Barns rättigheter

Madick

Trådstartare
Ett barn har skilda föräldrar, bor hos förälder A och varannan helg hos förälder B. Barnets ålder unga tonår.

Förälder B är alkoholist men erkänner det inte för dig själv. Har fått hjälp från arbetsgivaren men inte tagit emot den. Varit nykter en relativt lång tid simkort att barnet känner att den äntligen har en riktig förälder i B.

Nu har B tagit ett återfall och blir elak när hen dricker. Barnet vill inte träffa B men den säger då att det måste barnet enligt lag.

Så är det ju inte men vad kan/borde barn respektive förälder A göra i det här läget för att lösa detta. Kan A kontakta soc för rådgivning och vilken hjälp kan hen få där? Vad händer efter en sådan kontakt? Bara stå på sig och inte släppa iväg barnet? Vad kan bli konsekvensen av det?

Ett barn har skilda föräldrar, bor hos förälder A och varannan helg hos förälder B. Barnets ålder unga tonår.

Förälder B är alkoholist men erkänner det inte för dig själv. Har fått hjälp från arbetsgivaren men inte tagit emot den. Varit nykter en relativt lång tid simkort att barnet känner att den äntligen har en riktig förälder i B.

Nu har B tagit ett återfall och blir elak när hen dricker. Barnet vill inte träffa B men den säger då att det måste barnet enligt lag.

Så är det ju inte men vad kan/borde barn respektive förälder A göra i det här läget för att lösa detta. Kan A kontakta soc för rådgivning och vilken hjälp kan hen få där? Vad händer efter en sådan kontakt? Bara stå på sig och inte släppa iväg barnet? Vad kan bli konsekvensen av det?
Jag tror att det kan vara väldigt bra med en sockontakt, kanske speciellt för barnet som då får en vuxen som ska stå på hens sida. Sen kan det vara så att jag har för stora förhoppningar på Soc men fler utomstående utan kopplingar till någon av föräldrarna tycker jag vore bra.

Ju äldre ett barn blir desto mer får de att säga till om vad gäller hos vilken förälder de vill bo (generellt sett). Jag vet flera fall där barn i tonåren sagt att de inte vill bo hos den ena föräldern mer och den önskan har oftast respekterats.

Soc är nog första steget, ibland kan man komma långt med att få in en oberoende part. Ytterst kan det dock bli en fråga för domstolen.

Är frågan fel ställd eftersom det plötsligt inte finns några råd att ge?
Jag kan bara svara för hur vi gjorde. När min son kom hem en söndagmorgon och satt i trapphuset och sa att han inte ville vara hos pappa då ringde jag och sa som det var. Blev inget mera hos pappa. Han krävde inte heller att få ha barnet, det var jag som lämnade och hämtade för att ingen skulle säga att jag saboterat nåt umgänge.

Om inte förälder A och förälder B kan komma överens själva om hur umgänget ska se ut känns det som en bra idé att vända sig till socialtjänsten för råd och stöd. :)

Och nej, det finns ingen lag som säger att ett umgänge ska se ut på ett visst sätt. Det kan dock förekommit en dom med ett visst innehåll i detta fall, men det har vi ju ingen aning om. :)

Varit nykter en relativt lång tid simkort att barnet känner att den äntligen har en riktig förälder i B.
simkort? :confused: ;) :laugh:

Lagen säger ju att boendeföräldern ska underlätta kontakt med den andra föräldern. Lagen säger inte att barnet måste träffa den andra föräldern om barnet inte vill det, när barnet är stort nog att själv fatta ett beslut i frågan. B har fattat saken fel.

Det bästa är väl om A tar kontakt med soc för rådgivning, det borde fungera i detta fallet eftersom barnet är såpass stort. Men skälet till att jag inte är tvärsäker är att det i min kommun finns ett fall där mamman bad om hjälp och stöd, där det gick käpprätt åt andra hållet så hon miste vårdnaden av sitt yngsta barn.

Om det redan finns en dom om umgänge eller boende så kan man nog inte bara avvika från den. Då kan soc. nog vara bra för att få "lov" att slippa med kort varsel.
Men från ca 12 år ska barn ha stort inflytande själva och tvingas inte att träffa en förälder mot sin vilja. Med goda skäl, tydlig vilja och moget beteende så kan det få genomslag tidigare.
Finns skolkurator kan det vara ett alternativ också, mindre "myndighet" än soc.

Om det redan finns en dom om umgänge eller boende så kan man nog inte bara avvika från den. Då kan soc. nog vara bra för att få "lov" att slippa med kort varsel.
Men från ca 12 år ska barn ha stort inflytande själva och tvingas inte att träffa en förälder mot sin vilja. Med goda skäl, tydlig vilja och moget beteende så kan det få genomslag tidigare.
Finns skolkurator kan det vara ett alternativ också, mindre "myndighet" än soc.
Inga domar, föräldrarna har kommit bra överens under alla år.

Om barnet inte vill, och det finns fog för att tro att förälder B är onykter när denne har barnet ska förälder A låta barnet slippa. Förälder A ska samtidigt upplysa förälder B om att inte barnet kommer och varför samt vad som vehöver förändras för att umgänge ska bli aktuellt igen. Barnet bör få frågan och förälder B få upplysning inför varje umgängestillfälle som skippas. Om förälder B inte är nöjd med detta är det förälder B som får vända sig till soc eller domstol.

Om barnet inte vill, och det finns fog för att tro att förälder B är onykter när denne har barnet ska förälder A låta barnet slippa. Förälder A ska samtidigt upplysa förälder B om att inte barnet kommer och varför samt vad som vehöver förändras för att umgänge ska bli aktuellt igen. Barnet bör få frågan och förälder B få upplysning inför varje umgängestillfälle som skippas. Om förälder B inte är nöjd med detta är det förälder B som får vända sig till soc eller domstol.
Det finns vittnen som kan bekräfta att B varit onykter vid umgänge. Detta känns som det mest rimliga alternativet av det som kommit upp, tack!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 781
Senast: Anonymisten
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 168
Senast: Crossline
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 808
Senast: Svartkatt
·
Samhälle Dumpen är en organisation som letar reda på pedofiler som man har kontakt med via tex chattar. Efter detta brukar man stämma träff då...
17 18 19
Svar
366
· Visningar
19 130
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar