Barnvagnar

Jag reagerade på samma sak när vi fick hem och monterade vår vagn (Brio Go) men insåg senare att det hade med dämpningen att göra och det var inget jag någonsin reagerade på när vi väl använde vagnen med bebis i.

Jag reagerade på samma sak när vi fick hem och monterade vår vagn (Brio Go) men insåg senare att det hade med dämpningen att göra och det var inget jag någonsin reagerade på när vi väl använde vagnen med bebis i.

Okej, det är bra att veta :) så kan man tänka på det nästa gång vi kollar. Min sambo säger att han måste plugga på om barnvagnar först - det finns ingenting i hans värld som heter att man bara köper på chans - man måste ju ha det som är BÄST liksom! ;) Att köpa en ny säng för oss var ett ganska omfattande projekt, kan man säga :angel:
Menmen, det brukar faktiskt bli skitbra, så man får stå ut lite :p

Fördelen med luftdäck är fjädringen, plastdäck äter gärna grus dvs det trycks in massa grus i hjulen som förstör dem. Och förstör golv om man kör in vagnen hemma.

Jag har luftdäck i modell terräng på min med fyra fasta däck. I vintras i slöslasket kunde jag ändå köra in vagnen, den släppte slasket på nolltid och sen kunde vi rulla den runt i huset utan att golvet ens blev smutsigt.

Nackdelen med fyra fasta är att se vagnarna oftast är breda, kräver mer plats i bilen (otympliga att lyfta i) och man måste häva för att svänga. Men barnen sover oftast väldigt bra i de och de är stabila.

Nu har vi vart och kikat en vända på barnvagnar och kunnat klämma och känna på många olika märken! Skönt med stort utbud i vår närmsta stora stad iaf :)

Vi tyckte att väldigt många vagnar kändes glappiga i fästet till ligg/sittdelen (märktes mest med liggdelen), hur har ni andra upplevt det? Är det dämpningen som gör det eller vad?

Den vagn vi båda gillade bäst va en Emmaljunga med 4 fasta hjul, jag hade förväntat mig att dom skulle vara tyngre att manövrera men det kändes väldigt lätt faktiskt! Nu var just den vagnen med lufthjul och vi känner att det nog är bättre med solida hjul, så man slipper pumpa eller riskera att få punka.
Det man ska tänka på bara med en sådan vagn är att det ju blir betydligt tyngre med ett barn i, redan när de är runt 1 väger de ju ca 10-12 kg, samt att det blir otympligt t ex på stan och rar stor plats i bilen etc. Ska man mest gå på grusvägar etc är de ju dock outstanding.
Man kan ju köpa beg och skaffa en hemmavagn i en bil/stadsvagn också, och om man köper en rejält stor bäbisvagn kan man ju byta till en smidigare sittvagn när barnet är 1.5 eller så

Man kan ju köpa beg och skaffa en hemmavagn i en bil/stadsvagn också

Sa har vi gjort, hemma har vi en Emmaljunga city cross och den kompletterade vi med en Quinni zapp xtra för att ha när vi handlar och sant. Bada vagnarna används fortfarande till 2aringen även om hon mest gar själv nu. Vi har ocksa komletterat med ett billigt begagnat Emmaljunga nitro chassi, da kan vi använda samma sittdel men fa en smidigare vagn med svängbara hjul. Quinnin har fördelen att det gar att ha sittdelen mot sig, men det är ingen vagn som är skön att köra längre stunder eller när vägen är minsta ojämn.

Vi har också bilvagn, man tror innan att man kommer orka släpa i och ur men nä, då skiter man i att stanna och handla istället. Man bär bebisen måååånga timmar per dygn ändå.

• Gilla
Reactions: ako
Det man ska tänka på bara med en sådan vagn är att det ju blir betydligt tyngre med ett barn i, redan när de är runt 1 väger de ju ca 10-12 kg, samt att det blir otympligt t ex på stan och rar stor plats i bilen etc. Ska man mest gå på grusvägar etc är de ju dock outstanding.
Man kan ju köpa beg och skaffa en hemmavagn i en bil/stadsvagn också, och om man köper en rejält stor bäbisvagn kan man ju byta till en smidigare sittvagn när barnet är 1.5 eller så

Bra tips! Ska kolla med på det, och testa vagnar med vikt i också!

Vi (läs jag, mannen behövde samla sig lite efter att vi diskuterat namn och babyskydd så snart sitter han väl o andas i en påse :D.. han tror han ska bli ruinerad innan bebbe kommit ut ens) har tröskat massor med recensioner osv och fastnat för Emmaljunga Viking. Var nån här som hade den, fler som testat?

Och framförallt; vad tycker ni man ska titta efter när man kollar begagnade exemplar?

Vi (läs jag, mannen behövde samla sig lite efter att vi diskuterat namn och babyskydd så snart sitter han väl o andas i en påse :D.. han tror han ska bli ruinerad innan bebbe kommit ut ens) har tröskat massor med recensioner osv och fastnat för Emmaljunga Viking. Var nån här som hade den, fler som testat?

Och framförallt; vad tycker ni man ska titta efter när man kollar begagnade exemplar?

Det man ska tänka på är väl att den är väldigt liten. Det finns det ju både för och nackdelar med. Lätt att få rum med och packa ihop osv. Men kan ju vara en nackdel om man får ett stort och långt barn. Min svägerska har superviking och deras långe son växte ur den liggdelen i "förtid". Han hade blivit för lång för lilla vikingen väldigt fort.

Annars verkar det vara en väldigt trevlig vagn! Svägerskan tycker att liggdelen på superviking har för kort suflett. Men jag vet inte om det är samma på viking.

Det man ska tänka på är väl att den är väldigt liten. Det finns det ju både för och nackdelar med. Lätt att få rum med och packa ihop osv. Men kan ju vara en nackdel om man får ett stort och långt barn. Min svägerska har superviking och deras långe son växte ur den liggdelen i "förtid". Han hade blivit för lång för lilla vikingen väldigt fort.

Annars verkar det vara en väldigt trevlig vagn! Svägerskan tycker att liggdelen på superviking har för kort suflett. Men jag vet inte om det är samma på viking.

Har läst att sufletten ska vara bra på viking jämfört med en del andra. Själv står jag liksom bara o drar i dem o tänker att "jaha den är väl lagom antar jag" :o:D Nybörjare vet du, haha.
Vi är inte så jättelånga men jag är över medellängd, 170 respektive 182 cm. Smidighet är viktigt just för att vi har familjen utspridd över Sverige och kommer åka en del och behöver kunna packa med vagnen hyfsat lätt och ändå få plats med lite bagage. Men känns ju surt om de växer ur den förstås..

@Halali
Många väljer att komplettera/byta vagn när barnen är runt 1 -1,5 år till/med en sittvagn med fullt liggläge.
Sittvagnar är ofta väldigt mycket smidigare att fälla ihop och tar mindre plats i bilen. Super smidigt med sittvagn om man vill ha en "bil vagn".
De populäraste är väl bland annat Kronan Sulky/ Sulky S, Cresent Compact Air och Emmaljungas senaste. :)

Tillägg.
När du köper begagnat, kolla efter mögel först och främst. Men annars, kolla hjulen, ryggplattan, handtaget och suffletten, det är väl det som slits mest eller som kan vara i behov av byte. :)

Jag har två kompisar som har Viking resp Superviking o de är nöjda. Ingen som haft problemet att barnen vuxit ur dem. Skillnaden är väl att Superviking har rejälare hjul och om man behöver det beror ju på vad man går på för vägar mest. Jag hade lätt köpt nån av dem om jag skulle köpa någon mer vagn (vilket jag inte ska).

Nu har vi vart och kikat en vända på barnvagnar och kunnat klämma och känna på många olika märken! Skönt med stort utbud i vår närmsta stora stad iaf :)

Vi tyckte att väldigt många vagnar kändes glappiga i fästet till ligg/sittdelen (märktes mest med liggdelen), hur har ni andra upplevt det? Är det dämpningen som gör det eller vad?

Den vagn vi båda gillade bäst va en Emmaljunga med 4 fasta hjul, jag hade förväntat mig att dom skulle vara tyngre att manövrera men det kändes väldigt lätt faktiskt! Nu var just den vagnen med lufthjul och vi känner att det nog är bättre med solida hjul, så man slipper pumpa eller riskera att få punka.
Vi har en Emmaljunga duo edge med fasta lufthjul. Vi har pumpat 2 gånger på 2 år. Den är väldigt bra att köra, men rätt stor.

Nu har vi köpt en vagn, äntligen! :D

Det blev en Emmaljunga super nitro från -14. Med sittdel och sen köpte vi en separat mjuklift av ett annat märke (på rea för 299 kr ;)) att ha i under den tiden en liggdel behövs. Så det blir spännande att se hur den kommer att funka sen när bebisen kommer! Men jag är nöjd hittills iaf :)

Dock är den lite stor så för att den ska få plats på längden i bagageutrymmet på våran Volvo v60 så får man ta av bakhjulen och vinkla in framhjulen. Vi får se hur jobbigt man tycker att det är eller hur stor roll det spelar. Det som jag funderar över nu är om man ska köpa adapter till babyskyddet....

Nu har vi köpt en vagn, äntligen! :D

Det blev en Emmaljunga super nitro från -14. Med sittdel och sen köpte vi en separat mjuklift av ett annat märke (på rea för 299 kr ;)) att ha i under den tiden en liggdel behövs. Så det blir spännande att se hur den kommer att funka sen när bebisen kommer! Men jag är nöjd hittills iaf :)

Dock är den lite stor så för att den ska få plats på längden i bagageutrymmet på våran Volvo v60 så får man ta av bakhjulen och vinkla in framhjulen. Vi får se hur jobbigt man tycker att det är eller hur stor roll det spelar. Det som jag funderar över nu är om man ska köpa adapter till babyskyddet....

Vi gillar vår supernitro men den är som sagt stor ihopfälld. För oss har de varit lättast att plocka av ligg eller sittdelen när den ska in i bilen och ställa bredvid chassit.

Vi gillar vår supernitro men den är som sagt stor ihopfälld. För oss har de varit lättast att plocka av ligg eller sittdelen när den ska in i bilen och ställa bredvid chassit.

Blir inte det lite samma sak? Alltså jag tänker mig att det tar lika stor eller större plats?

Jag har ju inte provat förstås så jag kanske bara tänker fel :D

Blir inte det lite samma sak? Alltså jag tänker mig att det tar lika stor eller större plats?

Jag har ju inte provat förstås så jag kanske bara tänker fel :D

De tar lika stor plats men lättare att klicka av sittdelen än hjulen tycker jag. Särskilt när hjulen är smutsiga och blöta. Och så kan man stoppa matkassarna i sittdelen och i varukorgen.

Sonen börjar växa ur sin Brio Smile så jag kollar på Emmaljunga (kanske lite för att jag är vagngalning också). Så jävla snygg med nya loungedäcken :love:

men iaf, nån som har supernitro/superviking och kan ge omdöme om hur de är för längre barn? (83 cm) Gillar barnen den ergonomiska sitsen på superviking? och hur är gunget i de?

Jag har köpt en pansarvagn (Emmaljunga Mondial de Luxe med Classic chrome-chassi). Om den känns för klumpig när vi är iväg så kompletterar jag med något mindre och smidigare.

Bor på egen gård med gångavstånd till förskola och skola tom åk 6 så den lär passa bra här hemma :)

Köpte begagnad till finfint pris och har kompletterat med adapter till det babyskydd vi kommer köpa.

Den får utan vidare plats i bilen (Skoda Superb kombi) och är inte krånglig att fälla ihop (har övat :angel: ).

Det måste vara fler än jag som känner sig vilse i barnvagnsdjungeln.
Här kan vi hjälpa varandra med tips och råd.

För min egen del letar jag efter en duovagn samt babyskydd.
- Den ska vara enkel att fälla ihop, då jag kommer ha den i bil en hel del.
- Viktigare att den funkar på grus och ojämnt underlag än i city.
- Sambon är lång (194 cm) och den måste funka för honom också.
- Vi kan förvänta oss ett långt barn då både jag och sambo är över medellängd.
- Har hundbur i bagageutrymmet som tar upp halva utrymmet, så den får inte vara för bred.

Jag har tittat på Britax Smile 2 som vunnit bäst i test. Den verkar passa våra behov samt budget. Någon som har några tankar om den?

Vi har en Mountain Buggy Terrain.
Vi fick tyvärr inte chansen att använda den eftersom vi förlorade Filippa. Tack och lov så väntar vi syskon till henne:love:

Men vi ville ha en rejäl vagn som även går att ha som joggingvagn. (Svågern och svägerskan har en som dom är toknöjda med, så vi köpte den på inrådan av dem)
Men vi kommer köpa en "finvagn" också, som inte ska användas på alla skitiga grusvägar här hemma. Blir troligtvis en Kronan duo s, tycker den är tokfin och jag gillar de svängbara hjulen.

Liknande trådar

Övr. Barn Inför sonens ankomst köpte vi en begagnad barnvagn av en kompis, Teutonia Mistral S. Den har funkat helt okej i snart 9 månader men den...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 232
Senast: Anemone
·
Anläggning Jag går i tankarna på att köpa häst igen och undersöker möjligheten att ha dem hemma på gården. Vi har en väldigt stor gammal...
Svar
3
· Visningar
2 826
Senast: Fideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama