Barns ålder

Mynta2

Trådstartare
En sak jag undrat över, varför säger nästan alla föräldrar sina barns ålder i månader efter 1 års ålder ? Trots att tex barnet är 1 1/2 år så säger nästan alla att den är 18 månader ? Varför då ?

Jag tror jag bara vet om 1 som inte gör det. När man frågar henne hur gamal hennes dotter är säger hon: drygt 1 1/2..fast ungen är tex 1 år och 8 månader. Tycker det är krångligt då folk börjar säga 20 tal månader osv. Då måste jag alltid räkna i huvudet VAD barnet är i ålder...När slutar ni att räkna månader och tar år egentligen ?
 
Sv: Barns ålder

Jag skulle tro att det beror på att utvecklingen går så snabbt i den åldern att det är en stor skillnad på en 1½ åring och en 2 åring, använder man månader så blir det lite mer specifierat.
 
Sv: Barns ålder

Jag har funderat på samma och kommit fram till att det kanske kan bero lite på att vi föräldrar inte är redo att släppa i väg våra barn ännu... att de helt enkelt är ÅR och inte längre den där bebisen den alldeles just nyss var ju.
 
Sv: Barns ålder

jag säger månader, men sen är sonen bara 9 månader och 3 veckor ;)
jag vet redan att jag kommer säga tex. 1 år och 2 månader sen när han fyllt 1. jag tycker själv att det är krångligt att räkna ut månader. men nu säger jag exakt hur gammal han är. för folk frågar jämt hur gammal han är å då är det lättare att vara rakt på sak.
 
Sv: Barns ålder

Kan ju bara svara för mig själv. Det är en enorm skilland på en ettåring och tvååring att det känns mer logiskt att säga månader. Efter 2 år så säger jag dock inte månader.
 
Sv: Barns ålder

Jag har heller inte fattat det där faktiskt....
Men; det är säkert som några säger: att utvecklingen går så fort att skillnaden mellan 1 år, 1 år o 3 månader och 1 år och 10 månader är stor.

Jag vet inte hur vi kommer att säga... *snart mamma*
 
Sv: Barns ålder

Jag har aldrig räknat månader.

De går ju så fort att jag orkar inte hålla reda på det :o

Eskil går väl snart över från att vara "2½" till att bli "snart 3" :p
 
Sv: Barns ålder

Här räknas det i år utom för den minste. Nästan en sjättedels år låter också lite fånigt :D
Tycker också det låter skumt när man anger ålder över 1 i månader. Går väl lika bra att säga 1 år och 3 månader som 15 månader.
 
Sv: Barns ålder

Jag insåg just att jag kommer aldrig kunna räkna månader, jag har jätteproblem med att hålla koll på vilken vecka jag är i..

Bebisen kommer vara "ettnånting" efter ettårsdagen!
 
Sv: Barns ålder

Jag skulle tro att det beror på att utvecklingen går så snabbt i den åldern att det är en stor skillnad på en 1½ åring och en 2 åring, använder man månader så blir det lite mer specifierat.

Precis!

Fast jag säger 1 år och 10 månader istället för 20 månader - jag vet ju hur förvirrad man själv blev innan man fick barn och nån sa åldern i månader efter ett årsdagen.
 
Sv: Barns ålder

Jag säger att min 17-månaders är snart 1½.
Ibland säger jag 17 månader, om jag pratar med någon annan som har småbarn.
Fast efter 1½ säger jag nog inte månader alls.
 
Sv: Barns ålder

Jag säger "snart två" fast det är drygt tre månader kvar tills födelsedagen. Innan 1 ½ sa jag nog också antalet månader.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 648
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Vid vilken ålder har ni låtit ert/era barn varit själva hemma och hur länge? Vi bor i villakvarter med många grannar hemma på dagarna...
Svar
10
· Visningar
1 734
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 969
Senast: Amha
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 374
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Smaklig munkpeppar
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp