Barnvagnar

HeleneK

Trådstartare
Det måste vara fler än jag som känner sig vilse i barnvagnsdjungeln.
Här kan vi hjälpa varandra med tips och råd.

För min egen del letar jag efter en duovagn samt babyskydd.
- Den ska vara enkel att fälla ihop, då jag kommer ha den i bil en hel del.
- Viktigare att den funkar på grus och ojämnt underlag än i city.
- Sambon är lång (194 cm) och den måste funka för honom också.
- Vi kan förvänta oss ett långt barn då både jag och sambo är över medellängd.
- Har hundbur i bagageutrymmet som tar upp halva utrymmet, så den får inte vara för bred.

Jag har tittat på Britax Smile 2 som vunnit bäst i test. Den verkar passa våra behov samt budget. Någon som har några tankar om den?

Vi kollade också på Britax Smile 2! Väntar första barnet så ingen av oss har koll på barnvagnar alls. Vi har också hundbur som tar upp en stor del av bagageutrymmet och min man är en bra bit längre än mig och då ska ju tydligen knäledshandtag vara bäst. Dessutom har den fått bra betyg i recensioner.

Det blev dock inte den eftersom vi båda två från början haft siktet inställt på en retrovagn men fått ge upp det för att vi helt enkelt inte hittade någon som kunde få plats i bilen, så ingen av oss kände att varken Britax Smile eller någon av de andra "moderna" vagnarna vi tittade på kändes riktigt rätt (lyxproblem, jag vet :p ). Till slut bestämde vi oss för Trille Viper 4s, men när vi jämförde priser i olika butiker online hittade vi istället Turran Silver Duo, som ser ut som en retrovagn men som med lite trix borde få plats i bagaget. Så nu har vi beställt en sån och hoppas på det bästa! :up:

Vi har en Mountainbuggy Terrain som är klockren att köra i oländig terräng för långa människor, men den tar mycket plats. Bättre väghållning på lera, snö och grus än min bil :p.

Trehjulingar är mycket mer lätthanterliga än fyrhjulingar tycker jag

- Har hundbur i bagageutrymmet som tar upp halva utrymmet, så den får inte vara för bred.

Jag har tittat på Britax Smile 2 som vunnit bäst i test. Den verkar passa våra behov samt budget. Någon som har några tankar om den?

Inga tanka rom just den men vi har en Babyjogger City Elite med Deluxe liggdel som verkar fylla alla dina krav. Vi är supernöjda. Båda är 185cm långa men min kusin på 214cm provkörde den med utan problem. Riktigt lång liggdel, enorm sittdel som får ta 35kg och bästa suffletten på marknaden. Stort plus för att liggdelen kommer väldigt högt upp. Klarar både grus och skogsstigar. Superenkel att fälla ihop och får enkelt plats bredvid hundburen.

Vid långresa klickar vi av hjulen så får vi även plats med väskor i bagaget.

Vi har en Brio Smile som väl är föregångaren till Britax Smile. Jag upplever att sittdelen är kort, min son på 2 år är medellång och börjar se stor ut i den. Det visste vi iofs innan vi köpte vagnen och jag tror inte att vi kommer att använda den så jättelänge till men det kan vara bra att veta, framförallt om man har långa gener. Den tar dessutom mycket plats på längden i bilen, går bara in på bredden i vår bmw 5-serie kombi.

Generellt är jag nöjd med vagnen men har en detalj som jag inte gillar. När man vänder sittdelen framåt blir vagnen ganska baktung. Jag åker en hel del stadsbuss och får hålla vagnen i ett järngrepp när bussen bromsar och kränger, annars kan den lätt välta. Den var betyldigt bättre balanserad med liggdel och sittdelen bakåtvänd.

Jag har två barn som är 5 och 2,5 år och såhär i efterhand kan jag inte riktigt se poängen med att ha en duovagn först.

När barnen blev lite större köpte vi en babyjogger och den är verkligen super.

Det är en framåtvänd trehjulig vagn som kan fällas ner ända till liggläge. Högt handtag som passar både mig och min man som är långa. Superlätt att fälla ihop, tar minimalt med plats, men den är ändå stabil. Punkteringsfria lufthjul.

Bästa vagnen!

Inga tanka rom just den men vi har en Babyjogger City Elite med Deluxe liggdel som verkar fylla alla dina krav. Vi är supernöjda. Båda är 185cm långa men min kusin på 214cm provkörde den med utan problem. Riktigt lång liggdel, enorm sittdel som får ta 35kg och bästa suffletten på marknaden. Stort plus för att liggdelen kommer väldigt högt upp. Klarar både grus och skogsstigar. Superenkel att fälla ihop och får enkelt plats bredvid hundburen.

Den funderade vi på men den föll på att sittdelen inte är vändbar, vilket verkligen var ett måste för oss. Men som framåtvänd sittvagn verkar den grym :)

Har haft en Brio Smile, men sålde den då jag ledsnade på att man inte kunde fälla den i "ett stycke". Det går att fälla ihop den om sittdelen är framåt, men blir otroligt otymplig då! Min dotter är 1,5 år (77 cm och 10kg) men tyckte att hon redan då växt ur den, då utrymmet mellan bygeln och ryggen är väldigt tight.

Kan rekommendera Brio Go annars, super smidig att fälla ihop, ergonomiskt handtag och finns även country däck att köpa till om man vistas mycket på landet. :)

Jag älskar vår babyjogger city versa gt! Enda nackdelen är att den är lite tung :/
Även urban jungle har jag varit nöjd med, men den har mest fått vara hemmavagn pga storleken och att den inte är vändbar

Hade jag varit i vagnköpartankar idag hade jag velat ha en kronan city :love: Eller en sulky s.. Eller kanske båda :angel:

Vi har en brio smile och är jättenöjda med den. Den är lättkörd och smidig. Jag kan tycka att den är lite kort i ryggen vid liggläge bara. Min ettåring på 79cm har inte jättestor marginal mellan huvudet och vagnen.
Vi har en Toyota avensis och har haft en mim vario cage stlL till hunden och det har funkat om man ställer vagnen på högkant brevid. Man får sätta sittdelen framåt innan man viker ihop den bara så blir den kompakt. Jag hade svårt att hitta en vagn som blev mindre när den viks ihop än smilen.

Gillar vår Smile men jag tycker den är mer en stadsvagn, den har inte tillräckligt bra stötdämpning för skogen. Jag hade hellre kollat trehjuling då.

Jag har en Smile för stan, en Brio Happy i stallet och en Babyjogger mini zip i bilen. Alla behov täckta ;)

Jag har blivit varnad för att trehjuling vagnar inte klarar terräng så bra, har även sett exempel på detta. Så 4 hjul är ett krav för mig.

Om jag skulle ha köpt nån mer vagn (kommer inte att ske men har viss erfarenhet efter tre barn och några olika vagnar ) så hade jag lätt satsat på en Emmaljunga Viking eller Superviking. Vi har haft två Emmaljunga o de har varit superbra o Viking/ Superviking verkar som jättebra modeller.

Gillar vår Smile men jag tycker den är mer en stadsvagn, den har inte tillräckligt bra stötdämpning för skogen. Jag hade hellre kollat trehjuling då.

Jag har en Smile för stan, en Brio Happy i stallet och en Babyjogger mini zip i bilen. Alla behov täckta ;)
Vad har du för däck på den?
Jag har förstått det som att punkteringsfria är skumpigare än luft.

Väntar första barnet och vi har beställt en Adamex Barletta. Det är en vild chansning eftersom vi bara har sett den på bild/video, men är det skräp får vi väl akutköpa ngt annat. Vägde mellan denna och Trille viper och Brio Smile, men jag gillade utseendet på denna mer. Plus att det prismässigt hade sina fördelar och att man kunde välja till matchande babyskydd som går att klicka fast i chassit (inkl isofixbas till bilen). På pappret är den riktigt prisvärd, får dock se hur den känns att köra när vi får hem den..!

Jag har blivit varnad för att trehjuling vagnar inte klarar terräng så bra, har även sett exempel på detta. Så 4 hjul är ett krav för mig.

Stämmer ej. Äkta terrängvagnar är trehjuliga ;).

http://ep.yimg.com/ay/albee-baby/mountain-buggy-terrain-3-0-stroller-solus-26.jpg
mountain-buggy-terrain-3-0-stroller-solus-26.jpg

Liknande trådar

Övr. Barn Inför sonens ankomst köpte vi en begagnad barnvagn av en kompis, Teutonia Mistral S. Den har funkat helt okej i snart 9 månader men den...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 232
Senast: Anemone
·
Anläggning Jag går i tankarna på att köpa häst igen och undersöker möjligheten att ha dem hemma på gården. Vi har en väldigt stor gammal...
Svar
3
· Visningar
2 826
Senast: Fideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama