Barns själsliga smärta inte lika värd som kroppslig smärta?

Litenvit

Trådstartare
Har en bekant som nyligen skiljt sig. Hennes barn (gemensamma med den som hon skiljer sig från) mår dåligt både av skiljsmässan och av ett tidigare trauma, så därför hade barnen fått påbörjat besök hos BUP.
Nu motsätter sig deras pappa BUP-besöken eftersom han tror att mamman fiskar efter att barnen ska prata illa om honom där.
Det visar sig att bägge föräldrarna måste samtycka till BUP-kontakten för att barnen ska fortsätta få prata med kurator där, så därmed får hennes barn sluta sina samtal på BUP.

Om något av barnen skulle brutit benet så skulle man ju inte sitta och vänta på samtycke från bägge föräldrar för att benet ska gipsas - men om de mår dålig i själen så ske det bara få vara som det är om en av föräldrarna misstycker.

Hur kan det vara så här? Jag blir helt förbluffad!!
Hur sjutton tänker samhället i det här fallet? Ska man inte alltid skydda barnen och göra det bästa möjliga för dem?

Sv: Barns själsliga smärta inte lika värd som kroppslig smärta?

Min advokat säger att det går att komma runt detta nu för tiden. Det GÅR att bara en förälder vill.
Be dem kolla upp detta!!!

Min advokat säger att det går att komma runt detta nu för tiden. Det GÅR att bara en förälder vill.
Be dem kolla upp detta!!!

Om det inte funkar eller till det blivit någon ändring kan hon ta kontakt med familjerätten och be om samtal där ihop med dem och pappan. Det är lättare att ha någon som står utanför och ger råd vid något problem i samarbetet än att dra hela lasten själv och eventuellt få en massa skit från den andra föräldern för att den inte delar ens åsikter.

Vi har börjat med det och ja, som sagt, det kommer inte hjälpa i mitt fall. Men jag ringde BUP ang min dotters mående. De sa att båda föräldrar måste bevilja, men sen sa min advokat att man kan gå runt. Det viktiga är att BARNET får hjälp. Min dotters pappa sa först ja, men ändrade sig sedan.

Nej det hjälper inte alltid, men det kan nog ändå kännas lättare att ha någon bakom sina åsikter än att stå där själv med dem och bli osäker på sitt eget resonemang. Får man höra hur fel man har så tror man snart på det och ser inte klart till slut. Behövs så att säga en motpol mot det.

Funkar inte familjerätten så borde han få veta vad som kan hända vid en tvist- att hans nekande till hjälp för barnen kan ligga honom i fatet. För det gör verkligen det.

Jag gissar på att de har gemensam vårdnad om barnen. Vid ensam vårdnad slipper man sådana här tråkiga situationer. Därför kan sånt här tvistande från ena parten leda till ensam vårdnad för den andra. Vilket han borde upplysas om av familjerätten.

Senast ändrad:

Det gjordes en lagändring som trädde ikraft förra året (1 maj). Sök på "Barns möjlighet att få vård" så kommer det upp beslut på det samt så fanns det en väldigt bra PDF som beskrev mer ingående vad det innebar. Visserligen gällde det Stockholmsstad men man kan ha det som underlag.

Coop

Har en bekant som nyligen skiljt sig. Hennes barn (gemensamma med den som hon skiljer sig från) mår dåligt både av skiljsmässan och av ett tidigare trauma, så därför hade barnen fått påbörjat besök hos BUP.
Nu motsätter sig deras pappa BUP-besöken eftersom han tror att mamman fiskar efter att barnen ska prata illa om honom där.
Det visar sig att bägge föräldrarna måste samtycka till BUP-kontakten för att barnen ska fortsätta få prata med kurator där, så därmed får hennes barn sluta sina samtal på BUP.

Om något av barnen skulle brutit benet så skulle man ju inte sitta och vänta på samtycke från bägge föräldrar för att benet ska gipsas - men om de mår dålig i själen så ske det bara få vara som det är om en av föräldrarna misstycker.

Hur kan det vara så här? Jag blir helt förbluffad!!
Hur sjutton tänker samhället i det här fallet? Ska man inte alltid skydda barnen och göra det bästa möjliga för dem?

Ett skäl är att BUP ibland faktiskt används som "vapen" i en vårdnadstvist vilket kan vara problematiskt.

Så tragiskt, barnens välmående försvinner i bråken :(

Ett skäl är att BUP ibland faktiskt används som "vapen" i en vårdnadstvist vilket kan vara problematiskt.

På vilket sätt?
Man får ju ta sitt barn till läkaren när det har öroninflammation ju?

Det är ett av skälen som kom upp, men jag förstår ändå inte. Om man befarar att ett barn mår dåligt, är det inte barnets mående som är viktigast? Eller är det föräldrarnas vårdnadstvist?
Jag får inte ihop det....

Journaler som visar på brutna ben och blåmärken kan också användas som vapen, ändå har barnet rätt till vård oavsett vad en eller båda föräldrarna tycker om saken.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 178
Senast: oz_joj
·
Småbarn Hur ser rutinerna egentligen ut när det händer något på en förskola? Är det skillnad på rutinerna, ansvaret, kraven om det är privat vs...
2
Svar
31
· Visningar
10 787
Senast: Lupin
·
Övr. Barn Trodde aldrig jag skulle behöva starta en tråd om detta men jag behöver ösa ur mig allt, och så behöver jag råd om hur jag ska göra med...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
16 266

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka