Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag reagerade på samma sak när vi fick hem och monterade vår vagn (Brio Go) men insåg senare att det hade med dämpningen att göra och det var inget jag någonsin reagerade på när vi väl använde vagnen med bebis i.
Det man ska tänka på bara med en sådan vagn är att det ju blir betydligt tyngre med ett barn i, redan när de är runt 1 väger de ju ca 10-12 kg, samt att det blir otympligt t ex på stan och rar stor plats i bilen etc. Ska man mest gå på grusvägar etc är de ju dock outstanding.Nu har vi vart och kikat en vända på barnvagnar och kunnat klämma och känna på många olika märken! Skönt med stort utbud i vår närmsta stora stad iaf
Vi tyckte att väldigt många vagnar kändes glappiga i fästet till ligg/sittdelen (märktes mest med liggdelen), hur har ni andra upplevt det? Är det dämpningen som gör det eller vad?
Den vagn vi båda gillade bäst va en Emmaljunga med 4 fasta hjul, jag hade förväntat mig att dom skulle vara tyngre att manövrera men det kändes väldigt lätt faktiskt! Nu var just den vagnen med lufthjul och vi känner att det nog är bättre med solida hjul, så man slipper pumpa eller riskera att få punka.
Man kan ju köpa beg och skaffa en hemmavagn i en bil/stadsvagn också
Det man ska tänka på bara med en sådan vagn är att det ju blir betydligt tyngre med ett barn i, redan när de är runt 1 väger de ju ca 10-12 kg, samt att det blir otympligt t ex på stan och rar stor plats i bilen etc. Ska man mest gå på grusvägar etc är de ju dock outstanding.
Man kan ju köpa beg och skaffa en hemmavagn i en bil/stadsvagn också, och om man köper en rejält stor bäbisvagn kan man ju byta till en smidigare sittvagn när barnet är 1.5 eller så
Vi (läs jag, mannen behövde samla sig lite efter att vi diskuterat namn och babyskydd så snart sitter han väl o andas i en påse .. han tror han ska bli ruinerad innan bebbe kommit ut ens) har tröskat massor med recensioner osv och fastnat för Emmaljunga Viking. Var nån här som hade den, fler som testat?
Och framförallt; vad tycker ni man ska titta efter när man kollar begagnade exemplar?
Det man ska tänka på är väl att den är väldigt liten. Det finns det ju både för och nackdelar med. Lätt att få rum med och packa ihop osv. Men kan ju vara en nackdel om man får ett stort och långt barn. Min svägerska har superviking och deras långe son växte ur den liggdelen i "förtid". Han hade blivit för lång för lilla vikingen väldigt fort.
Annars verkar det vara en väldigt trevlig vagn! Svägerskan tycker att liggdelen på superviking har för kort suflett. Men jag vet inte om det är samma på viking.
Jag har två kompisar som har Viking resp Superviking o de är nöjda. Ingen som haft problemet att barnen vuxit ur dem. Skillnaden är väl att Superviking har rejälare hjul och om man behöver det beror ju på vad man går på för vägar mest. Jag hade lätt köpt nån av dem om jag skulle köpa någon mer vagn (vilket jag inte ska).Vi (läs jag, mannen behövde samla sig lite efter att vi diskuterat namn och babyskydd så snart sitter han väl o andas i en påse .. han tror han ska bli ruinerad innan bebbe kommit ut ens) har tröskat massor med recensioner osv och fastnat för Emmaljunga Viking. Var nån här som hade den, fler som testat?
Och framförallt; vad tycker ni man ska titta efter när man kollar begagnade exemplar?
Vi har en Emmaljunga duo edge med fasta lufthjul. Vi har pumpat 2 gånger på 2 år. Den är väldigt bra att köra, men rätt stor.Nu har vi vart och kikat en vända på barnvagnar och kunnat klämma och känna på många olika märken! Skönt med stort utbud i vår närmsta stora stad iaf
Vi tyckte att väldigt många vagnar kändes glappiga i fästet till ligg/sittdelen (märktes mest med liggdelen), hur har ni andra upplevt det? Är det dämpningen som gör det eller vad?
Den vagn vi båda gillade bäst va en Emmaljunga med 4 fasta hjul, jag hade förväntat mig att dom skulle vara tyngre att manövrera men det kändes väldigt lätt faktiskt! Nu var just den vagnen med lufthjul och vi känner att det nog är bättre med solida hjul, så man slipper pumpa eller riskera att få punka.
Nu har vi köpt en vagn, äntligen!
Det blev en Emmaljunga super nitro från -14. Med sittdel och sen köpte vi en separat mjuklift av ett annat märke (på rea för 299 kr ) att ha i under den tiden en liggdel behövs. Så det blir spännande att se hur den kommer att funka sen när bebisen kommer! Men jag är nöjd hittills iaf
Dock är den lite stor så för att den ska få plats på längden i bagageutrymmet på våran Volvo v60 så får man ta av bakhjulen och vinkla in framhjulen. Vi får se hur jobbigt man tycker att det är eller hur stor roll det spelar. Det som jag funderar över nu är om man ska köpa adapter till babyskyddet....
Vi gillar vår supernitro men den är som sagt stor ihopfälld. För oss har de varit lättast att plocka av ligg eller sittdelen när den ska in i bilen och ställa bredvid chassit.
Blir inte det lite samma sak? Alltså jag tänker mig att det tar lika stor eller större plats?
Jag har ju inte provat förstås så jag kanske bara tänker fel
Det måste vara fler än jag som känner sig vilse i barnvagnsdjungeln.
Här kan vi hjälpa varandra med tips och råd.
För min egen del letar jag efter en duovagn samt babyskydd.
- Den ska vara enkel att fälla ihop, då jag kommer ha den i bil en hel del.
- Viktigare att den funkar på grus och ojämnt underlag än i city.
- Sambon är lång (194 cm) och den måste funka för honom också.
- Vi kan förvänta oss ett långt barn då både jag och sambo är över medellängd.
- Har hundbur i bagageutrymmet som tar upp halva utrymmet, så den får inte vara för bred.
Jag har tittat på Britax Smile 2 som vunnit bäst i test. Den verkar passa våra behov samt budget. Någon som har några tankar om den?