Sv: Barnkläder- hur ofta köper ni nytt?
Vidar är drygt 3½ och 98 cm lång och väger 15-16 kg. Han kan ha 98-110 på överdelar och 90-100 på byxor. Overallerna är 98-110 även om den största är lite stor.
Hans kläder är ärvda eller köpta begagnat, köpte en massa kläder superbilligt på annons i 90-110 (800 kr för sex bananlådor och tre cyklar) efter tvillingpojkar så han har dubbla uppsättningar eftersom han har två hem. Han har fem overaller som passar, tre köpta på tradera
Jag föredrar att ha en massa kläder man inte behöver vara rädd om framför att köpa nya "fina" plagg. Vi kan inte tvätta ofta och han leker hej vilt ute i leran. Mjuka byxor är ju kanon, bara att dra på och sköna utan att hindra lek, dessutom smidiga under overallen.
Eskil är 3½ månad, ca 65 cm lång och väger ca 7 kg (helammas). Han drar 74 i tröjor, 80 i bodys (fast då blir armarna långa) och 68-74 i byxor. Jag hade skickat iväg alla Vidars bebiskläder men fått tillbaka en del som var urvuxet igen, fått en del nytt, köpt en del beg eller i Ullared och nu kan han snart ha de kläder Vidar hade när jag började spara igen när Vidar var 2½
typ 86. Eskil är så lång och trind i bålen liksom att storleken går åt där fast han inte är så lång.
Tradera är väldigt roligt att handla barnkläder på också
Det är inte bara snålhet som gör att jag inte köper nya barnkläder. Dels tycker jag det är ett allmänt resursslöseri (bättre med återanvändning) dels är de använda plaggen redan mjuktvättade och utan kvarvarande gifter