Barnvagnar?

T

twinstar

Har gett oss in i barnvangsletandet. Its a jungle out there!

Vi har kikat lite på Bugaboo. Jättedyr men lättkörd och snygg.
Är riktigt sugen på den men känner att den kanske är lite dålig att packa saker i!

Idag fick vi en jättebra demonstration av Teutonia Fun och den nya Smart - så nu är vi lite kära i Teutonia Fun också!

Viktigt för oss är att den är lätt, liten, enkel att bära med sig liggdelen/mjukliften då vi kommer förvara själva chassit i utomhusförråd. Vi har världens minsta bil också så där vinner både Teutonia och Bugaboon.

Men sen skadar det ju inte om det går att packa lite i den och att den inte är helt okörbar på grusvägarna i stallet!:)

De kraven verkar dock vara rätt svåra att få ihop!

Vad har ni för vagnar och varför?
 
Sv: Barnvagnar?

Jag började med en Brio Duo. Den var rymlig åt sonen i sina vinterkläder (född i september), det gick att ha mycket saker i varukorgen och den var underbart mjuk och lätt att köra på grusvägarna under hundpromenaderna. Den var dock väldigt stor att fälla ihop, så när jag köpte ny bil fick jag sälja den. Då var han i sittvagnsåldern så jag införskaffade en Emmaljunga Scooter, väldigt trevlig vagn!

Nu ska jag återigen införskaffa en ny bil, detta blir dock en kombi men hela utrymmet där bak tas upp av hundbur eftersom vi har 2 hundar numera. Så nu ska jag byta min Scooter mot en Maclaren sulky. Antingen en Quest eller en Techno XT!
 
Sv: Barnvagnar?

Har kikat lite på Brios vagnar men tycker de är väldigt stora och breda! De kommer tyvärr inte funka i vår bil.
 
Sv: Barnvagnar?

Jag tycker en barnvagn skall vara rymmlig. Så barnet kan ha den läng. Ett barn som föd i sept oktober, Skall kunna ha den så länge att man slipper byta till kärra mitt i vintern. Dom sover ganska bra i en rymlig barnvagn. Jag lät mina barn sova ute , då låg de tryggt i sin barnvagn. Mer skyddat än i kärran.
Så kan man där byta till en större sulky som barnet kan ligga i med suflett.
Om man köper en barnvagn med bärlift växer de fort ur dom. Ganska små.
Man får tänka flera gånger extra när man köper en vagn. Jag är en 4 barns mor
 
Sv: Barnvagnar?

Men vad för nytta har man av en vagn som visserligen är stor och rymlig och som barnet kan ha länge men som inte får plats i bilen?
 
Sv: Barnvagnar?

Man kanske skall byta bil. Det tar alltid mycke plats med barn. sedan skall det vara stor stol mm
Vi köpte en stor crysler buss när vi hade 4 små barn + 1 rottweiler hund
 
Sv: Barnvagnar?

Men det är ju rätt så begränsad tid... Är det inte lite överdrivet att köpa ny bil bara för att få plats med en liggvagn ett tag?
 
Sv: Barnvagnar?

jag hade satsat på en stadig vagn så barnet går att lämna ute sovandes.... jag gillar min teutonia mistral sport (sittvagn) som man kan ha liggdel/mjuklift till.... lättkörd men regäl.... Liknande är emmaljunga cerox sport och Brio nova sport tror jag.... ungefär likadana vagnar.... toppen genom hela vagn-åldern!!!
 
Sv: Barnvagnar?

Fast man kanske ska tänka på att en liten bil inte alltid fungerar bra. Jag har en sedan nu, relativt normalstor. Och det fungerar inte särskilt bra med en riktig bilstol i baksätet.. man får skjuta fram passagerarsätet så långt att bara väldigt små och korta personer får plats att åka fram numera.

Det är bland annat därför som jag ska byta till en större kombi, så att det blir mer plats i baksätet också. Sebastians bilstol är ingen extrastor variant heller, alla i affären såg ungefär lika stora ut. I hans pappas kombi får den bättre plats, och en passagerare (Som inte har superlånga ben) får plats som vanligt.
 
Sv: Barnvagnar?

Vi har ingen köpt än, men båda är överrens om Knorr Nizza. Enda vagnen som föll oss i smaken helt enkelt. Dock kommer vi INTE köpa en splirrans ny även om Knorren är relativt billig ny.

Ang Bugaboo. Läste ett test från 2006 att den var en utav de sämsta. Den var så kass att testet ej kunde genomföras. Fast nu har du ju inte skrivit vilket av Bugaboos märken du kollade på. Denna vagn hette Cameleon. Dom kan ju ha bättrat sig. Det vet jag inget om.
 
Sv: Barnvagnar?

Vad är det för bil ni har förresten?

Det kan vara något att tänka på, det här med större bilstol senare. Jag trodde verkligen inte att min bil skulle vara för trång för en bakåtvänd bilstol, men det är den. Och dom ska ju hänga med i ganska många år..
 
Sv: Barnvagnar?

Bilen är viktig. stol vagn barn + kassar , kanske någon som följer med. Man tänker ofta efteråt. Försent då
Jag vet innan vi köpte stor bil hade vi en saab 900 halv kombi.
dotter på 17 mån, tvillingar nyfödda.
Tvilling vagn ljul på taket insats där bak, två barnstolar baksätet, en stol i framsätet.
Jag där bak , Mannen som körde , hund , och kassar påsar väskor. DET fungerade inte alls
köpte ny bil
 
Sv: Barnvagnar?

Vi skaffade vagn tidigt :D eller ja vi mer eller mindre fick en Teutonia av min kusin. De har haft den till två barn och den är jättefin fortfarande. Tipset jag fick av honom var iaf att det dummaste de gjort va att köpa denna första vagnen ny och dyr, för det va ändå så pass kort tid man använde den. Bättre att köpa en ny och bra sittvagn som är mkt nättare sen.

Tips två va just att den ska vara lätt och smidig, det är tungt och krångligt nog i början att åka o handla med sin bebis. Så att vagnen är lätt och smidig, både att köra, fälla ihopa och sätta in i bilen är ett måste :)
 
Sv: Barnvagnar?

Hur lång tid använder ni barnvagnen ???
vad har jag tänkt med min barnvagn. Var promenerar jag??
Plan asvalt i storstad eller på landet?
stora hjul små hjul?? 3 hjulingar mm
tänk på allt
Jag kollade lite på de olika barnvagnarna som ni skrivit här. Blkandannat hjulen ,
min dotter köpte en brio duo med stora luft däck och vändbart underede. Helt kanon bra vagn
 
Sv: Barnvagnar?

Till David hade vi en Brio kombi. Den var bra men dock stor, tung och otymplig. Vi bytte ganska fort till en ren sittvagn för Brion var helt enkelt för klumpig.
När jag väntade Ellen sålde jag Brion och köpte en Bugaboo Cameleon. Den var faktiskt otroligt bra. Jag har varit supernöjd med den. Lätt, smidig och väldigt enkel att manövrera. grusvägar funkar bra också. Det enda framhjulen hade problem med var snömodd men numera går det ju att köpa lufthjul och montera fram ockå om man vill. Tar lite plats i bilen.
Jag sålde dock buggisen i somras och köpte en Maclaren techno Xt istället. Nu när Ellen är så stor behövde hon en vagn som tar extremliten plats i bilen då hela skuffen är full med hundar ;)
 
Sv: Barnvagnar?

Man kanske skall byta bil. Det tar alltid mycke plats med barn. sedan skall det vara stor stol mm
Vi köpte en stor crysler buss när vi hade 4 små barn + 1 rottweiler hund

Fast vi har ingen lust att låna på oss massa pengar och skaffa oss fler utgifter för en större bil nu när vi ska vara föräldralediga i minst två år och ändå sänker våra inkomster rätt rejält.

Då anpassar jag mig hellre så vi kan använda vår fullt funktionsdugliga och fungerande bil som både är billig i drift och avbetald!
 
Sv: Barnvagnar?

jag hade satsat på en stadig vagn så barnet går att lämna ute sovandes.... jag gillar min teutonia mistral sport (sittvagn) som man kan ha liggdel/mjuklift till.... lättkörd men regäl.... Liknande är emmaljunga cerox sport och Brio nova sport tror jag.... ungefär likadana vagnar.... toppen genom hela vagn-åldern!!!

Har fingrat lite på Teutonia Mistral också. Gillar idén med sittvagn som man har liggdel till. Verkar smidigt!

Vill kunna bära med mig liggdelen som sagt och det är ju enklare med en lös än en som sitter fast!
 
Sv: Barnvagnar?

Ang Bugaboo. Läste ett test från 2006 att den var en utav de sämsta. Den var så kass att testet ej kunde genomföras. Fast nu har du ju inte skrivit vilket av Bugaboos märken du kollade på. Denna vagn hette Cameleon. Dom kan ju ha bättrat sig. Det vet jag inget om.

Vi har kollat på Bugaboo Cameleon jag läste också testet. Tydligen är de ombyggda nu.
Det var ett hjul som gått sönder vid testet.
Det ska vara åtgärdat.
 
Sv: Barnvagnar?

Vad är det för bil ni har förresten?

Det kan vara något att tänka på, det här med större bilstol senare. Jag trodde verkligen inte att min bil skulle vara för trång för en bakåtvänd bilstol, men det är den. Och dom ska ju hänga med i ganska många år..

Vi har en peugeot 106 :)

Vi har kört kompisars barn i barnstol och det funkar bra. Vi har till och med åkt fyra vuxna + barn och packning i den 20 mil en gång. Det var trångt men det gick.

Vi vill se vad vi får för ekonomi som föräldralediga och ev. börjar fundera på ny bil om ett halvår - år!

Vi åker inte så mycket att det känns nödvändigt att investera i en stor bil från start!

Och det är absolut inte BARA på grund av bilen jag vill ha en liten vagn. Vi åker mest kommunalt ändå och vill ha en smidig, lätt och enkel vagn!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Vi behöver byta vagn. Har en bugaboo men den har ingen fjädring så bebis blir sur så fort man kör på nåt annat än asfalt, och vi går...
2
Svar
23
· Visningar
3 864
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Bada med häst
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp