Barnlös... provrörsbefruktning

Status
Stängd för vidare inlägg.

Saga

Trådstartare
Är det någon här som har samma dilemma?
Min man "kan inte" befrukta mig på naturlig väg och nu har vi gått igenom en provrörsbefruktning som misslyckats. :cry:

Om en månad är det dags igen... Vad gör man om inte det heller lyckas. Man får bara prova två ggr och sedan får man bekosta försöken själv. Det kostar runt 30 000:- och det har jag inte råd med.

Någon som har några uppmuntrande ord eller tips.

Tack på förhand!

// C
 
Sv: Barnlös... provrörsbefruktning

*puttar upp*

Ingen som kan hjälpa mig med några goda råd?

// desperat
 
Sv: Barnlös... provrörsbefruktning

sitter med en jätteförkyld liten IVF-tjej här i knät och kan inte skriva så bra just nu... återkommer...
 
Sv: Barnlös... provrörsbefruktning

Vidar är en ICSI-bebis.

Vi fick först en stimuleringsomgång som på något sätt var feldoserad för det blev inte några mogna ägg. De gjorde äggplockning och så men det gick inte att befrukta äggen.

Den gången "räknades" inte i tre betalda försök man har i vårt landsting.

Andra gången stimulerade de lite mer och jag blev JÄTTESJUK i ett överstimuleringssyndrom.

Fast då blev det en bebis också !

Ibland får man ju också så bra embryon att man kan frysa några, då kan man ju spara dem tills de gratisförsöken är slut :idea:

Jag upplevde att personalen på fertilitetskliniken verkligen VILLE att det skulle bli resultat och tolkade det där med hur många försök man fick till parens fördel om något inte gick optimalt.

Många ställen har sedan paketpris på x antal ytterligare försök.

Du ska väl inte ge upp innan du har börjat :eek:

Men, hör du till Linköping? De har lite snåla villkor tycker jag :mad: Bara ett fullständigt försök om det blir ägg att frysa på det första.

Kanske värt att flytta om det inte funkar :p
 
Sv: Barnlös... provrörsbefruktning

Inte ens det fungerar på mej. Och det har jag lärt mej leva med.
Inte kul att inte kunna få barn (ens på "onaturlig väg") men man finner andra vägar i livet och lär sej ta det.
:smirk:

Lycka till!
 
Sv: Barnlös... provrörsbefruktning

Silverkedjan skrev:
Vidar är en ICSI-bebis.

Vi fick först en stimuleringsomgång som på något sätt var feldoserad för det blev inte några mogna ägg. De gjorde äggplockning och så men det gick inte att befrukta äggen.

Den gången "räknades" inte i tre betalda försök man har i vårt landsting.

Andra gången stimulerade de lite mer och jag blev JÄTTESJUK i ett överstimuleringssyndrom.

Fast då blev det en bebis också !

Ibland får man ju också så bra embryon att man kan frysa några, då kan man ju spara dem tills de gratisförsöken är slut :idea:

Jag upplevde att personalen på fertilitetskliniken verkligen VILLE att det skulle bli resultat och tolkade det där med hur många försök man fick till parens fördel om något inte gick optimalt.

Många ställen har sedan paketpris på x antal ytterligare försök.

Du ska väl inte ge upp innan du har börjat :eek:

Men, hör du till Linköping? De har lite snåla villkor tycker jag :mad: Bara ett fullständigt försök om det blir ägg att frysa på det första.

Kanske värt att flytta om det inte funkar :p

Oki, jag visste att du hade det svårt men inte att han var en ICSI-bebis.

Ja, jag tillhör Linköping. Man får två försök och jag är inne på den andra försöket.
Första gången fick jag överstimuleringssyndrom. Ridförbud, svullna äggstockar och låg och spydde som en gris. :(

De plockade ut 10 ägg, 4 blev befruktade men bara ett bra. Det var det som de satte tillbaka och de övriga tre skulle aldrig klara en nedfrysning.
Ägget de satte tillbaka "fastnade" inte så nu har jag bara ett betalt försök kvar.

Ja, funkar det inte så får jag väl flytta till Karlskoga. :smirk:

Har du några tips man kan följa?
Mat, dryck, motion? Ja, vad som helst för att öka chanserna.

Det är skönt att veta att man inte är ensam iaf.
Tack!

// Cicci
 
Sv: Barnlös... provrörsbefruktning

Vår lilla IVF-bebis (icsi) fyllde ett här i veckan. :love:

Han kom till på andra försöket. Första försöket var helt igenom perfekt, ett skolboksexempel sa läkarna. Många ägg, uppåt tjugo blev det också. Jag blev lite överstimulerad, ofta kan det tyda på att det verkligen är något sa en annan läkare. Men det vart inget.

Försök nummer två gick så "fel" det kunde, jag svarade inte på nedregleringen och fick spreja i sex veckor innan sprutstart, hade inte lika många ägg, sambon var förkyld och glömde att tvätta händerna innan han leverarade sitt bidrag. Men se där, en vecka innan test började jag må illa och testet visade att jag var så gravid jag bara kunde. Och nu är som sagt sonen ett år.

Jag fick runt tjugo ägg första gången och runt tio andra. Vid första försöket fick vi ett klass ett ägg, inget till frys. Andra försöket fick vi bara några klass två och fick valet att få tillbaka två ägg, vilket vi gjorde. Inget till frys där heller. Men ett klass två ägg resulterade i en bebis... :love:

Och du, ge inte upp! Du har ju ett försök kvar, funkar inte det DÅ kan ni ta ställning till hur ni ska gå vidare.
Vi funderar nu på ett syskon, det kostar mycket pengar, men det är det värt! Vi funderar på en privatklinik i Uppsala där ett försök kostar 21 500 och ett trepack 43 000.

Tror tyvärr inte du kan göra något för att öka chanserna, däremot har jag hört att många som tror på akupuntur säger att det hjälper. Har själv inte testat!
Lycka till!!
 
Sv: Barnlös... provrörsbefruktning

Grattis!
Hoppas *håller tummarna* att det går bra för mig med på andra försöket.
Akupunktur tror jag inte på, jag hatar nålar.
Vilket gör provrör väldigt svårt. Många provtagningar och sedan alla sprutor man ska ge sig själv.
 
Sv: Barnlös... provrörsbefruktning

Jag har inte själv varit med om något liknande men jag vill ändå berätta att jag håller tummarna för att ni ska lyckas. Ett barn är en underbar gåva.
 
Sv: Barnlös... provrörsbefruktning

Jag gjorde ICSI nu i januari och blev gravid. Men tyvarr verkar det som om det ar missfall pa gang eftersom v.6+1 ultraljud igar visade en hinnsack men det gick inte att se varken gula eller embryo :cry:
Tydligen finns det en mikroskopisk chans att fostret bara vaxer lite langsamt men ingen verkade sarskilt hoppfull, och det var MANGA personer som studerade ultraljudsbilden.

Just nu kanns allt bara skit men vi kommer nog att forsoka igen. Vi har budgeterat for fyra forsok (maste betala alla sjalv a 55000kr/gang) och detta var som sagt det forsta. Man far helt enkelt dra in pa annat, eller ta lan. Sa resonerar vi iaf. Det storsta fragetecknet for mig ar om vi kommer att orka mentalt att ga igenom flera misslyckanden. Jag visste inte att det skulle kannas sahar jobbigt.

Har inte din klinik gett dig information om vad du ska ata osv? Jag blev tillsagd att dricka 2l vatten och 1l mjolk per dag, ata folsyratillskott, ata mycket frukt och gront, sa varierad kost som mojligt och halla mig i sa god fysisk och mental kondition som mojligt - allt for att maximera chanserna.

Lycka till
 
Sv: Barnlös... provrörsbefruktning

Vad tråkigt sunshine ! Men är det en missed abortion vet ni ju i alla fall att ni KAN bli gravida rätt lätt med ICSI, det är ju mkt bättre än om det inte tagit sig.

Fast ge inte upp än.

Den minsta jag har såg ut (eller snarare inte såg ut) precis så där i v 6 ....
 
Sv: Barnlös... provrörsbefruktning

Låter tråkigt och jobbigt, men som Tim skrev. Nu vet du ju iaf. ATT ni kan bli gravida på detta sätt.

Jobbigt att behöva stå för alla kostnader själv, det har vi inte råd med. Så blir det inget denna gång så får vi inga egna barn.

Det enda de sagt åt mig att ta är folsyratabletter så tack för tipset.
// Cicci
 
Sv: Barnlös... provrörsbefruktning

Silverkedjan skrev:
Vad tråkigt sunshine ! Men är det en missed abortion vet ni ju i alla fall att ni KAN bli gravida rätt lätt med ICSI, det är ju mkt bättre än om det inte tagit sig.

Fast ge inte upp än.

Den minsta jag har såg ut (eller snarare inte såg ut) precis så där i v 6 ....

Har du fått en till?
Är han/hon också provrör?

Grattis ju. :)
(Ok, det kanske var länge sedan, men det var tre år sedan jag träffade dig och Vidar)
 
Sv: Barnlös... provrörsbefruktning

Sar skrev:
Jag har inte själv varit med om något liknande men jag vill ändå berätta att jag håller tummarna för att ni ska lyckas. Ett barn är en underbar gåva.

Jättetack! :bump:
 
Sv: Barnlös... provrörsbefruktning

Saga skrev:
Har du fått en till?
Är han/hon också provrör?

Grattis ju. :)

Tack tack :)

Njae, hrmm, jag har liksom bytt pappa till tvåan :love:

Då räckte det att ta ut spiralen så small det till på första skottet fast jag var 41 :o

Eskil:

eb.jpg
 
Sv: Barnlös... provrörsbefruktning

...fast Cicci, så gammal är du väl inte?

Ni kan ju ta de gratisförsök ni har och sedan vila ett tag medan ni funderar på om ni kan spara pengar/prioritera om på något sätt och om ni måste bo där ni bor.

Tre försök till kostar ju typ som en häst och det KAN man ju spara till :idea:

Vad exakt är det för "diagnos" ni har - är det bara spermiekvaliteten och i så fall på vilket sätt?
 
Sv: Barnlös... provrörsbefruktning

Silverkedjan skrev:
...fast Cicci, så gammal är du väl inte?

Ni kan ju ta de gratisförsök ni har och sedan vila ett tag medan ni funderar på om ni kan spara pengar/prioritera om på något sätt och om ni måste bo där ni bor.

Tre försök till kostar ju typ som en häst och det KAN man ju spara till :idea:

Vad exakt är det för "diagnos" ni har - är det bara spermiekvaliteten och i så fall på vilket sätt?

Jag är snart 30, maken fyller 29 i år. Så "gammal" dröjer väl hoppas jag. Provrör får man utföra tills 38 år. (iaf bekostat i Östergötland) Så jag har 8 år på mig att spara pengar. :smirk:

Problemet med pengar är ju så att jag har två hästar att försörja MEN arbetslös OCH sjuk. (Fibromyalgi)

Han har för få och för slöa, dessutom hade han testikelinflammation i yngre dar och fick då operera bort ena testikeln.

// Cicci
 
Sv: Barnlös... provrörsbefruktning

Vad söt han var, lilla Eskil. :love:
Hur gammal?
// Cicci
 
Sv: Barnlös... provrörsbefruktning

Ha förtröstan! Vi kunde inte bli gravida. Sökte hjälp och gjorde utredning vilket konstaterade att maken hade både få och slöa. Läkaren sa att vi borde ställa oss i kö för ivf då sannolikheten att vi på naturlig väg skulle få barn var väldigt liten... MEN hokus pokus så var jag gravid! En gosse... när vi sedan ville ha syskon , ringde vi ganska tidigt till kvinnokliniken för att kolla upp det här med kö osv. då upplyser dom oss att eftersom vi redan hade ett gemensamt barn så hade våra två gratisförsök brunnit inne! Så vi ställde in oss på att bara ha ett barn då läkaren hade sagt att det var chans på miljonen att vi lyckat. Ganska exakt tre år och hmm 18 dagar senar kommer så gosse nr 2. Ringde upp läkaren och talade om att vi nu hade två barn och han kunde inte begripa hur det gått till *en gynekolog som inte vet hur barn tillverkas?) *fniss*
Sen var jag lite sugen på en tredje, maken var inte sen att hänga på -men sån tur kunde vi ju bara inte ha?!!! Joho 2 år och 16 dagar senare ser gosse nr 3 världen. Sen vågar jag knappt fortsätta berättelsen...... Men -jag tål inte hormonerna i p-piller, minipiller m.fl och tyckte att sterilisering var bra alternativ då jag ändå skulle snittas mao så var de ju redan i den regionen så då kunde de ju passa på. Nu visade det sig att doktorn glömde detta (hur de nu kan glömma nåt sånt!!!:confused: och hux flux blev vi stor familj, dottern kom till världen hmm 14 månader efter nr 3.
Kan tillägga att nu är jag inte arg på tant doktorn längre för hennes glömska. Men chocken var enorm i somras:eek: Nu kan jag bara:bow: och tacka!

Så ge inte upp!!!!! Sänder dig styrkekramar och hoppas att du får samma tur som vi!


ps: maken bytte jobb ett tag innan barn nr 1 blev till. Innan lödde han kretskort och gaserna som avges vet man idag är hälsovådliga... Han har inte kollat simmarna efter det ,men kanske var det bytet av arbete som hjälpte oss? -det lär vi aldrig få veta
 
Sv: Barnlös... provrörsbefruktning

Tack för uppmuntran, men vi har försökt i över fyra år nu och inget resultat. Läkaren har sagt att chansen att bli gravid på naturligt sätt är så liten att det knappt existerar.
Maken jobbar som försäljare så det enda jag kan tänka mig motverkar är att han stressar och sitter mycket framför datorn.
// Cicci
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 505
Senast: Modest
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 383
Senast: Tuggben
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 322
Senast: KAROLIJNAH
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 553
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp