Barnsäkra?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Freddie

Trådstartare
Vikke är fem månader och kravalar/ålar/kryper rätt bra nu. Idag lämnade jag honom på köksgolvet i en minut medan jag gick och kissade och när jag kom tillbaka hade han ålat fram till kökslådorna och ryckte för glatta livet i handtaget till den understa. Nu är det iof ingenting som han kan skada sig på i den lådan, men jag insåg också att kan han åla fram till den så kommer han också fram till saker som han kan skada sig på!

Så; fram med allting man borde barnsäkra! Vad behöver man säkra mer än spisen, sätta fast bokhyllor osv i väggen och ha "haspar" i fönstrena?
 
Sv: Barnsäkra?

Allt skall säkras.
Och så tar man med bebisen till toa när man skall kissa.
Och låser dörren så att den inte smiter.
 
Sv: Barnsäkra?

Se till så att det inte finns NÅGOTsom bäbisen kan skada sig på (alt. som bäbis kan ha sönder) i stå- och räckhöjd. Man blir fort varse det kan jag säga. Det tog inte många dagar innan vårt hem var nästan kalt från golvet och en bit upp när bäbisarna blev rörliga. Och som Inte Ung säger, man tar med bäbis till toa och till överallt annars där man är, inte lämna utan uppsikt!
 
Sv: Barnsäkra?

Från början var vi väldigt optimistiska och trodde INTE att vi skulle behöva ta bort så mkt..... eller barnsäkra heller för den delen......nu e gangstern 1 år fylld och ack vad vi bedrog oss....:rofl:
ALLA skåp är numera försedd med hasp, grindar för trappor....innan vi fick upp detta hann bebis...:devil: tömma i snitt 3 skåp medan jag ställde i ordning det fjärde för ungefär 5 gången den dagen.....om ni har rum där bebis kanske inte ska vistas själva t ex på toa, tänk på att stänga dörren HELT... de lär sig väldigt snabbt hur man får upp den annars....
hemma hos oss e det sedan formel 1 race in i duschkabinen och ner m händerna i avloppet....supertrevligt:smirk:
 
Sv: Barnsäkra?

Oj! Jag inser nu vad lyxig jag har det. Vår bebis är snart åtta månader men kryper/ålar inte. Han sitter där han sitter. Himla smidigt!:D
 
Sv: Barnsäkra?

Den var bra......:smirk: Ett alternativ är att sätta i Ikeastolen en liten stund....:)

Nej nej nej aldrig någonsin lämna sitt barn i en högmatstol!!! Freddan var runt 9 mån när han kom på att man kunde ta sig ur den... Hade inte någon av oss varit med alla de gångerna så hade det slutat med att han hade farit med huvudet före i golvet.

Ta med bebisen är absolut det säkraste, sen har jag lämnat ibland när de ligger på golvet på en filt, men då helt säker på att det inte finns något de kan komma åt.
 
Sv: Barnsäkra?

*kl*

Jag hade en barnhage som liten, med mjukdjur, klossar och sånt i.
Jag har väl inga minnen av det, men jag ser nöjd ut på alla kort iaf.
Är det tabu när man vill ha en minut själv?
 
Sv: Barnsäkra?

Om det är tabu eller inte vet jag ej.
Men jag skulle behöva en tror jag.
Det är lite svårt för att duscha bla.
Sonen kommer in i badrummet och blir blöt när jag duschar.
Och när jag diskar eller lagar mat passar han på att smita iväg.
 
Sv: Barnsäkra?

ja, de verkar ju onekligen smidiga, i fall man behöver ha händerna lediga eller vill kunna duscha i lite lugn och ro:D
Den vi hade var dessutom lätt att flytta, så jag var ju inte ensam och övergiven i den.
 
Sv: Barnsäkra?

idag ska jag iväg till ikea och köpa en grind till dotterns rum (7 mån). Där inne ska det vara så säkert det går och så får hon vara där när jag är på toa och sånt. Hon har nyligen börjat krypa och hon är otroligt snabb och påhittig och det tar ett tag att hänga med mentalt på hennes omställning; från att ha planerat för en säker radie av nån meter runt henne måste man nu tänka mycket mer på hela lägenheten så att det inte ligger några nedfallna småsaker under köksbordet eller sladdar som hon inte bör dra i. Det är lite av en chockomställning från att ha haft ett barn som sitter där det sitter, det går på nån sekunds ouppmärksamhet och så är hon vid sladden till julstjärnan eller ännu värre sladden till strykjärnet.

Vad det gäller dusch och bad så får hon numera alltid vara med om jag är ensam, hon sitter där så bra och leker med sin anka. :)
 
Sv: Barnsäkra?

Jag hade första i lekhage.
Vi bodde då i ett barnovänligt hus, så det var säkrast så.
Lekhagen lyckades vi placera så att det både gick att se ut genom föstren som var barnvänligt låga och hålla koll på vad vi andra gjorde.
Det gick ju dessutom att använda den som stöd för att lära sig att gå.
Hon gick tidigt.
 
Sv: Barnsäkra?

Jag har aldrig barnsäkrat någonting. Har naturligtvis sett till att kontakter o dyligt är petsäkra. Diskmedel o andra skadliga saker såsom knivar o dyl har alltid förvarats högt så de inte når.

I köket har jag inte haft några låsta lådor o skåp utan har konsekvent sagt nej när de öppnat. Däremot har jag haft 1 låda där de varit ok att vara. Där har jag haft olika mått, påsklämmor o annat som varit kul men inte skadligt. När de öppnat en låda har jag konsekvent sagt nej o öppnat den lådan de får vara i. Det är jobbigt en period att alltid kolla men de lärde sig snabbt vilken de fick vara i o inte.

I övrigt så får man ta med dem på toa o i allt man gör så man ser dem hela tiden. Funkade bra för mig, men tror jag haft turen med barn som inte varit så klåfingriga :-)
 
Sv: Barnsäkra?

Men att kontrollera att barnet bara kan få tag på ofarliga saker och saker som inte är allt för dyra, det är ju att säkra.
De farliga sakerna och de dyra, de låser man in.

Kastrullskåpet är en sak som man inte behöver låsa.
Man plockar bara in allt igen och igen och igen och igen......
 
Sv: Barnsäkra?

*kl*

Jag hade en barnhage som liten, med mjukdjur, klossar och sånt i.
Jag har väl inga minnen av det, men jag ser nöjd ut på alla kort iaf.
Är det tabu när man vill ha en minut själv?


Om den är tillräckligt stadig... Kompisarna hade en barnhage, tills deras son reste sig mot den och den välte...
 
Sv: Barnsäkra?

ALLA skåp är numera försedd med hasp, ....innan vi fick upp detta hann bebis...:devil: tömma i snitt 3 skåp medan jag ställde i ordning det fjärde för ungefär 5 gången den dagen...

Ja, och?
Vad skall barnet göra då?

Det finns en stor fara i att göra på ert vis.
När barnet blir större och har vuxit upp med villkoren att allt som jag når och får tag i, det kan jag få ta.
Ni kommer att få låsa med allt mera avancerade lås och flytta allting högre och högre upp.
Och om ni hälsar på hos någon så kommer ert barn att passa på att undersöka allt som den inte kommer åt hemma.

Och slutligen.
Hur tror ni att en tonåring som vuxit upp så blir?
Allt som jag kan få tag på kan jag ta.

Man börjar med det där med "Ditt och Mitt" redan i det här stadiet.
 
Sv: Barnsäkra?

Vi har satt barnspärr på de skåp och lådor som innehåller saker som är direkt farliga. Fäst speglar och möbler som lätt kan välta över barnet. Tagit bort saker som vi absolut inte vill ska gå sönder. Saker som vi inte är så rädda om står framma, lite som träningsobjekt och lillen har faktiskt accepterat att man inte rör prydnadssaker och tömmer lådor, varken hemma eller borta. Fast det hände ju ibland men säger vi till så slutar han och sätter tillbaka grejorna. Men fram tills han var lite mer än 1 år så visste han inte vad nej betydde och då var det bara att jaga honom. Men det har det varit värt. Det är inga problem att besöka andra hem med honom utan att behöva jaga honom hela tiden. Däremot så har min bästa kompis 2 barn som är uppväxta i ett hem som ser ut som en stor dagislokal. Allt de kan nå får de ha. Jag drar mig verkligen för att bjuda dom på besök för barnen är bokstavligt talat på allt. Då är den äldste ändå snart 5 år gammal.

Nu är våran son inne i en klätterperiod och klättrar på allt. Vi tog bort alla stolar och liknande när vi inte kunde ha 99% uppmärksamhet på honom. Men han klättrade upp på toastolen när hans pappa borstade tänderna en morgon och trillade ner. Det slutade med ett besök på akuten och 2 nätter på sjukhus. Han fick en lätt hjärnskakning och en sprucken trumhinna. Så olyckor händer som sagt trots barnsäkrat hem, men risken är ju så klart mindre.
 
Sv: Barnsäkra?

Jag är inte sån som plockar undan allting, av den anledning du just beskriver. Vissa saker får man titta och känna försiktigt på men inte mer!!
Håller helt med dig att man måste börja på detta stadiet, vilket vi också har gjort. Meningen du citerat i mitt inlägg var skrivet med viss ironi- vilket jag trodde framgick av:devil: symbolen, men uppenbarligen inte.
När jag skrev ALLA menade jag typ köksskåp och lådhurtsar i köket där t ex knivar och andra vassa saker finns. Sen har vi några skåp där man får vara och riva och slita ut sakerna, men som är sanerade från farliga saker.
 
Sv: Barnsäkra?

Vi har barnsäkrat spisen och kontakterna och ställt undan alla arveglas- och porslinssaker i ett stängt rum vi inte använder. Vi har knivarna i den översta lådan de ännu inte kan öppna men har inga haspar på övriga lådor. Våra barn har fått undersöka allt, faktum är att efter att de undersökt det nog många gånger är det inte lika intressant. Vi har lärt dem plocka in i låderna vad de rivit ut istället.
Jag gillar inte att behöva säga nej hela tiden så jag gör det bara när det är riktigt viktigt och med risk att barnen skadar sig.
Barnen får duscha med mig, det har aldrig varit ett alternativ att stänga in dem i lekhage eller sätta fast i barnstol (skulle jag förresten aldrig våga, får de sig upp i stående och ramlar och man själv är i duschen kan barnet vara dött innan man kommer ut.
Vi har aldrig haft problem med att de dragit ner krukväxter etc, däremot nyper de ibland av bitar så vi har inga giftiga växter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CCII
  • Sämsta filmen?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp