verkligen att det inte ens är ok att FRÅGA om ledighet vid ett enstaka tillfälle? I trådstarten beskrivs det i o för sig annorlunda men den beskrivning av en fråga som du sedan svarade på var ju betydligt mer av karaktären "förhöra sig om möjligheten" tycker jag.

Personligen uppskattar jag arbetsplatser där det är så högt till tak att olika frågor kan lyftas (vad det än gäller) utan att någon ska behöva bli fullkomligt vansinnig (oavsett om det syns på personen eller ej).

Hade jag varit TS chef hade jag beviljat ledighet förutsatt att jag fick in en kompetent vikarie (utan att slå allt för mkt knut på mig själv), eller så hade jag sagt att det tyvärr inte går att lösa, o självklart förväntat mig att TS köpte läget.

Senast ändrad:

Hade du arbetat för mig hade jag gärna lagt krut på att försöka lösa problemet - under förutsättning att du frågat om det gick att lösa.

Jag försöker att hålla en generös linje när det gäller att "få ihop livspusslet". Även om arbetsliv och privatliv är helt olika saker, så tycker jag att det hör ihop. Jag får jag ju gladare och mer positiva medarbetare om allt klaffar. Dessutom en lojalitet, som gör det lättare att hitta lösningar nästa gång någon (annan, kanske t o m jag själv...) behöver vara ledig. :)

Precis så tycker jag! Bra tänk!

Som du beskriver det "avboka av olika privata skäl" håller jag med om att det inte är ok, men menar du verkligen att det inte ens är ok att FRÅGA om ledighet vid ett enstaka tillfälle?

Att förhöra sig om möjligheten för ledighet med kort varsel för en struntsak - jadu, lite udda verkar det helt klart. Inte direkt ett tecken på att man är intresserad och engagerad i sitt arbete.

Om man ställer en fråga som tydligt visar att man tycker att ens mans fritidsaktiviteter är viktigare än sitt eget jobb - jovisst, det kan man ju göra. Om det är vad man vill.

En vanlig syn på förvärvsarbete - särskilt kvinnors - här på Förälder (och som väl visar sig i en av sina konsekvenser här i tråden), är ju att det är ett nödvändigt ont som absolut inte får gå ut över familjen på något enda litet vis. För mig är det en underlig syn på arbete.

När frågan väl är ställd gör man sig ju som arbetsledare extremt obekväm genom att säga nej - och när man har sagt ja kan man ju se fram mot en lång rad hobbies från mannens sida som dessvärre går ut över kvinnans förvärvsarbete.

Det är jättefint att arbetsplatser kan vara familjevänliga, men en del familjer är ganska arbetsovänliga, särskilt när det gäller kvinnans arbete.

Så kan man också tycka om man vill generalisera o dra saker till sin absoluta spets... Jag tycker man kam se på olika situationer för vad de är. Personligen tror jag inte man behöver vara ointresserad av eller slött inställd till sitt jobb bara för att man vid ett enskilt tillfälle ber om ledigt för att få i hop familjelivet oavsett om man är snopp- eller snippinnehavare. Men som sagt, vi brukar ju inte se på saker på samma sätt särskilt ofta och så icke heller denna gång.

Liknande trådar

H
Gravid - 1år Jag är gravid i 15 veckan och är så fruktansvärt velig!!! Jag och den eventuellt blivande pappan har varit tillsammans i drygt 4 år...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 446
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar