Barnkläder

TeamLundVer

Trådstartare
Väntar på första barnet och har således börjat leta en del kläder. I första hand på barnloppisar men jag ser fenomenet även i butiker. Rad på rad med rosa kläder (gärna med rosetter och hjärtan samt blå kläder med bilar på mm. Var finns de mer neutrala kläderna? Och är det bara jag som letar efter dessa?

Har fått ihop en liten hög (typ 3 bodies och 3 byxor) i beige och brunt. Hittade några rödrandiga och grönrandiga tröjor med men givetvis så var det fullt med rosetter på de röda och bilar på de gröna. :crazy: Är jag ensam om att vilja ha ett barn i hyfsat snygga, klassiska kläder?

Tittar jag på de vänner som har barn så verkar jag ganksa ensam om min smak. Pojkarna har blått från topp till tå och flickorna är rosa. Då pratar i alltså redan från nyfödd... Och inte blir det bättre ju högre upp i åldrarna man kommer :(

Fick en kommentar av min mor angående den fina bruna stickade koftan jag köpt att den funkar ju enbart till en pojke (?) Varför det??

Väntar på första barnet och har således börjat leta en del kläder. I första hand på barnloppisar men jag ser fenomenet även i butiker. Rad på rad med rosa kläder (gärna med rosetter och hjärtan samt blå kläder med bilar på mm. Var finns de mer neutrala kläderna? Och är det bara jag som letar efter dessa?

Har fått ihop en liten hög (typ 3 bodies och 3 byxor) i beige och brunt. Hittade några rödrandiga och grönrandiga tröjor med men givetvis så var det fullt med rosetter på de röda och bilar på de gröna. :crazy: Är jag ensam om att vilja ha ett barn i hyfsat snygga, klassiska kläder?

Tittar jag på de vänner som har barn så verkar jag ganksa ensam om min smak. Pojkarna har blått från topp till tå och flickorna är rosa. Då pratar i alltså redan från nyfödd... Och inte blir det bättre ju högre upp i åldrarna man kommer :(

Fick en kommentar av min mor angående den fina bruna stickade koftan jag köpt att den funkar ju enbart till en pojke (?) Varför det??

Bebisar är allergiska mot andra färger ;)

Bebisar är allergiska mot andra färger ;)

Ja det verkar så. Sist jag var på barnloppis höll jag faktiskt på att spy.. :yuck: Jag är väldigt känslig för starka färger nämligen (får huvudvärk, illamående och yrsel) och det slog nästan emot en alla högar med knallrosa eller knallblått. Att gå och leta efter det fåtal plagg som kunde funka var en ren pina med graviditetsillamående + min vanliga känslighet.

@TeamLundVer Newbie har ju fina kläder som är mer neutrala! Finns på kappahl (om jag inte missminner mig).

Ja de har en hel del snygga färger men då är det fortfarande mycket spets, rosetter och klänningar. Finns några snygga plagg dock. Sen är det bara upp till strl 74. Vad gör man sen då? Måste man falla till föga då och dra på barnet de där avskyvärda tingesterna?

Åh vad jag håller med dig. Vi har en dotter, 3,5 år och det är i princip omöjligt att hitta kläder som inte är tighta och rosa. Men jag letar och letar och försöker undvika dom värsta "tjejkläderna".
Nu fick vi en son och på nåt vis känns det iaf enklare att hitta kläder till en kille men jag har inte handlat särskilt mycket än utan vi har en del neutrala kläder eftersom vi inte visste kön någon av gångerna.
Jag har hittat mycket på Tradera.

Ja, barns kläder är ofta extremt könsstereotypa. Lindex brukar ha en del kläder utan bilar och rosetter, och kappahls newbie är visserligen mycket blått och rosa, men typ fjädrar och hus och annat som inte är så könsmärkt, och rätt milda färger som passar bra till små bebisar. Alternativet annars är att gå upp i prisklass: villervalla, katvig, molo, småfolk, ej sikke lej, m fl. Det finns mycket sånt på Tradera.

Jo det är mycket så, men på små barn tyckte jag inte det var svårt alls att få till kläder som var neutrala, speciellt i fler färger än i brunt och orange.

Lindex hade neutrala babykläder i blått och rött, gärna båda på samma plagg. HMs babykläder var inte så farliga vi hittade grönt och gult.

Men egentligen har jag fått en känsla av att man får lägga mer pengar om man vill ha könsneutralt, tex Mini Rodini eller Polarn och Pyret eller massa andra märken som folk säkert föreslagit ovan.

Sedan får man trycka ned de könskänslor man ändå har och kanske köpa lite rosa och rött till gossen eller lite blått och grönt till tösen. (Tycker själv A passar bäst i rött, orange o grönt.)

När det gäller rosetter och sådant tyckte jag inte det fanns så mycket utom på de allra mest fula exemplaren, för bebisar. Nu med fyraåring är det nära hopplöst, nu måste man lägga 250-300 (eller gasp 400 men det gör inte jag) på en tröja för att få en neutral om det inte är rea.

Jag har inte tittat på barnloppisar, eller lämnat dit heller (kläderna är slitna tills de inte fungerar eller lämnas till vänner)

För bebisar tycker jag inte det är några som helst problem att hitta könsneutrala kläder: åhlens, kappahl, lindex...

catalogueImage
S0000007051621_F_W22_20131120134516.png
568782_F_01.png
hmprod

Utan att ens leta hittade jag ursnabbt dessa som exempel (sedan om man tycker de är fina eller inte är ju en smaksak, men de passar ju i alla fall lika bra på pojkar som på flickor.

När de blir lite större är det svårare, men inte direkt omöjligt tycker jag. Jag som har en pojke och en flicka och ytterligare en pojke på g har använt det mesta till båda barnen och handlar även med tanke på att kläderna ska kunna ärvas. Nyligen sorterade jag ut urvuxna kläder och då delade jag upp det i unisex, flicka och pojke, men mest för att allt ändå inte fick plats i en låda och jag tänkte att de för framtiden vore enklare att hitta det man letade efter. Men i ärlighetens namn fick jag fylla upp pojk- och flicklådorna med saker som defintivt kunnat ligga i unisexlådan...

Vi har mest saker från diverse discounter, kedjor, mycket begagnat av olika märken, och en del skänkta märkessaker (mest Esprit, Lundmyr tror jag). Villervalla, Småfolk, Meandi och Co tycker jag personligen är jättefula (det mesta) så det har vi nästan inget alls av.

Åh vad jag håller med dig. Vi har en dotter, 3,5 år och det är i princip omöjligt att hitta kläder som inte är tighta och rosa. Men jag letar och letar och försöker undvika dom värsta "tjejkläderna".
Nu fick vi en son och på nåt vis känns det iaf enklare att hitta kläder till en kille men jag har inte handlat särskilt mycket än utan vi har en del neutrala kläder eftersom vi inte visste kön någon av gångerna.
Jag har hittat mycket på Tradera.

Fast helt ärligt, nu råkar jag avsky att de tighta jeansen är på tjejavdelningen och de snygga på kill, men man kan ju gå över och köpa de snygga? (Jo jag har en kille och ja jag har fortfarande kommenterat det när de har jeansen på olika ställen istället för samlat.) Eller så köper man "dagisjeansen" på Pop, de är jättebra. (Och vidare, om man vill att dottern ska se extremfeminin ut så är fortfarande säckiga jeans tillsammans med en tight topp snyggt, feminint och bekvämt. Om 25 åriga kvinnor har det i år så borde 3 åringar också kunna.) Eller så köper man helt enkelt "riktiga" jeans, vi fick ett par Lee till sonen 4, som sitter jättebra och är raka, inte "dagisjeans", borde vara ursnygga på en tjej också. (Man minns ju hur hysteriskt obekväma kalasbyxor var, nu har alla tjejer kalasbyxor jämt men i formen av nylonstrumpejeans som åker ned i grenen istället.)

De kläder vi köpt som inte blivit trasiga har vi lämnat till ett par flickor som sedan kunnat ha dem, alla, utom enstaka plagg har fungerat utmärkt på tjejerna. (Tvärtom hade inte fungerat för de kläder de fått av sina farföräldrar i alla fall däremot.)

(Jag hatar kläder med "maskiner" eller "arga djur" på, så A har högst ngt enstaka.)

Senast ändrad:
Vi köper mycket på Lindex. Har även hittat en del på H&M och Åhlens. Sedan har en del stormarknader bra, neutrala kläder.

Vad som händer efter storlek 74 har jag ingen koll på. Vår pojk ligger nämligen mellan 68-74, så har inte stött på det problemet än :D

Som en parantes kan jag säga att när vi var på Ullared för att köpa bebiskläder insåg vi att de har delat upp det i "pojke" och "flicka" men det är till stor del samma kläder på båda ställena. Ja, några undantag av überkönade kläder typ rosettiga klänningar, men i de där små storlekarna var det mest samma grejer ändå.

Jag kanske ska tillägga att jag har svårt för starka färger och mycket mönster eftersom jag blir yr och får huvudvärk då. :eek: Så en del faller ju bort redan där. Fick dock en liten idé nu så nu sitter jag och pinnar de kläder jag hittar till en egen folder på pin it så kan släkt och vänner titta där om de ngn gång får för sig att köpa kläder till vårt barn. För jag kommer verkligen tokvägra om det är saker jag mår dåligt av att se. Jag är väldigt ljuskänslig så har funderingar på om det hör ihop med känslig för starka färger och mycket mönster.

Sen när man väl hittar ett riktigt snyggt plagg i bra kavlitet då har de tryckt dit något stort tryck över hela alltet :yuck: Varför??

Fast helt ärligt, nu råkar jag avsky att de tighta jeansen är på tjejavdelningen och de snygga på kill, men man kan ju gå över och köpa de snygga? (Jo jag har en kille och ja jag har fortfarande kommenterat det när de har jeansen på olika ställen istället för samlat.) Eller så köper man "dagisjeansen" på Pop, de är jättebra. (Och vidare, om man vill att dottern ska se extremfeminin ut så är fortfarande säckiga jeans tillsammans med en tight topp snyggt, feminint och bekvämt. Om 25 åriga kvinnor har det i år så borde 3 åringar också kunna.) Eller så köper man helt enkelt "riktiga" jeans, vi fick ett par Lee till sonen 4, som sitter jättebra och är raka, inte "dagisjeans", borde vara ursnygga på en tjej också. (Man minns ju hur hysteriskt obekväma kalasbyxor var, nu har alla tjejer kalasbyxor jämt men i formen av nylonstrumpejeans som åker ned i grenen istället.)

De kläder vi köpt som inte blivit trasiga har vi lämnat till ett par flickor som sedan kunnat ha dem, alla, utom enstaka plagg har fungerat utmärkt på tjejerna. (Tvärtom hade inte fungerat för de kläder de fått av sina farföräldrar i alla fall däremot.)

(Jag hatar kläder med "maskiner" eller "arga djur" på, så A har högst ngt enstaka.)
Absolut kan man köpa jeans från killavdelningen det har jag gjort flera gånger. Hur skönt är det att springs runt och leka i stuprörsjeans? Ibland finns det ju lösa jeans på tjejavdelningen också och då brukar jag passa på för dom kan gärna vara lite tunnare som är perfekta kläder att leka i och inte för varmt och inte för kallt.

För bebisar tycker jag inte det är några som helst problem att hitta könsneutrala kläder: åhlens, kappahl, lindex...

catalogueImage
S0000007051621_F_W22_20131120134516.png
568782_F_01.png
hmprod

Utan att ens leta hittade jag ursnabbt dessa som exempel (sedan om man tycker de är fina eller inte är ju en smaksak, men de passar ju i alla fall lika bra på pojkar som på flickor.

När de blir lite större är det svårare, men inte direkt omöjligt tycker jag. Jag som har en pojke och en flicka och ytterligare en pojke på g har använt det mesta till båda barnen och handlar även med tanke på att kläderna ska kunna ärvas. Nyligen sorterade jag ut urvuxna kläder och då delade jag upp det i unisex, flicka och pojke, men mest för att allt ändå inte fick plats i en låda och jag tänkte att de för framtiden vore enklare att hitta det man letade efter. Men i ärlighetens namn fick jag fylla upp pojk- och flicklådorna med saker som defintivt kunnat ligga i unisexlådan...

Vi har mest saker från diverse discounter, kedjor, mycket begagnat av olika märken, och en del skänkta märkessaker (mest Esprit, Lundmyr tror jag). Villervalla, Småfolk, Meandi och Co tycker jag personligen är jättefula (det mesta) så det har vi nästan inget alls av.

Av de bilderna är det enbart den gråblå bodyn som skulle kunna funka för mig. Tyvärr.

Mmm jag har också tänkt på att när mitt barn halkar på asfalten och kasar på knäna då är hans knän hyggligt skyddade av ett par bekväma jeans (om han inte råkar ha korta shorts). Men för en liten tös i tights är det kört och skrapade knän direkt, trasiga smutsiga tights och skäll från mamma (jo jag har hört i dagishämtning en liten tös som fick skäll för smutsighet, välj kläder där det inte syns då? Rosa overall? eller kanske brun.... Vita tights? eller kanske jeans...).

Och så fryser de också, ett par tights som visar hela blöjan och en t-shirt som lämnar glipa, en navelkort fleece och ev en kortkort kjol och så ut i oktober i vagnen med tvååringen. (äh nu låter jag som den tant jag tänker bli om några år :D)

Senast ändrad:
På Lindex har de klassiska randiga plagg (vit + valfri färg), om du nu gillar randigt. Vet att det finns ekologiska kläder på både HM, Lindex och Åhlens.

Liknande trådar

Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 631
Senast: susanne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?