Barnvagnar

Status
Stängd för vidare inlägg.

Meibla

Trådstartare
Har börjat kika lite smått på barnvagnar, men det finns ju hur många som helst att välja mellan. :crazy:

Ni får jättegärna berätta vilken vagn ni bestämde er för och vad ni tycker om den.
 
Sv: Barnvagnar

vi ville ha en regäl och stadig sittvagn med mjuklift. med handtag som går att vända.... så det blev en emmaljunga cerox. Tittade även på teutonia mistral men den var mindre och såg inte lika vädertålig ut.... emmaljunga city cross med liggkorg hade annars varit ett självklart val för oss men den har ej vändbart handtag.
 
Sv: Barnvagnar

Följande redogörelse skrev jag till en kompis för inte så länge sen. Du får gärna ta del av denna (sorry att radbrytningen blir lite knäpp):

Bland liggvagnarna finns kombivagnar och duovagnar. I en kombivagn
ligger
bebisen i själva vagnen men man kan göra om den till både sitt- och
liggläge. I en duovagn byter man ut vagnsdelen beroende på om man vill
ha
sittvagn eller liggvagn. Men båda vagnarna funkar bäst som liggvagn
(och
liggvagn använder man ju inte så länge).

Istället för en liggvagn kan man då göra som vi, köpa en sittvagn med
en
gång, en sittvagn som man dock kan ha i fullt liggläge, d v s fälla
ryggstödet helt bakåt.

I en Sittvagn med fullt liggläge slipper man byta ut delarna och den
är inte
heller så tung som en kombivagn är (om ni fortfarande bor i lägenhet
när ni
får barn ska ni definitivt INTE skaffa kombivagn...!).
I sittvagn med liggläge ligger barnet istället i en lift, antingen
hårdlift
eller mjuklift. Hårdlift är tyngre och hårdare än mjuklift och för min
del
har jag inte fattat varför man skulle välja en hårdlift - möjligtvis
har jag
hört att hårdlift är bättre på sommaren och mjuklift bättre på vintern
(vår
är fordrad).

Vår vagn heter Brio Nova (med vändbart teleskophandtag och
off- road
däck) och vi är jättenöjda. Den är jättelätt att köra, och rullar
nästan av
sig själv i uppförsbacke, även om den är lite tung att lyfta in i
bilen (men
det gör man ju inte så ofta). Vi köpte mjukliften av annat märke,
Carena.
Den är minst lika bra men hälften så dyr som Brios mjuklift.
Mjukliften har
varit kanon, eftersom man kan bära med sig en sovande bebis utan att
hon
märker det.

Emmaljunga kallar inte sina vagnar för duo eller kombi, utan kallar
dem Duo
Combi (bara för att förvirra). Vi var väldigt inne på en som hette
Emmaljunga Crossway, vilket var motsvarigheten till Brio Nova.
Den är tydligen utbytta i 2006:orna och heter tydligen City Cross nu.
Jag kan avråda från att köpa en Emmaljunga Edge, då jag har hört från
flera
håll att de är jättetunga.

Emmaljunga är något billigare än Brio (nån tusenlapp). Det beror på
att Brio
har fler valmöjligheter vad gäller hjul och handtag etc.
Emmaljunga är även känt för att ha fler fel än Brio. Jag gillade Brio
bättre
eftersom de hade skönare handtag och varukorgen var större (dock har
just
Brio Nova rätt liten varukorg, något jag redan irriterat mig lite på)
och
dessutom var Brio betydligt mer lättgungad än Emmaljunga.

Teutonia har minst varukorg av de tre stora märkena och ännu mer
obekvämt
handtag och därför tittade vi inte alls på Teutonia.

Buggabo är det hippaste märket och går tydligen hett på Östermalm. Den
är
dyr men snygg och smidig inne i stan med trånga hissar har jag hört.

Vidare kan jag varmt rekommendera att köpa ett babyskydd av märket
Acta
Gracco Autobaby med bas (nästan nödvändigt i Volvo då Volvo har
kortare
säkerhetsbälten än andra bilar, och denna och Volvos eget babyskydd
passar).
Man kan lyfta ur hela babyskyddet med sovande bebis ur bilen och låta
basen
vara kvar. Rekommenderar även Baby Björn Active bärsele, som sagt.
 
Sv: Barnvagnar

Vi köpte en emmaljunga duo edge, känner att den inte var värd det dyra priset, stor och klumpig. Dock väldigt bra i detta vädret då den är stabil och tar sig fram bra.
Ska nog köpa en quinny framåt sommaren då Linn ska använda sittvagn. Dock sitter de framåtvända i en sådan, men ska överväga det ändå :)
 
Sv: Barnvagnar

tack för svaren. Ska kolla vidare på dom vagnarna.

Vad kostar dom på ett ungefär? Med tanke på att studielånet inte är så mkt.. så ja.. :crazy: bryr mej inte så mkt om priset iofs, men den behöver helst inte kosta 6-7000:-
 
Sv: Barnvagnar

min cerox kostade 6558 kr med mjuklift, vindskydd och skötväska. Det är en 2006:a!
Själva sittvagnarna brukar kosta ca 4500-5000(brio, emmaljunga, teutonia) sen köper man till mjuklift och sånt.... Emmaljunga är nog i regel billigast... i alla fall där jag bor. Glöm inte att det är bra andrahandsvärde så man får i regel tillbaka hälften eller mer då man säljer vidare :)
 
Sv: Barnvagnar

Jo. Inför "omköpet" när Eskils vagn gick sönder provade jag ALLT. Och inget slår Urban Jungle. Superlätt, går att svänga 360 grader med ett finger, oslagbar mellan trånga affärshyllor, enkel att fälla ihop och tar liten plats, hur smidig som helst. Vi köpte vår begagnad i närmast nyskick för 3000:-
 
Sv: Barnvagnar

köpte en vagn av en arbetskamrat för 600 kr, den har massa år på nacken men är snygg, nya däck och lätt att köra (tar dock upp hela platsen i bagageluckan men men). Ska som det ser ut nu bara använda den i 3-4 mån sen flyttar vi till USA och vill nog inte riktigt släpa med den dit...

Vagnarna är allt för dyra och allt för överdesignade och att dom säljs UTAN däck :eek: är skam!!!
 
Sv: Barnvagnar

Mulles_matte skrev:
Med tanke på att studielånet inte är så mkt.. så ja.. :crazy: bryr mej inte så mkt om priset iofs, men den behöver helst inte kosta 6-7000:-

Varför ska du köpa en ny vagn? Man hinner knappast slita ut dem! Det finns så mycket roligare saker att lägga tusenlapparna på :) kolla in på blocket tex :idea:
 
Sv: Barnvagnar

Min edge gick på 7500 med sportchassit.
Håller med silverkedjan, kolla på blocket.se!
 
Sv: Barnvagnar

Silverkedjan skrev:
Varför ska du köpa en ny vagn? Man hinner knappast slita ut dem! Det finns så mycket roligare saker att lägga tusenlapparna på :) kolla in på blocket tex :idea:

Så långt har jag faktiskt inte tänkt :crazy: Tack för tipset!
 
Sv: Barnvagnar

Jag tror vår Brio Nova kostade 5900 eller kan det ha varit 6900 inkl vändbart teleskophandtag, off-roaddäck (de dyraste...), regnskydd samt Carena mjukliften.

Vi insåg att det inte skulle bli någon mycket bättre affär om vi köpte en begagnad, för vi ville ha en som var max 2 år gammal och de kostade ändå rätt mycket pengar och tredjehandsvärdet bedömde vi till väldigt lite. Därför satsade vi istället på att köpa en svart vagn eftersom det skulle passa så många som möjligt när vi säljer den vidare. Tror inte på att köpa en massa spacade färger, det blir snabbt omodernt och svårsålt.
 
Sv: Barnvagnar

Jag undviker massa konstiga färger så mkt det går, föredrar svart.
men 5900:- är inte så farligt, Ska kika vidare på den.
 
Sv: Barnvagnar

Nån som har nån erfarenhet av MODI Classic vagnarna? Hittade massa billiga på nätet :D men kan vara en fördel att höra vad andra har att säga om dom innan man köper en.
Iofs så var dom rätt billiga.. 2450:- inkl massa saker.. passade min studentbudget väldigt bra, men det får gärna vara lite kvalite på det jag köper... och då betalar jag hellre en tusenlapp eller två mer för en vagn som verkligen håller.

Så om ni vet nåt om dom.. för/nackdelar?
 
Sv: Barnvagnar

Som sagt, det kan ha varit 6900:- (väldigt osäker). Vi köpte vår på Babyland, det är en 2005:a och vi köpte den precis innan 2006:na kom (dock ej på rea).
 
Sv: Barnvagnar

aha.. ska kolla på dom iaf :) Priset är rätt oväsentligt, bara den är bra.
 
Sv: Barnvagnar

För min del är det bara Teutonia som gäller, jag har en Rocky som jag älskar för den får plats i min lilla Golf och den är lätt att styra och att handtagen skulle vara osköna håller jag inte med om dessutom går all klädsel att ta av och tvätta upp så vagnen ser i princip ut som ny och nu är vi inne på andra barnet och vagnen har hängt med överallt och även stått i stallet när den ej användes (och ni kan ju gissa hur den såg ut då :angel: ) Men efter tvätt och avtorkning så ser den som sagt ut som ny igen. Och kanske det bästa av allt var priset jag köpte från tyskland och beställde den på nätet till halva priset mot vad jag hade fått ge i sverige och då fick jag den hemlevererad till dörren utan att betala en krona i frakt.
 
Sv: Barnvagnar

Kan förresten tillägga att det var Zoya här på forumet som tipsade mig om Brio Nova och det var därför vi började titta på dem, och jag får tacka väldigt mycket för det tipset! :)
 
Sv: Barnvagnar

ulda skrev:
Kan förresten tillägga att det var Zoya här på forumet som tipsade mig om Brio Nova och det var därför vi började titta på dem, och jag får tacka väldigt mycket för det tipset! :)

Det var så lite så! :)

Synd att ingen tipsade mig när vi skulle välja... så vi valde ju den opraktiska Brio kombin. Trevlig när bebisen är liten och bara ligger och sover men totalt (nästan) oanvändbar senare :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag kikar efter en joggingvagn med två sittplatser. Har ni någon erfarenhet? Thule verkar ju ha bra grejer vad jag förstår, men det...
Svar
16
· Visningar
743
Småbarn Jag har nyligen valt att hjälpa en familj med dålig ekonomi med kläder till deras lilla dotter. Jag kan ju inte köpa hur mkt som helst...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 242
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 921
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 539
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Aggressiv/rädd hund
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp